پیگیری اجرای منشور حقوق شهروندی در استان ها/ قوای دیگر همراهی کنند

double-quot
تهران – جارپرس – استانداران کشور اجرای بندهای منشور حقوق شهروندی را آگاهی بخشی به مردم و تقویت روحیه پرسشگری در جامعه دانستند و تاکید کردند: اجرای بندهای این منشور در استان ها در دستور کار است.
کد خبر : 18867
تاریخ انتشار : یکشنبه 10 بهمن 1395 - 6:38
پیگیری اجرای منشور حقوق شهروندی در استان ها/ قوای دیگر همراهی کنند

به گزارش جارپرس به نقل از ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی فروردین ماه سال ۱۳۹۲ در نخستین همایش انتخاباتی یازدهمین دوره ریاست جمهوری گفت: من اگر بار مسوولیت امور اجرایی کشور را برعهده بگیرم منشور حقوق شهروندی را تدوین می کنم و معتقدم باید احساس برابری میان تمام مردم برقرار باشد.
رییس جمهوری در پنجم آذرماه سال ۱۳۹۲ نیز به هنگام ارایه گزارش ۱۰۰ روزه خود، از آماده شدن ویراست نخست منشور و در دسترس عموم قرار گرفتن آن در پایگاه الکترونیکی ریاست جمهوری خبر داد.
روحانی ۲۹ آذرماه سال جاری منشور حقوق شهروندی را با ۲۳ سرفصل و ۱۲۰ ماده به همراه ساز و کار اجرا و نظارت بر حسن اجرای آن و همچنین ارجاعات قانونی مواد آن، امضا و رونمایی کرد.
منشور از ریشه نشر است و انتخاب این واژه نشان دهنده تاکید رییس جمهوری بر آگاه سازی مردم نسبت به حقوق خود است.
منشور حقوق شهروندی این نکته را آشکار می کند که بسیاری از مصادیق نقض و نادیده گرفتن حقوق افراد ریشه در ناآگاهی آنها نسبت به حقوق خود دارد تا جایی که اساتید و کارشناسان حقوقی، صدور منشور حقوق شهروندی را اقدام قابل تقدیر رییس جمهوری می دانند.
این منشور آغازی بر یک فرایند است که در درازمدت می تواند تامین کننده تمام جوانب حقوق انسان ها باشد اما از این دیدگاه که ضمانت اجرایی ندارد، می تواند با چالش ها و مشکلاتی در مسیر تحقق هدف مورد نظر مواجه شود.
رییس جمهوری در آخرین نشست خبری خود در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه تضمینی برای اجرایی شدن منشور حقوق شهروندی وجود دارد؟ گفت: بعضی ها می گویند حقوق شهروندی برای انتخابات آینده منتشر شده است، حقوق شهروندی جزو قول های من درانتخابات سال ۹۲ بود. یعنی یکی از وعده هایی که من به مردم دادم تهیه منشور حقوق شهروندی، انتشار و تلاش برای اجرای آن بود.
روحانی افزود: در همان ۱۰۰روز اول، اولین نسخه حقوق شهروندی را منتشر کردیم و آن روی سایت گذاشتیم. من در ۱۰۰ روز اول که مصاحبه تلویزیونی داشتم به مردم اعلام کردم، نظرات اصلاحی زیادی آمد، تکمیل شد، بحث های فراوانی شد و با همه دستگاه های دولتی و حقوقدانان بحث کردیم. خود من هم ناچار شدم جلسات بسیار متعددی با حقوقدان ها و مسئولان بگذارم. به هر حال این منشور تکمیل شد.
وی ادامه داد: به نظر من یک منشور خوب و جامعی است، البته ممکن است بعدها این منشور کامل تر و موادی به آن اضافه شود. منشور حقوق شهروندی متکی بر قانون اساسی مخصوصا فصل سوم قانون اساسی است. متکی به اصل یکصد و سی و چهار قانون اساسی است که می گوید خط مشی و برنامه را رییس جمهوری تعیین می کند، بر همین مبنا برنامه ما در حقوق شهروندی همینی است که منتشر کردیم.
روحانی گفت: من منشور حقوق شهروندی را به تمام دستگاه های اجرایی با مواد آن ابلاغ خواهم کرد و از آنها خواهم خواست که اجرا کنند اما حقوق شهروندی تنها به دستگاه های اجرایی تعلق ندارد. اگر همه دولت هم این حقوق شهروندی را اجرا کنند و همه مردم دنبالش باشند، قوای دیگر هم مخصوصا قوه قضاییه باید کمک کنند.
رییس جمهوری ادامه داد: امیدواری من این است دو قوه دیگر در این زمینه در کنار قوه مجریه باشند، یاری و کمک کنند چون پشتوانه اصول حقوق شهروندی و این منشور، هم قانون اساسی است و هم پشتوانه قانونی دارد، ما باید اجرا و عمل کنیم. این که در مقام عمل، بعضی از حقوق شهروندی امروز هنوز عملیاتی نمی شود من متاسف هستم. من به عنوان رییس جمهوری همواره این مسایل را دنبال می کنم.
خبرنگار سیاسی ایرنا در گفت و گو با تعدادی از استانداران کشور ارزیابی آنان از منشور حقوق شهروندی را جویا شد که استانداران بر لزوم اجرای این منشور در تمامی استان های کشور تاکید کردند.

**اوسط هاشمی:حقوق شهروندی ضامن امنیت
استاندار سیستان و بلوچستان با تاکید بر اهمیت منشور حقوق شهروندی گفت: اگر ما به انسان به عنوان ارزشمندترین سرمایه می اندیشیم باید آگاهی او را نیز بپذیریم، آگاهی آن است که می تواند بلوغ را در یک جامعه ضامن شود، این بلوغ در تشکیل یک دولت به قامت ملت و یک ملت به قامت بلندای تاریخ،هویت و اصالتش است. وقتی این چنین نگاهی را به جامعه بیندازیم می توانیم همیشه به حضور مسئولانه مردم دل محکم کنیم.
علی اوسط هاشمی افزود: نباید از رای، دانایی و آگاهی مردم هراس داشته باشیم، اگر به این نکته بهتر بپردازیم و این را به عنوان سرمایه بدانیم، بهترین زمینه برای توسعه و پیشرفت کشور است.
وی ادامه داد: وقتی گردش آرا و اطلاعات و ارتقای آگاهی مردم را نسبت به حق خویش پذیرفتیم، موضوع مطالبه گری پیش می آید و مطالبه گر بودن مردم بر پایه قانون، نظم آور و قاعده ساز است. پاسخگویی را الزام آور می کند و می تواند پایه گذار سلامت باشد و کمتر انسان خسارت یک فرد جاهل را نسبت به جایگاه خویش می دهد.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: برای یک ملت سخت است هر روز یک خبر تلخ را بشنود و خوراک رسانه های درونی در حوزه رقابت و سوء برداشت بیگانگان علیه کشور و نظام شود. وقتی نظارت را عمومیت بخشیدیم و آگاهی را به رسمیت پذیرفتیم، بودن در موضع پاسخ نهادینه می شود.
اوسط هاشمی اظهار کرد: وقتی در مقام پاسخگویی ایفای نقش کردیم، اشتیاق به بودن در کنار را رقم می زند و هیچ حرکتی توان این را نخواهد داشت که در بین چنین ملت و دولتی به راحتی نفوذ شود و محصول آن اقتدار حاصل از نقش مردم و پیشرفت حاصل از مشارکت خواهد بود.
وی افزود: اراده من اجرای منشور حقوق شهروندی در استان سیستان و بلوچستان است چرا که بدون این رویکرد نمی توان ضمانت حضور مردم را برای امنیت داشته باشیم.حضور مردم برای من یک سرمایه است و در طول این مدت مسوولیت در این استان اگر غیر از این عمل می کردم، امروز باید خبرهای دیگری را در این شرایط حاکم بر اوضاع و احوال منطقه می شنیدید.
استاندار استان شرقی کشور ادامه داد: وقتی ملت را خوب ببینیم، حقوق شهروندی معنا پیدا می کند و زیبایی نگاه ملت به دولت را خواهیم داشت. نظام و حکومت ما حاصل رای و اراده ملت است؛ اگر این را به باور تبدیل کردیم باید به سمت اقبال از نقش ، مشارکت ، حضور و رای مردم برویم.

**قوای دیگر کمک کنند
استاندار اردبیل نیز در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا با مهم خواندن منشور حقوق شهروندی گفت: در روز رونمایی از منشور حقوق شهروندی که با حضور رییس جمهوری صورت گرفت، کتابچه حاوی مواد این منشور را دریافت کردیم و در استان جلسه گذاشتیم تا کار را با سرعت بیشتر شروع کنیم.
مجید خدابخش افزود: منشور حقوق شهروندی یکی از مباحثی است که قطعا به نفع آحاد ملت است تا با حقوق خود آشنا شوند. قوای دیگر باید در کنار قوه مجریه برای اجرای منشور حقوق شهروندی تلاش و به دولت کمک کنند تا این منشور شکل اجرایی و عملی به خود بگیرد.

** بارقه امید و نشاط با حقوق شهروندی/شانی جز خدمت به مردم نداریم
استاندار سمنان نیز در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا گفت: منشور حقوق شهروندی که افتخارش امروز برای دولت تدبیر و امید ثبت شده است، همه دولت های گذشته دنبال آن بودند اما توفیق نصیب آن ها نشد.
محمدرضا خباز افزود: خوشبختانه این افتخار بزرگی است که دولت بتواند بعد از ۳۸ سال از عمر انقلاب یکی از ضروری ترین مسایلی که هم اسلام و هم قانون اساسی ما به آن معتقد است را محقق کند.
وی ادامه داد: اصل این کار، بسیار بزرگ و ارزشمند است چنان که در روز رونمایی از منشور حقوق شهروندی، پهلوانان حقوقی کشور که سیاسی نیز نیستند، حضور داشتند و با عزت از این منشور نام بردند.
استاندار سمنان گفت: یکی از ضروری ترین بحث ها، حقوق شهروندی است و فصل سوم قانون اساسی نیز بحث حقوق شهروندی است. حال که خوشبختانه این اتفاق افتاده است باید درست از آن استفاده شود. رییس جمهوری این منشور را برای قوه مجریه اعلام می کنم اما اگر قوه قضاییه و قوه مقننه نیز در آینده در صف حامیان آن بپیوندند، طبیعتا از اقتدار بیشتری برخوردار خواهد بود.
خباز افزود: ما در استان در حال نهادینه کردن این موضوع هستیم چون ارزش همه ما برای دفاع از حقوق مردم است و ما برای خودمان شانی جز شان خدمت قائل نیستیم. حال که قرار است خدمت کنیم ابتدا باید رضایت نسبی مردم را به دست بیاوریم و کرامت انسان ها را حفظ کنیم؛ این موضوع تنها به مسایل اقتصادی محدود نمی شود.
وی ادامه داد: در استان سمنان شرایط اجرا و پیاده کردن منشور حقوق شهروندی را فراهم کردیم و یک بارقه امیدی بوجود آمده است. از وقتی که این منشور مطرح شده در بین نسل جوان نخبگان کشور و کسانی که علاقه مند به سربلندی کشور هستند، امید و نشاط جدیدی بوجود آورده که من این را به عنوان یکی از کارهای سرافرازانه و افتخارات ارزشمند این دولت می دانم.
استاندار سمنان گفت: امیدوارم قوه مقننه و قوه قضاییه نیز به این صف بپیوندند و بتوانیم این وظیفه را که سال های سال نتوانستیم به شهروندان ارایه کنیم، شرایط خدمت و جبران مافات باشد.

**منشور حقوق شهروندی محترم شمردن حق مردم
محمدناصر نیکبخت استاندار همدان نیز از آمادگی این استان برای اجرای بندهای منشور حقوق شهروندی خبر داد و گفت: ارزیابی من از منشور حقوق شهروندی همان چیزی است که نظام و قانون اساسی می خواهد و آن محترم شمردن حقوق مردم است.

**پرسشگری مردم و پاسخگویی مسئولان در حقوق شهروندی
همچنین سید محمد میرمحمدی استاندار یزد در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا با اشاره به اهمیت اجرای منشور حقوق شهروندی در کشور گفت: هرچه مردم عزیز بیشتر با حقوقشان آشنا شوند و بدانند در میثاق ملی چه حقوقی برای آنان پیش بینی شده، در پیشرفت و توسعه کشور مهم است.
وی افزود: گرچه قبل از اینکه قانون اساسی در اول انقلاب اسلامی به تصویب برسد، از طریق جراید در اختیار عموم مردم قرار گرفت اما یادآوری و شکافتن زوایای آن و گفتمان سازی آن بسیار می تواند برای مردم ما مفید باشد که بتوانند هم از حقوقی که در قانون اساسی دیده شده و هم از قوانین موضوعه مطلع شوند و از آن استفاده کنند، پرسشگو بار بیایند و در قبال دولت و مسوولان بتوانند حقوق خود را مطالبه کنند.
وی ادامه داد: طبیعی است مردم هرچه بیشتر به حقوق خود پی ببرند، تلاش بیشتری خواهند داشت برای اینکه حقوقشان به نحوی در نظام محقق و جنبه های مشارکت آن ها تقویت شود و بتوانند نقش موثرتر و بارزتری در سرنوشت خود ایفا کنند.
استاندار یزد گفت: منشور حقوق شهروندی یکی از وعده های رییس جمهوری در دوران تبلیغات انتخابات بود، تمام تلاش رییس جمهوری این بود که به وعده خود عمل کند که این وعده محقق شد و می توان از آن بهره برداری مطلوب کرد.
میرمحمدی افزود: در استان یزد سعی ما بر این است که مبتنی بر این حقوق توجه لازم را به همه مردم داشته باشیم و در عین حال مردم مطالبه گر و پرسشگر باشند، شادابی و نشاط در پرسشگری و آشنایی با حقوقشان است.

**منشور حقوق شهروندی، پیشگامی دولت در شفاف سازی
استاندار خراسان جنوبی نیز در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا بر ضرورت اجرای منشور حقوق شهروندی تاکید کرد و گفت: در حوزه اداری باید تلاش کنیم کمترین رابطه مستقیم بین ارباب رجوع و دستگاه های اجرایی از طریق سیستم های الکترونیکی پیش بیاید و خدمات را غیرمستقیم ارایه کنیم که امکان پیگیری و ردیابی باشد.
علی اکبر پرویزی افزود: حقوق و حریم ارباب رجوع باید رعایت شود و پاسخگویی ما نیز شفاف باشد چرا که این موضوعی است که مردم از آن گلایه دارند.
وی ادامه داد: در حوزه های اجتماعی و سیاسی باید تلاش کنیم مردم به حقوق خود آشنا شوند، در خیلی از مسایل مردم اطلاع ندارند اگر مشکلی پیش آمد باید به کجا مراجعه کنند یا حتی امیدی به پیگیری ندارند؛ این موضوع را باید این قدر بگوییم و آموزش دهیم و تبیین کنیم که مردم نیز مطلع و مطمئن شوند که می شود پیگیری کرد.
استاندار خراسان رضوی ادامه داد: در طی ۳۸ سال گذشته خیلی نتوانسته ایم در این حوزه ها روابطمان را با مردم به درستی تبیین کنیم و مردم خواسته هایشان را درست پیگیری کنند، اگر مردم به حقوق قانونی خود آشنا شوند و آن را مطالبه کنند و این را در جامعه نهادینه کنیم؛ خیلی از مشکلات مردم و دستگاه های اجرایی حل می شود.
پرویزی تاکید کرد: نگاه دولت این است در حوزه خودش شفاف سازی کند و خودش پیش قدم شود تا بتواند بعضی از اشکالات را برطرف کند، منشور حقوق شهروندی گام مفید و مثبتی است که امیدوارم مردم پای آن بایستند و از حقوق خود دفاع کنند و ما نیز باید پاسخگو باشیم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.