چرا «سپهر دانش» ایجاد شد؟

double-quot تهران - جارپرس - در لغت‌نامه دهخدا معنی جالبی برای واژه «علم» وجود دارد. مرحوم علی‌اکبر دهخدا، این استاد و ادیب توانا، علاوه بر معانی مختلفی که برای «علم» دارد، در جایی آن را به «چیره‌ شدن در نبرد» نیز تعبیر کرده است. تعبیری که شاید انسان را ناخودآگاه به یاد نبرد میان آگاهی و نادانی و یا روشنایی مقابل تاریکی می‌اندازد؛ اما به راستی پیروز این نبرد انتزاعی که از بدو پیدایش انسان و یا حتی خلقت، تاکنون وجود داشته است، کیست؟ و غنیمت و یادگاری پیروزی‌های آن چیست؟
کد خبر : 76442
تاریخ انتشار : چهارشنبه 17 آذر 1400 - 0:34
چرا «سپهر دانش» ایجاد شد؟

 

به گزارش جارپرس از ایسنا، «علم» یا «دانش» به معنای مجموعه دانسته‌هایی است منسجم و روشمند درباره یک موضوع، که در بسیاری از موارد وقتی کاربردی می‌شوند شکل تکنولوژی یا همان فناوری را پیدا می‌کنند. در واقع علم یا دانش با فناوری در مسیر توسعه خود همگرایی‌هایی را با یکدیگر تجربه می‌کنند و لزوما همیشه نیز به این معنا نیست که علم و فناوری هر دو در یک مسیر گام برمی‌دارند، بلکه در ماهیت و اهداف خود دو مفهوم متفاوت هستند.

در واقع، علم را می‌توان جستجوی قوانین موضوعی حاکم بر پدیده‌های طبیعی، بدون توجه به کاربردهای اقتصادی آن دانست، در حالی که فناوری یا تکنولوژی، کاربرد مستقیم اصول و قوانین علمی برای زندگی انسان در فرآیند تولید است.

شاید بتوان گفت که از منظر فن سالاران، فناوری یا تکنولوژی؛ ابزار یا فرآیندی است برای ساختن محصولات بهتر و از نظر اهالی علم؛ تکنولوژی، محصول نهایی تحقیقات یا همان دانش فنی و اطلاعاتی است که می‌تواند به یک محصول تجاری تبدیل شود.

به هرحال واقعیت امروز این است که فناوری و تکنیک‌های به کارگیری ابزار، آنقدر نقش مهمی در تحولات زندگی بشر داشته‌اند که برخی‌ جامعه‌شناسان، دوره‌های زندگی بشر را براساس همین فناوری‌ها تقسیم‌بندی کرده‌اند.

شاید در گذشته به دلیل عدم نفوذ فناوری به عنوان یکی از وجوه اصلی علم و دانش در بین عموم مردم، تاثیرگذاری اخبار مرتبط با حوزه علم بسیار کمتر از سایر حوزه‌ها به مانند سیاست، اقتصاد، ورزش و یا فرهنگ و هنر بود؛ اما امروزه به واسطه نفوذ و رسوخ فناوری در بین عموم مردم و استفاده از نتایج تحقیقات و پژوهش‌ها در بالابردن سطح رفاه و آسایش مردم جهان، توجه به اخبار علمی و فناوری بیشتر از گذشته شده است.

در این میان از آنجا که واژه‌ها به نوعی ابزار تفکرند و کاربرد اشتباه آنها می‌تواند باعث ایجاد اغتشاش و انحراف فکری و حتی خدشه به جایگاه علم در نزد افکار عمومی شود، به نظر می‌رسد عملکرد رسانه‌هایی که در حوزه علم فعالیت دارند می‌تواند در این میان بسیار حائز اهمیت باشد.

اداره اخبار علمی و دانشگاهی ایسنا به عنوان یکی از قدیمی‌ترین بخش‌های رسانه‌ای علمی کشور که در طول بیش از ۲۰سال گذشته با تلاش‌های فراوان همواره سعی کرده در حوزه علم و دانش، اخبار دقیق را تهیه و منتشر کند و راوی‌ای صادق و امانتدار از دغدغه‌ها و مشکلات جامعه علمی و دانشگاهی کشور باشد، در شرایط فعلی و با توجه به نیازهای جدید مخاطبان خود کوشیده تا با راه‌اندازی یک مجله صوتی و تصویری علمی و دانشگاهی با نام «سپهر دانش» ضمن پایبندی به اصول و قواعد؛ با استفاده از ابزارهای چند رسانه‌ای، توسعه‌دهنده و گسترش‌دهنده علم و دانش در کشور، البته با زبانی ساده و شیوا باشد و این روایتگری و به تصویرکشیدن چالش‌ها، مشکلات، دغدغه‌ها و حتی پیروزی و موفقیت دانشجویان، اساتید و جامعه علمی را به خود آن‌ها بسپارد.

در شرایط فعلی هرگاه سخنی از بسط علم و نیازهای علمی و چالش‌های مرتبط با این مسائل به میان می‌آید، ذهن‌ها معطوف به محیط‌های آکادمیک و دانشگاهی می‌شود، چرا که بی‌شک میدان نبرد میان آگاهی و نادانی و خاستگاه اصلی توسعه علم و دانش «دانشگاه» است و البته این در حالی است که این نهاد (دانشگاه)، خود امروزه با چالش‌های زیادی روبه‌رو است، به گونه‌ای که دانشجویان و اساتید که شاکله اصلی دانشگاه‌ها هستند، با مسائلی در ارتباطند که نیاز دارند تا رسانه‌ها پُلی باشند میان آنها و مسئولان برای شنیده شدن صداهایشان.

خواسته‌های آموزشی، صنفی و فرهنگی دانشجویان؛ شنیده‌ شدن دغدغه‌ها و مطالبات دانشمندان و چهره‌های سرشناس دانشگاهی که بسیاری از آنها تمام عمر خود را صرف ارتقاء و بالابردن آگاهی و توسعه علم و دانش در کشور کرده‌اند، به همراه حمایت از نخبگان علمی و دانشگاهی ایرانی در سراسر جهان و شرکت‌های دانش بنیان و مراکز خلاق و نوآور که بسیاری از آنها نیز با پتانسیل نیروهای جوان دانشگاهی در پارک‌های علم و فناوری به دنبال ارتباط واقعی صنعت و دانشگاه هستند تا علم را در عمل به ثروت تبدیل کنند، از جمله اهدافی است که مجله صوتی و تصویری علمی و دانشگاهی «سپهر دانش» به دنبال رسیدن به آن است و البته امید آن نیز می‌رود که خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به عنوان یک رسانه دانشگاهی با حمایت مخاطبان عالیقدر و گرانمایه خود بتواند در نهایت به این مهم دست پیدا کند.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.