0 نظر
143 بازدید

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی:

پرونده‌هایی که سال‌ها در مورد آن سکوت شد/۲.۵ میلیون یورو در یک فقره فساد/تشکیل کمیته صیانت در تامین اجتماعی

double-quot تهران-جارپرس- مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی از تخلف صورت گرفته در مورد پنج ملک مرغوب با ارزش ۵۰ درصد کل املاک در تأمین‌اجتماعی پرده برداشت و گفت: این املاک که با متراژ بالا در محله‌های بسیار خوب واقع شده، با یک مبایعه‌نامه در اختیار غیر قرار گرفته است.
کد خبر : 101037
تاریخ انتشار : یکشنبه 20 شهریور 1401 - 11:36
پرونده‌هایی که سال‌ها در مورد آن سکوت شد/۲.۵ میلیون یورو در یک فقره فساد/تشکیل کمیته صیانت در تامین اجتماعی

به گزارش جارپرس از ایرنامیرهاشم موسوی اظهارداشت: پنج ملک بسیار ارزنده در خود سازمان تامین اجتماعی با یک مصوبه‌ در اختیار شرکت‌های زیرمجموعه سازمان قرار گرفته است که بنا بوده این شرکت زیرمجموعه، ارزش افزوده‌ای با ساخت و سازی در این املاک فراهم کند و بهره‌وری و خروجی دارایی‌ها در تامین اجتماعی به مصارف مربوطه برسد. البته در همان مصوبه اذعان شده که حق واگذاری به غیر را ندارد.

شاید در یکی از این املاک تنها پنج درصد مبلغ مبایعه‌نامه به تامین اجتماعی آمده است و ۹۵ درصد آن تاکنون در تامین اجتماعی وصول نشده است

موسوی خاطرنشان کرد: به عنوان نمونه یکی از این املاک در منطقه کاوه شمالی تهران واقع شده و حتی ساخت و ساز در آن شده است؛ پرونده این ملک در دستور کار قرار گرفته و در کمیته صیانت بررسی می‌شود؛ البته صداهای این موارد تخلف در بازگشت سرمایه، اموال مردم و حق‌الناس، شنیده خواهد شد.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی اظهارداشت: ما با خودمان و خدا عهد بستیم بر سر ریالی برای صیانت از سرمایه و مال مردم از هیچ فردی نگذریم.

سهم منابع درآمدی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری باید سه برابر شود

وی با اشاره به نکاتی که در بحث مدیریت منابع به سازمان تامین اجتماعی کمک می کند، گفت: بحث افزایش نرخ بازدهی دارایی‌ها، سرمایه‌گذاری‌ها و فعالیت‌های اقتصادی نیز از اولویت‌های راهبردی سازمان است که در این دوره برای ۹ هلدینگ تخصصی زیرمجموعه شستا عدد و رقم کاملا مشخص و تعریف شده‌ای داریم.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی تصریح کرد: سهمی که سازمان تامین اجتماعی از منابع و دارایی‌های اقتصادی در سال ۱۳۹۹ از منابع در حوزه کسب و کار و فعالیت اقتصادی یعنی شستا تامین کرده حدود ۶ درصد بود و براساس برآورد و بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد که این رقم باید حداقل به سه برابر یعنی ۱۸ درصد برسد.

باید ۱۸ درصد از سهم منابع تامین اجتماعی از حوزه سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های اقتصادی با افزایش نرخ بازدهی دارایی‌ها تامین شود

رشد ۴۴ درصدی سود تجمیعی در حوزه سرمایه گذاری تامین اجتماعی

وی خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۰ بخش سرمایه‌گذاری و فروش تجمیعی سازمان حدود ۷۲ درصد افزایش پیدا کرده است و این نشان می‌دهد که حرکت شروع شده و از ۹۱ همت به ۱۶۳ همت در فروش تجمیعی در حوزه سرمایه‌گذاری شستا رسیده است.

موسوی ادامه داد: سود تجمعیی تامین اجتماعی از حدود ۳۱ هزار میلیارد تومان به بالای ۴۰ هزار میلیارد تومان رسیده است که رشد ۴۴ یا ۴۵ درصدی را نشان می‌دهد.

 

توجه به حفره‌هایی که باعث خروج منابع شده است

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه یکی از راهبردهای اصلی سازمان برای تامین و پایداری منابع جبران قصور در حوزه سرمایه است، اظهارداشت: در کنار رسیدن به اصل عدالت و پایداری منابع، شناسایی گودال‌ها و حفره‌هایی که باعث خروج منابع به شکل نادرست شده، راهبردی است که در تامین اجتماعی مورد توجه قرار دادیم.

از رئیس قوه قضائیه درخواست کردیم برای راهبرد مبارزه با فساد و صیانت از دارایی‌های سازمان به ما کمک شود که دستور دادند شخصی از دفتر ریاست مسئول پیگیری‌ها شود

وی راهبرد مبارزه با فساد و صیانت از اموال و دارایی‌های سازمان به ویژه در حوزه بیمه‌ای و سرمایه‌گذاری‌ها را به عنوان یکی دیگر از راهبردهای اصلی سازمان تامین اجتماعی در این دوره عنوان کرد.

موسوی با اشاره به تشکیل کمیته صیانت در سازمان تأمین اجتماعی گفت: از رئیس قوه قضائیه درخواست کردیم برای راهبرد مبارزه با فساد و صیانت از دارایی‌های سازمان به ما کمک شود که دستور دادند شخصی از دفتر ریاست مسئول پیگیری‌ها شود.

موسوی اظهارداشت: پرونده‌هایی که شاید سالیان سال برای رسیدگی به آنها سکوت اختیار شده و یا به عبارتی باید در بخش‌های مختلف سازمان انجام می‌شد، همین طور روی هم انباشته شده و پیگیری نشده؛ اکنون در دوره مدیریت جدید در دستور کار قرار دادیم.

 

پرونده پتروشیمی با حدود ۲.۵ میلیون یورو در یک فقره فساد

 

اعداد هم اعداد قابل توجهی است؛ در یک پرونده در حوزه پتروشیمی از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۱ در سه فقره یکی حدود ۲.۵ میلیون یورو و دیگری حدود ۲.۵ میلیون دلار و به علاوه ۵۰ میلیون درهم مساله فساد یا شبه فسادی رخ داده است که باید بعد از حکم قاضی و رسیدگی این عناوین را روی آن قرار دهیم، معتقدیم حتما به نتیجه می‌رسد

مقابله با مفسدان هزینه‌ دارد

وی تصریح کرد: در هفته گذشته نیز ۴۰ تا ۵۰ پرونده که احساس نیاز به پیگیری ویژه در آنها را مشاهده کردیم بر اساس دیداری که با رئیس قوه قضائیه داشتیم، مورد پیگیری قرار دادیم.

موسوی خاطرنشان کرد: به همین منظور از یکی از معاونان قوه قضائیه درخواست کردیم این قضیه را در اولویت قرار داده و در راستای رسیدگی به این پرونده‌ها به سازمان تامین اجتماعی کمک کنند زیرا در این گونه مسائل احتیاط داریم و بنا داریم قبل از اینکه به خروجی برسیم آن را اعلام نکنیم.

وی ادامه داد: زمانی که به خروجی خوبی در رسیدگی به این پرونده‌ها رسیدیم، حق به حق‌دار برگردانده شد و زمینه‌هایی که متاسفانه مورد سوء استفاده قرار گرفته را بازپس‌گیری کردیم، موضوع را با جزئیات برای مردم بیان می‌کنیم.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی اظهارداشت: این موضوع در واقع در زیرمجموعه خود سازمان بوده و خطای بزرگ را انجام داده است؛ در واقع این پنج رقم زمین از زمین‌های بسیار مرغوب تهران است به همین دلیل بعضا کار به جایی رسیده که از دوستان نظارتی سازمان افرادی که برای بازرسی و نظارت از ملک رفته‌اند، آنها را راه نداده‌اند.

موسوی معتقد است: بعضا مفسدان و کسانی که دارای این گونه خطاها هستند حاشیه امن پیدا کرده‌اند که مقابله با آنها هزینه دارد و ما پای این هزینه‌ها ایستاده‌ایم و حتما پس از حصول نتیجه به مردم اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی تصریح کرد: این چهار یا پنج مساله جزو مسائلی خواهد بود که علاوه بر رویکرد ایجابی با این فضاهایی که در برخورد سلبی با خروج منابع خواهیم داشت، می تواند برخی از مشکلات ما را در پایدارسازی منابع برای سازمان برطرف کند.

 

حال سازمان تأمین اجتماعی از دیگر صندوق‌ها بهتر است

موسوی در پاسخ به این سوال که ۵۳درصد جمعیت ایران تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی به عنوان بزرگترین سازمان بیمه‌ای است برای تامین منابع پایدار سازمان چه اقداماتی انجام شده است؟ گفت: اساسا ناپایداری منابع صندوق‌ها یک معضل بسیار مهم و جدی است که همه صندوق‌های بازنشستگی در کشور با آن روبه‌رو هستند و در قیاس با دیگر صندوق‌های بیمه‌ای حال تأمین اجتماعی از همه صندوق‌ها بهتر است.

وی ادامه داد: برخی از صندوق‌ها متاسفانه ضریب پشتیبانی آنها به نقطه تقریبا پایینی رسیده البته نمی‌توان گفت نقطه سر به سری، چون نقطه سر به سری در تامین اجتماعی ۶ به یک است که اینجا نقطه تعادل منابع بر مصارف است و بایستی ۶ نفر ورودی با یک نفر بازنشسته یا خدمت گیرنده داشته باشیم؛ این عدد اکنون در تامین اجتماعی ۴.۲ درصد است یعنی سیر نزولی آن آغاز شده است که براساس تغییر و تحولات جمعیتی، قوانین و سیاست‌هایی که مباحث بیمه‌ای را به هم زده است.

۵۰ درصد بازنشستگان تامین اجتماعی پیش از موعد هستند

وی معتقد است: یکی از این سیاست‌ها و قوانین، بازنشستگی پیش از موعد است، در سال ۱۳۹۲ حدود ۱۶ درصد بازنشستگی‌ها در سازمان تامین اجتماعی پیش از موعد بود اما امروز متاسفانه بیش از ۵۰ درصد بازنشستگی‌های سازمان تأمین اجتماعی به عنوان بازنشستگان پیش از موعد است بنابراین باید به سمت توانمندسازی، اصلاحات پارامتریک و ساماندهی مبنایی صندوق پیش برویم.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: یکی از رویکردها این است که باید با رویکرد توانمندسازی محاسبات و پارامترهای مناسب بیمه‌ای، به سراغ آنها برویم که با همکاری مجلس شورای اسلامی کارهایی شروع شده و پس از جمع‌بندی آنها را اعلام خواهیم کرد.

چهار راهبرد در راستای پایدارسازی منابع تأمین اجتماعی

وی تصریح کرد: هشت راهبرد در مدیریت جدید اعلام کردیم که چهار راهبرد آن در راستای پایدارسازی منابع است که البته هر کدام سهمی را بر دوش دارد؛ یکی از آنها توانمندسازی و اصلاحات پارامتریک و ساماندهی است.

 یکی از راهبردهایی که به لحاظ مسئولیتی از منظر حکمرانی تامین اجتماعی به دوش داریم و در اصل ۲۹ قانون اساسی به آن پرداخته شده بحث توسعه پوشش بیمه همگانی است که در سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب به آن پرداخته شد؛ همین راهبرد تعمیم و گسترش بیمه همگانی یا به عبارتی افزایش ورودی صندوق است.

وی ادامه داد: در سال گذشته به همین منظور و با تلاش همکاران در اقصی نقاط کشور بیش از یک میلیون نفر بیمه شده جدید وارد شد،  یعنی ورودی ما در یک سال قابل توجه بوده است و در چهار یا پنج ماه گذشته حدود ۴۲۰ هزار نفر را در قالب بیمه فراگیر خانواده ایرانی بیمه کرده ایم.

 

پوشش بیمه ای ۲۷۰ هزار زن خانه‌دار و دانشجو در ۱۴۰۱

وی تصریح کرد: دو طرح تحولی برای توسعه پوشش بیمه‌ای در برنامه داریم تا هم ماموریت سازمانی، هدف اصلی در حکمرانی تامین اجتماعی و هم منابع وارد صندوق شود که با اجرای این طرح‌ها در این چهار یا پنج ماه گذشته حدود ۲۷۰هزار نفر در قالب دو طرح تحولی بیمه زنان خانه‌دار و دانشجویان بیمه شدند.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: اکنون بیمه‌های اجتماعی در کل کشور ۷۳ درصد مردم را تحت پوشش دارند و هنوز ۲۷درصد جامعه بیمه ندارند و باید در افق آرمانی جمهوری اسلامی با رویکرد تحقق عدالت این افراد تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار گیرند.

در حوزه درمان این اتفاق افتاده و به نوعی در دولت سیزدهم ۵.۵ میلیون بیمه شده درمانی جدید تحت پوشش بیمه قرار گرفتند و اکنون فرد بدون بهره‌مندی از خدمات درمانی در کشور وجود ندارد که باید این اتفاق هم در حوزه بیمه اجتماعی رخ دهد

وی خاطرنشان کرد: در سازمان تامین اجتماعی برنامه تحقق آرمان عدالت را در برنامه داریم تا این موضوع منجر به پایداری منابع در سازمان شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.