0 نظر
167 بازدید

کردستان کارگاه بزرگ راهسازی/تعریف ۸ هزار میلیارد ریال پروژه

double-quot
سنندج – جارپرس – توسعه و تقویت زیرساخت ها همواره یکی از مهمترین مطالبات مردم استان کردستان بوده و در این میان توسعه راه ها یکی از این زیرساخت هاست که باید بصورت جدی مورد توجه قرار گیرد.
کد خبر : 19139
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 19 بهمن 1395 - 11:44
کردستان کارگاه بزرگ راهسازی/تعریف ۸ هزار میلیارد ریال پروژه

به گزارش جارپرس به نقل از ایرنا، راه یکی از زیرساخت های اصلی توسعه در کشور به شمار می رود و در این میان می توان از راه های استان کردستان نیز با توجه به شرایط اقلیمی و سخت گذر بودن محورهای مواصلاتی به عنوان یکی از زیرساخت های اصلی توسعه این استان نام برد.
اداره کل راه و شهرسازی و مجموعه مدیریتی استان، بخش حمل و نقل و توسعه آن را در اولویت برنامه های کاری خود قرار داده و اعتقاد دارند که اگر در حوزه حمل و نقل به نتیجه برسند شرایط و زیرساخت های سایر بخش ها و فصول نیز پایه گذاری خواهد شد.
در این میان بخش های مختلف حمل و نقل از جمله پروژه های بین شهری، آزاد راه، بزرگراه، راه اصلی، راه روستایی، راه فرعی و همچنین پیگیری پروژه های فرودگاه و پروژه های ملی را مورد توجه جدی قرار داده و در این حوزه اقدامات مناسبی انجام داده اند.
مدیرکل راه و شهرسازی کردستان در این رابطه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: ما در زمینه راه ها دو آیتم جاده های بین شهری و جاده های روستایی را داریم که جاده های بین شهری شامل چهار آیتم شبکه آزادراهی، شبکه بزرگراهی، راه اصلی و راه فرعی است.
شهرام ملکی با بیان اینکه ما در استان شبکه آزاد راهی نداریم گفت: در زمینه شبکه بزرگراهی آخرین وضعیت استان کردستان در سال ۹۴ حدود ۱۷۸ کیلومتر، راه اصلی ۲۸۱ کیلومتر و راه فرعی نیز هزار و ۳۶۰ کیلومتر بوده است.
وی مجموع این چهار آیتم را در کشور ۸۶ هزار کیلومتر عنوان کرد و افزود: طول شبکه بزرگراهی در کشور ۱۵ هزار و ۴۰۰ کیلومتر است و میزان برخورداری استان نسبت به طول راههای کشور ۱۰ درصد بوده و این عدد در کشور ۱۸ درصد است.
مدیرکل راه و شهرسازی کردستان اظهار کرد: در زمینه راه اصلی نیز ۲۴ هزار کیلومتر طول شبکه کشور است که میزان برخورداری ما در استان ۱۵ درصد و در کشور حدود ۲۸ درصد است.
به گفته وی به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر در کشور، ۲۱ کیلومتر بزرگراه وجود دارد و این رقم در استان به حدود ۱۱ کیلومتر رسیده است که این مهم نشان می دهد با عقب ماندگی فاحشی در این حوزه روبرو هستیم.
وی با بیان اینکه در حوزه راه اصلی نیز با عقب ماندگی روبرو هستیم گفت: بر این اساس ما به این نتیجه رسیده ایم که راههای فرعی را به راه اصلی و راه های اصلی را نیز به بزرگراه تبدیل کنیم.
ملکی اظهار کرد: ما برای رسیدن به میانگین کشوری در بزرگراه باید ۱۸۰کیلومتر کار جدید در محورهای مختلف استان تعریف کنیم و اگر بخواهیم به میانگین کشور برسیم در این حوزه به پنج هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم.
وی با بیان اینکه در زمینه راه اصلی نیز تا رسیدن به متوسط کشوری به ۳۵۰ کیلومتر با پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم گفت: هم اکنون نیاز ما در حوزه بین شهری نیز ۵۴۰ کیلومتر است.
مدیرکل راه و شهرسازی کردستان گفت: در مجموع برای ارتقا راه های اصلی و ازاد راهی در استان و رسیدن به میانگین کشوری به حدود ۱۱ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم.
ملکی در ادامه به وضعیت استان در زمینه راه روستایی نیز اشاره کرد و افزود: هم اکنون طول شبکه راه روستایی هزار و ۷۰۰ روستای ما ۶ هزار و ۹۸ کیلومتر است که از این میزان ۲ هزار و ۶۳۱ کیلومتر آسفالته، هزار و ۵۸۷ کیلومتر راه شوسه و هزار و ۸۸۰ کیلومتر نیز راه خاکی است.
وی با بیان اینکه در زمینه راه روستایی میزان برخورداری ما نسبت به کشور در مجموع هر سه آیتم اسفالت، شوسه و خاکی ۴۴ درصد است اظهار کرد: ما در این زمینه نیز با میانگین کشوری فاصله زیادی داریم.
ملکی ادامه داد: در این راستا یک سند با عنوان ‘سند توسعه راه روستایی استان کردستان’ در یک مجلد ۶۰۰ صفحه ای آماده و تنظیم کرده ایم و شاخص استان را در مقابل کشور تعریف و وضعیت شهرستان ها و میزان برخورداری را نسبت به استان تعریف کرده ایم.
وی با بیان اینکه برای راه های بین شهری در مجموع باید ۵۴۰ کیلومتر کار جدید انجام دهیم تا به میانگین کشوری برسیم گفت: در این راستا ما به حدود ۱۱ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم در حالیکه ردیف اعتباری در اختیار مصوب طرح های ما ۵۵۰ میلیارد ریال یعنی حدود پنج درصد از نیاز ما برای پروژه است.
مدیرکل راه و شهرسازی کردستان افزود: در راه روستایی نیز برای اینکه به میانگین کشوری برسیم به هزار و ۵۰۰ کیلومتر کار جدید نیاز داریم که شامل پروژه های نیمه تمام و پروژه های جدید با پنج هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبارمی شود.

**۱۵ هزار میلیارد ریال اعتبار برای توسعه راههای کردستان در بخش های مختلف نیاز است
وی اظهار کرد: هم اکنون برای رسیدن به میانگین کشوری به ۱۵ هزار میلیارد ریال اعتبار در بخش های مختلف نیاز داریم و اعتبار موجود ما ۵۵۰ میلیارد ریال اعتبار ملی و حدود ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار در حوزه اعتبارات استانی است.
ملکی افزود: امسال از محل توزیع اعتبارات استانی ۳۷ درصد از کل اعتبارات استان به حوزه حمل و نقل اختصاص داده شد و این امر نشان می دهد که مجموعه استان اولویت راه را قبول داشته و برای آن اعتبار گذاشته اند.
وی ادامه داد: پس از طرح مشکلات حوزه راه در استان، شورای دستگاه نظارتی به ما مجوزی داده مبنی بر اینکه اداره کل راه و شهرسازی می تواند بر مبنای اعتباراتی که در طرح های ملی و استانی آنچه که امسال مصوب است و آنچه که پیش بینی در موافقت نامه ها است سقف کارهای خود را شروع کند.
مدیر کل راه و شهرسازی کردستان افزود: براین اساس ما به تفکیک محورهایی را از جمله ۱۳۰ کیلومتر محور سنندج به مریوان و ۵۲ کیلومتر محور واریانت تیژ تیژ به گاران را به مناقصه گذاشته ایم.
وی بیان کرد: ما در خلال اینکه پروژه را به مناقصه گذاشته ایم درخواست پول نیز کرده و در قالب سفر ریاست جمهوری ۷۰۰ میلیارد ریال از محل اسناد خزانه بنا شده به ما اعتبار بدهند که هنوز ابلاغیه آن نیامده است.
به گفته وی ۲۵۰ میلیارد ریال نیز تحت عنوان پروژه سفر مقام معظم رهبری مصوب و ابلاغ شده و قرار است تخصیص آن طی ۲ سال و در سالهای ۹۵ و ۹۶ اتفاق بیفتد.

** واگذاری پروژه گردنه صلوات اباد به سه پیمانکار
ملکی افزود: پروژه بعدی که مورد پیگیری قرار گرفت و یکی از خواسته های جدی مردم کردستان و سنندج به شمار می رود بحث گردنه صلوات آباد است و اقدامات مناسبی در این راستا انجام و امروز این گردنه را به سه قطعه تعریف و به سه پیمانکار هم واگذارکرده ایم.
به گفته وی قراردادهای ما برای این قطعه ها بین ۱۸ تا ۲۴ ماه است و طی ۲ هفته گذشته نیز عملیات اجرایی کل محورها شروع شده است.
مدیرکل راه و شهرسازی کردستان اظهار کرد: امروز برای این پروژه در مجموع ۱۵ میلیارد ریال اعتبار ابلاغی از ردیف ملی داریم اما حدود ۳۱۰ میلیارد ریال کار جدید را شروع کرده ایم.

** ۲ قطعه مسیر کامیاران – مریوان فعال است
وی افزود: پروژه بعدی ما محور کامیاران به مریوان بود و این محور هم از گردنه پالنگان شروع شده و تا سه راهی ژریژه و مسیر دگاکا و سروآباد ۱۵ کیلومتر از کار مانده ونیازمند ۱۲۰ میلیارد ریال اعتبار بود.
ملکی با بیان اینکه کل اعتباری که در این مسیر وجود دارد ۳۸ میلیارد ریال است گفت: ما مسیر را به ۲ قطعه تعریف کرده و هر ۲ قطعه هم فعال است و ۱۲۰ میلیارد ریال برای این پروژه قرارداد بسته ایم و قسمتی از کار را نیز انجام داده ایم.

** محور سقز – بانه در شرف برگزاری مناقصه است
وی ادامه داد: مسیر بعدی ما سقز به بانه است و این طرح شامل سقز به بانه، سقز به سردشت و سقز به مریوان است اولویت ما این بود که این مسیر را به عنوان باند دوم ارتقا دهیم و کل اعتباری که این مسیر دارد ۵۰ میلیارد ریال است اما ما با این اعتباری که وجود دارد ۲۸۰ میلیارد ریال مناقصه گذاشته ایم و در شرف برگزاری مناقصه هستیم.

** فعالیت راه سازی در سه مسیر بیجار
مدیرکل راه و شهرسازی کردستان افزود: سه تا محور دیگر نیز اولویت ما بود که یکی محور بیجار به سمت زنجان با حدود ۷۵ کیلومتر است و ۱۵ کیلومتر این مسیر بزرگراه است و ۴۲ کیلومتر کار باقی مانده که نیاز به ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار دارد.
وی با بیان اینکه کل اعتبار ما حدود ۷۰ میلیارد ریال است و تاکنون ۳۶ کیلومتر از آن را به مناقصه گذاشته ایم گفت: مسیر بعدی بیجار به سمت همدان است که قطعه آخر آن باحدود ۶ کیلومتر را با ۱۵ میلیارد ریال به مناقصه گذاشته و پیمانکار مشغول کار است.
به گفته وی مسیر بعدی بیجار به دیواندره است که ۵۲ کیلومتر بوده و فقط چهار کیلومتر تا قلعه چنگیز خان کار شده و ۱۰ کیلومتر از ان به سمت دیواندره را نیزبا برآورد ۱۱۰ میلیارد ریال به مناقصه گذاشته ایم.
ملکی افزود: در مجموع طی سه ماه گذشته ما ۵۳ مورد مناقصه در استان گذاشته ایم که طول کار در این زمینه ۵۰۰ کیلومتر با حدود چهار هزار میلیارد ریال بوده است.

**ایجاد هزار ۳۰۰ میلیارد ریال مطالبه در سال جاری
وی ادامه داد: در سال جاری در مجموع هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال مطالبه ایجاد کرده ایم که ۳۴۰ میلیارد ریال آن را از اسناد خزانه دریافت کرده و حدود هزار و ۱۰ میلیارد ریال مطالبات مانده داریم و در حال پیگیری آن هستیم.
مدیرکل راه و شهرسازی کردستان گفت: موضوعی که در حیطه استان خارج و نیاز به پیگیری ملی داشت بحث کریدور شماره ۱۰ است و این کریدور که استان کردستان را نیز پوشش می دهد از شمال تاجنوب تحت عنوان کریدور مرز بازرگان به بندر امام است.
وی با بیان اینکه طول این محور حدود هزار و ۴۶۰ کیلومتر است افزود: این محور استان های اذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، لرستان، خوزستان و بندر امام را پوشش می دهد.
به گفته وی طول این مسیر در استان کردستان ۳۲۰ کیلومتر است و با پیگیری هایی که انجام شده امسال آنچه که در این کریدور مطرح شده بیشترین مناقصات را در استان کردستان می گذارند.
وی اظهار کرد: در این راستا و با پیگیری های انجام شده برای مسیرهای سقز به بوکان، زرینه به سمت شهر صاحب، گردنه سراب قامیش، مسیر سنندج به کامیاران و همچنین تابلو علایمی که این مسیر از لحاظ ایمنی لازم دارد سه هزار و ۶۷۰ میلیارد ریال برآورد انجام شده است.
مدیر کل راه و شهرسازی کردستان افزود: حدود ۵۰ درصد از این میزان هفته گذشته به مناقصه گذاشته شده و قرار است و تا پایان سال ۹۵ و اوایل سال ۹۶ حدود ۱۰۵ کیلومتر از این مسیر به مناقصه گذاشته شود.

**تعریف هشت هزار میلیارد ریال پروژه در کردستان
وی ادامه داد: امسال تا پایان سال هشت هزار میلیارد ریال برای حوزه استان کردستان پروژه تعریف شده و ما در این راستا و برای رسیدن به میانگین کشوری به ۱۵ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم که ۷۰ درصد آن را امسال از لحاظ عددی شروع کرده ایم.
ملکی افزود: استراتژی ما در حوزه راه و شهرسازی این بوده که مشکلات را احصا کرده و برنامه ها را اعلام، موانع اجرای برنامه ها را مطرح و مناقصات را بگذاریم و بخش مطالبات را تقویت کنیم.
وی با بیان اینکه موضوع دیگر افزایش سهم اعتبارات استان در ردیف های ملی است گفت: امسال قرار شده که بیش از ۷۰ درصد از رقم ویژه ماده ۱۸۰ که هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال است به ما اختصاص داده شود.
مدیرکل راه و شهرسازی کردستان در ادامه به بحث راه آهن اشاره کردو گفت: طول راه آهن ما از تهران به همدان و از همدان به سنندج ۴۶۰ کیلومتر است و تا ورودی استان همدان حدود ۸۰ کیلومتر ریل گذاری باقی مانده است.
وی افزود: از همدان به سمت سنندج تا کاشی کسری نیز ۱۵۰ کیلومتر طول این مسیر شامل سه قطعه ۶۰ کیلومتری، ۵۰ کیلومتری و یک قطعه ۲۹ کیلومتر است که قطعه اول آن از همدان به سمت سنندج بوده و فعال است.
وی اظهار کرد: قطعه دوم نیز قرار است به مناقصه گذاشته و طی ۲ ماه آینده تعیین تکلیف شود و زیر سازی قطعه سوم نیز که ۲۹ کیلومتر است انجام شده و ریل گذاری باقی مانده که قرار است تا قبل از پایان سال شرکت ساخت تعیین تکلیف کرده و انتخاب پیمانکار انجام دهند.
به گفته وی این پروژه امسال در پیوست قانون بودجه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار دارد که دکتر نوبخت قول دادند هزار میلیارد ریال دیگر به آن اختصاص یابد و برای سال آینده نیز قرار شد هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال از اعتبارات توازن منطقه ای به آن اختصاص پیدا کند.

**کردستان باید به یک کارگاه بزرگ راه سازی تبدیل شود
مدیرکل راه و شهرسازی کردستان ادامه داد: مجموعه تیم کاری در استان بر این عقیده هستیم که استان کردستان یک کارگاه بزرگ راه سازی باشد و در صدد فراهم کردن این شرایط نیز هستیم.
به گفته وی استان کردستان ظرفیت تبدیل به کارگاه راه سازی را دارد و باید حداقل شرایطی که برای ارتقای شاخص ها لازم داریم را شروع کنیم.

** بهره برداری از چهار هزار و ۶۰۰ واحد مسکن مهر در کردستان در سال ۹۵
ملکی افزود: در استان حدود ۳۴ هزار و ۶۰۰ واحد مسکن در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر داریم که حدود ۲۴ هزار و ۵۰۰ واحد آن به بهره برداری رسیده است و حدود ۹هزار و ۶۰۰ واحد باقی می ماند.
وی ادامه داد: برنامه ما این است در سال ۹۵ چهار هزار و ۶۰۰واحد آن را به بهره برداری برسانیم و هم اکنون طبق برنامه حرکت می کنیم وحدود پنج هزار واحد نیز برای سال ۹۶ باقی می ماند که در پروسه زمانی فصلی مشخص کرده ایم.
مدیرکل راه و شهرسازی کردستان اظهار کرد: در این مدت حدود ۳۰۰ میلیارد ریال را برای کمک به محوطه سازی و آماده سازی سایت های مسکن مهر باقی مانده از محل اعتبارات ملی گرفته ایم.
وی افزود: تاکید ما این است سایت هایی را به بهره برداری برسانیم که قبل از آن شبکه آب و گاز و برق و فاضلاب آن توسط دستگاه های خدمات رسان به نتیجه رسیده باشد.

** افتتاح هزار و ۱۷۲ مسکن مهر در دهه فجر
وی ادامه داد: در ایام دهه فجر هم حدود هزار و ۱۷۲ واحد را آماده بهره برداری داریم که مربوط به چند شهر است و سایت پایلوت را هم در کامیاران گذاشته ایم که ۹۳۱ واحد به صورت تعاونی، ۱۸۲ واحد به صورت سه جانبه و ۵۹ واحد نیز بصورت خود مالکی است.
به گفته وی مجموع سرمایه گذاری که در این سایت ها انجام شده حدود ۷۰۰ میلیارد ریال تسهیلات و سهم آورده متقاضیان بوده است.

**مشکلی در حوزه فرودگاهی استان کردستان وجود ندارد
وی در ادامه به حوزه فرودگاهی استان اشاره کرد و گفت: یکی از فرودگاه هایی که عمده استانداردها در سطوح پروازی، در طول باند و سیستم خدمات پروازی و تجهیزات ناوگانی به روز را دارد فرودگاه سنندج است.
مدیر کل راه و شهرسازی کردستان افزود: تنها بحث مورد نطر در این حوزه این است که ایرلاین ها و شرکت های پروازی سرمایه گذاری کرده و پروازها را دایر کنند که در سفر وزیر به استان اقدامات مناسبی در این راستا انجام شده است.
وی اظهار کرد: برای فرودگاه سقز نیز که یک پروژه ملی است تنها مشکل موجود منابع اعتباری است و آن را نیز پیگیری کرده و به نتیجه خواهیم رساند.

** کمک به شهرداری ها در دستور کار راه و شهرسازی قرار دارد
وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع کمک به شهرداری ها اشاره کرد و گفت: امسال در این بخش، قیر رایگان و یارانه ای از طریق سهیمه وزارت راه و شهرسازی در اختیار شهرداری ها قرار داده ایم.
ملکی افزود: تاکنون سه هزار و ۵۷۸ تن قیر به شهرداری های مریوان، سقز، کانی دینار و سروآباد اختصاص دادیم وسایر شهرداری ها از جمله سنندج نیز تقاضا دادند که در دست پیگیری است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.