پیوند شعر و موسیقی و یاد حافظ و شجریان

double-quot تهران - جارپرس - علی‌اصغر محمدخانی می‌گوید: شعر حافظ آیینه‌ تمام‌نمای فرهنگ و احوال روحی ماست که وقت خواندن غزل‌های او تداعی‌های مختلفی را در ما برمی‌انگیزد و با آن‌که قرن‌هاست مردم ایران با شعر حافظ زیسته‌اند ولی هر بار جلوه‌های تازه‌ای از شعر او برای مخاطب رخ می‌نماید.
کد خبر : 34336
تاریخ انتشار : دوشنبه 21 مهر 1399 - 7:56
پیوند شعر و موسیقی و یاد حافظ و شجریان

به گزارش جارپرس به نقل از ایسنا، معاون فرهنگی و بین‌الملل شهر کتاب با بیان این نکته گفت: مرکز فرهنگی شهر کتاب به مناسبت روز بزرگداشت حافظ (۲۰ مهرماه) و به خاطر شرایط کرونایی، با انتشار یادداشت‌ها و مقالات، فایل‌های صوتی و تصویری و معرفی کتاب‌های جدید درباره‌ حافظ، یاد و بزرگداشت حافظ را به همراه یاد استاد محمدرضا شجریان که به‌حق حافظ موسیقی ایران است، گرامی داشته و به وضعیت حافظ‌شناسی در شبه‌قاره، روسیه، جهان عرب و غرب پرداخته است.

او  اظهار کرد: حافظ به موسیقی ایرانی تسلط کامل داشته است و این آشنایی نه تنها با توجه به این‌که بسیاری از موسیقی‌دانان و آوازخوانان نیز لقب حافظ داشته‌اند، در تخلص ایهام‌آمیز او آشکار است بلکه در سرشاری شعر او از انواع موسیقی که غالبا به آن اشاره‌ کرده‌اند، بسیار موثر است و پیوند میان شعر و موسیقی است که نفوذ این هر دو هنر را میان مردم بیشتر می‌کند و بسیاری از مخاطبان امروز، آشنایی بهتر با حافظ و سعدی و مولوی را مدیون شجریان و دیگر هنرمندان برجسته می‌دانند.

محمدخانی افزود: حافظ با شعرش نه تنها اوضاع و احوال بحرانی و پرآشوب روزگار خود را با همه‌ غم‌ها و شادی‌ها، امیدها و نومیدی‌ها، ریاکاری‌ها و دشمنی‌ها و ابتلائات دیگر مردم دیار و دوران خویش بیان می‌کند بلکه شعرش همانند آینه‌ای است که اوضاع و احوال و روزگار زیسته‌ ما را هم منعکس می‌کند. حافظ برای بیان احوال درونی خویش از قدرت کلمات و ترکیبات و ظرفیت‌های همه‌جانبه‌ آن‌ها بهره می‌جوید و به آن‌ها ظرفیت‌ها و معانی تازه می‌بخشد و هنرمندانه توانمندی‌های بلاغی، ایهامات و ابهامات و تصاویر شاعرانه را کشف می‌کند و با استفاده از ایجاز سحرآفرین کلامش، می‌تواند قالب به ظاهر محدود و کم‌ظرفیت غزل را به وسیله‌ای پرتوان و کارآمد برای بیان تفکرات متفاوت و حتی متناقض خود بدل سازد.

او در ادامه گفت: روز حافظ فرصتی مناسب برای بازنگری و بررسی کارنامه‌ حافظ‌پژوهی در ایران و جهان است و زمینه‌ خوبی برای بررسی مجدد شعر و اندیشه و هنر حافظ. امسال یاد استاد شجریان در این روز به ما یادآوری می‌کند که موسیقی ایرانی همواره در طول تاریخ برترین و موثرترین شناساننده‌ شعر و ادب فارسی و سرانجام برترین و موثرترین شناساننده‌ فرهنگ ایران در جهان بوده است.

معاون فرهنگی شهر کتاب به کارنامه‌ حافظ‌پژوهی در یک سال گذشته اشاره کرد و گفت: از میان ۲۰۳ اثر با شمارگان ۳۴۰۶۶۵ نسخه که از ابتدای سال ۱۳۹۸ تا شهریور ۱۳۹۹ درباره‌ حافظ و از حافظ منتشر شده، ۸۵ اثر با تیراژ ۲۷۷۴۸۰ نسخه به چاپ دیوان حافظ و منتخب دیوان اختصاص داشته است. از این میان بالاترین تیراژ به دیوان حافظ چاپ دفتر نشر معارف با تیراژ ۱۲۵۰۰۰ نسخه اختصاص داشته است. ۱۱۸ اثر با تیراژ ۶۳۱۸۵ نسخه نیز به شروح دیوان حافظ و نقد و تفسیر و زندگی‌نامه‌ حافظ اختصاص داشته است. بیشترین تعداد چاپ در میان نقد و تفسیرهای دیوان حافظ به کتاب «عرفان حافظ» نوشته‌ مرتضی مطهری اختصاص داشت که تاکنون ۳۹ بار تجدید چاپ شده است. «عرفان و رندی در شعر حافظ» نوشته‌ داریوش آشوری و «حافظ ناشنیده پند» نوشته‌ ایرج پزشکزاد پس از آن بیشترین تجدید چاپ را به خود اختصاص داده‌اند.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.