کشتی های مغروق اروند شناسنامه دار می شوند

double-quot
تهران – جارپرس – مدیرکل دفترآلودگی دریای سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با تصویب مجلس شورای اسلامی، کشتی های مغروق در رود اروند بیرون کشیده می شود که سازمان محیط زیست برای جلوگیری از هر گونه آلودگی زیست محیطی تمام آنها را شناسنامه دار می کند.

کد خبر : 18958
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 12 بهمن 1395 - 7:15
کشتی های مغروق اروند شناسنامه دار می شوند

به گزارش جارپرس، با توجه به اهمیت ترانزیت کالا از اروند رود با توجه به هزینه پایین حمل و نقل و ظرفیت بالای این آبراه برای صادرات و واردات، مجلس شورای اسلامی تصویب کرد تا شناورهای مغروق در اروند رود که مانع تردد هستند بیرون کشیده شوند لذا لایروبی این آبراه در قالب قانون در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، بر این اساس رودخانه اروند در چهار گام در قالب برنامه ششم توسعه لایروبی می شود.
به گزارش جارپرس به نقل از ایرنا، ضیاء الدین الماسی دراین باره افزود: به علت اهمیت دریانوری و پاک کردن مسیر تردد شناورها در رود اروند سازمان بنادر و دریانوردی پیشنهاد پاکسازی این آبراه را داد که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.
وی اظهار کرد: با توجه به اهمیت رعایت ملاحظات زیست محیطی در بیرون کشیدن شناورهای مغروقه در اروند، از نظر سازمان محیط زیست مهمترین مساله این است که باید معلوم شود این شناورها زمانی که از آب خارج می شوند به کجا برده می شوند و در چه سایتی و با چه فناوری اوراق می شوند.
مدیر کل دفتر آلودگی دریا سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: این مراحل هنوز مشخص نشده و به محض روشن شدن بقیه مراحل رقم می خورد.
وی گفت: سازمان حفاظت محیط زیست به علت اهمیت موضوع دریانوری و تسهیل در تردد شناورها با خارج کردن کشتی های مغروقه مخالفتی ندارد اما باید نحوه خروج و چگونگی اوراق کردن کشتی ها کاملا روشن باشد تا موجب آلودگی زیست محیطی نشود.
وی تاکید کرد: صنعت اوراق سازی کشتی ها یکی از آلوده ترین صنایع برای محیط زیست است از این رو رعایت ملاحظات زیست محیطی در اجرای آن باید جدی گرفته شود از این رو سازمان محیط زیست زمانی با اوراق سازی کشتی ها موافقت می کند که اجرای این روند کاملا روشن شود.
به علت اثرات بسیار مخرب صنعت اوراق سازی کشتی ها بر روی محیط زیست در دنیا فقط چهار تا پنج کانون اوراق سازی کشتی وجود دارد که اینها در کشورهای هند، ترکیه، چین و پاکستان فعالیت می کنند.
وی در پاسخ به این سوال که سازمان بنادر و دریانوردی بگوید حالا شناورها را بیرون بیاوریم بعد برای اوراق سازی تصمیم می گیریم سازمان محیط زیست چه نظری دارد گفت: چون مساله اهمیت دریانوردی است سازمان با مرحله اول موافقت می کند.
الماسی افزود: سازمان حفاظت محیط زیست برای ادامه این روند تدابیری اندیشیده است که شناسامه دار کردن شناورهای مغروقه یکی از آنها است که بر این اساس دستورالعملی را تهیه و به استان های مربوطه از جمله خوزستان ابلاغ کرده است.
وی با اشاره به اینکه در این دستورالعمل مشخص شده تا اطلاعات شناورهای مغروقه به طور کامل ثبت شود گفت: مشخصاتی مانند ابعاد شناور، شرایط فعلی، زمان غرق شدن، اگر دارای محموله بودند چه بوده و در نهایت بعد از خارج شدن قرار است به کجا منتقل شوند در این شناسنامه باید قید شود که این روند با نظارت کامل ادارات کل استان و شهرستان انجام می شود.
الماسی تاکید کرد: نهادهای مختلفی ازجمله نظامی، سازمان بنادر و دریانوردی و سازمان محیط زیست بر روی تهیه این شناسنامه ها اظهار نظر خواهند کرد و اجازه خروج شناورها زمانی صادر می شود که تمام این اطلاعات ثبت، بررسی و جمع بندی شوند که تمام این مراحل در حال طی شدن است.
وی درباره اوراق سازی این کشتی ها گفت: اوراق سازی ملاحظات زیست محیطی زیادی دارد و با بیرون آوردن شناورها متفاوت است، فناوری و الزامات این صنعت ذیل کنوانسیونی مخصوص آن تعریف شده است و
ملاحظات محیط زیستی و فنی آن بسیار شفاف است بنابراین سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان یکی از متولیان امر به دنبال این موضوع است.
الماسی تاکید کرد: اما به لحاظ محیط زیست و آلودگی های دریایی این حساسیت دو چندان است بنابراین باید با بررسی های دقیق تری انجام شود.
مدیر کل دفتر آلودگی دریا سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در حال حاضر تنها جایی که سازمان حفاظت محیط زیست برای اوراق سازی تمام شناورهای کشور معرفی کرده در شرقی ترین نقطه دریای عمان است
سازمان اصولا با ارواق سازی در خلیج فارس موافق نیست بنابراین این جور مسائل استثنایی باید تکلیفش به طور جداگانه حل شود.
وی افزود: اینکه این کشتی های بیرون آورده شده هم باید به آن منطقه از دریای عمان برده شوند یا سایت دیگری برای آن در نظر گرفته شده باید مشخص شود، البته فعلا این کشتی ها بعد از خارج شدن از آب در جاهای مختلف دپو می شوند که معمولا به جاهایی که اسکله های تعمیر کشتی دارند برده می شوند تا تعیین تکلیف شوند.
مدیر کل دفتر آلودگی دریا سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: روند شناورسازی کشتی ها مغروق با نظارت کامل سازمان محیط زیست انجام می شود اما برای اوراق سازی هنوز تکلیف مشخص نشده که محیط زیست با جدیت پیگیر موضوع است و جلسات متعددی را به طور مداوم برگزار می کند.
به گزارش ایرنا، براساس برنامه ششم توسعه و با تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی، دولت موظف است حداقل از سال اول اجرای قانون، سالانه ۲۵ درصد لایروبی اروندرود و توسعه سواحل آن را در چارچوب قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر، قوانین مربوطه و بودجه سنواتی انجام دهد.
ایران و عراق در ۱۵ اسفند سال ۱۳۵۳ طی معاهده ۱۹۷۵ الجزایر ژرفگاه اروندرود را به عنوان خط مرزی میان دو کشور تعیین کردند.
بر اساس این قانون دولت در مدت چهار سال از برنامه ششم توسعه باید نسبت به لایروبی اروند رود در چهار چوب قرار ۱۹۷۵ الجزایر بین ایران و عراق اقدام کند تا فعالیت های کشتیرانی و تجاری از این آبراه بار دیگر رونق گیرد.
تا پیش از جنگ تحمیلی شناورهای زیر ۲۰ هزار تن با آبخور هشت تا ۹ متر به بندر خرمشهر تردد می کردند اما اکنون کشتی های زیر پنج هزار تن با آبخور چهار متر و ۲۰ سانتی متر می توانند در بندر خرمشهر تردد کنند.
اکنون ۶۱ فروند کشتی غرق شده در آبراه بین المللی اروند (مربوط به دوران جنگ تحمیلی) باقی مانده که برای شناورسازی ۴۳ فروند آن تشریفات قانونی برای خروج این شناورها انجام شده است.
۴۳ فروند از این شناورها در وسط آبراه اروند به سمت ساحل ایران قرار دارند و ۱۸ فروند آن نیز به سمت ساحل عراق هستند لذا برای شناورسازی آنها نیز باید با کشور عراق همکاری لازم انجام شود.
پیش از این وزیر راه وشهرسازی در حاشیه بازدید از اداره کل بنادر و دریانوردی خرمشهر، از آغاز رسمی عملیات خارج سازی ۳۹ فروند مغروقه در اروند رود با اعتبار بالغ بر ۶۲۵ میلیارد ریال خبر داده بود.
اروند رودخانه پهناوری در جنوب غربی ایران و در مرز ایران و عراق است که فرات، دجله و کارون تشکیل می شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.