پالایشگاه آناهیتا کرمانشاه پروژه ای برای رونق بخشی به اشتغال و اقتصاد غرب کشور

double-quot
کرمانشاه – جارپرس – ساخت پالایشگاه آناهیتا کرمانشاه در جریان سفر دولت نهم به کرمانشاه مطرح شد و پنجم دی ۸۵ به تصویب هیات وزیران وقت رسید اما با سپری شدن ۱۰ سال از این مصوبه، تاکنون عملیات ساخت آن شروع نشده و اکنون مسوولان دولت تدبیر و امید با جدیت به دنبال اجرای این طرح مهم هستند.

کد خبر : 19260
تاریخ انتشار : یکشنبه 24 بهمن 1395 - 7:02
پالایشگاه آناهیتا کرمانشاه پروژه ای برای رونق بخشی به اشتغال و اقتصاد غرب کشور

به گزارش جارپرس به نقل از ایرنا؛ مدیران پالایشگاه آناهیتا معتقدند که ساخت این پالایشگاه نفتی از نظر فنی و اقتصادی کاملا توجیه دارد و براساس بررسی های انجام شده، استان کرمانشاه برای تامین سوخت درازمدت خود ناگریز به ساخت این پالایشگاه است و پالایشگاه فعلی جوابگوی میزان نیازهای استان نیست.
در جریان بازدید هفته گذشته رییس کل بانک مرکزی و استاندار کرمانشاه از پروژه ساخت پالایشگاه نفتی آناهیتا که در ۱۵ کیلومتری بزرگراه کرمانشاه به همدان واقع شده، مدیرعامل این پالایشگاه مشکل مالی را تنها دلیل اصلی تاخیر در ساخت آن اعلام کرد و خواستار تامین منابع مالی برای از سرگیری عملیات اجرایی آن شد.
استاندار کرمانشاه هم در این بازدید از آمادگی مجموعه مدیریتی استان برای ساخت این پالایشگاه خبر داد و گفت: موافق و پیگیر ساخت این پالایشگاه هستیم.

**پالایشگاهی با ظرفیت تولید ۱۵۰ هزار بشکه در روز
جلوگیری از خام فروشی و تبدیل آن به فرآورده های با ارزش افزوده بیشتر و تامین نیاز منطقه غرب کشور به فرآورده های نفتی، ساخت پالایشگاه آناهیتا را توجیه فنی و اقتصادی کرده است.
از سوی دیگر به دلیل قدمت و فرسودگی پالایشگاه موجود کرمانشاه، موقعیت این پالایشگاه در درون شهر و لزوم جابجایی آن به دلیل الزام های زیست محیطی، ساخت پالایشگاه آناهیتا با ظرفیت تولید ۱۵۰ هزار بشکه در روز یک نیاز اساسی برای استان کرمانشاه محسوب می شود.
این طرح علاوه بر ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم برای هزاران نفر از جوانان این منطقه محروم و تامین نیازهای مواد نفتی منطقه غرب، امکان صادرات به کشورهای همسایه غربی را نیز خواهد داشت.
در این پالایشگاه قرار است گاز مایع، بنزین سوپر و معمولی، ریفرمیت، سوخت موتور جت، نفت سفید، نفت گاز، کوره، قیر و گوگرد تولید شود.
به گفته مدیرعامل پالایشگاه نفت آناهیتا؛ ظرفیت پایین پالایشگاه موجود و عدم تولید فرآورده های مورد نیاز استان، فرسودگی و لزوم تعویض و تغییرات بنیادی در تجهیزات پالایشگاه موجود، احداث واحدهای جدید، تعویض خطوط هیدروکربن و سرویس های آب، برق، بخار و لزوم تأمین نیاز منطقه به فرآورده های نفتی و تولید فرآورده های نفتی مطابق مشخصات کیفی روز (EURO –V) (حدود ۲۵ میلیون لیتر در روز) از دلایل توجیهی ساخت پالایشگاه آناهیتا است.
اسدالله صالحی افروز، همچنین لزوم رعایت الزام های زیست محیطی، انتخاب الگوی پالایشگاه آناهیتا براساس تولید بیشینه محصول راهبردی (نفت و گاز)، جلوگیری از خام فروشی و تبدیل نفت خام سنگین به فرآورده های با ارزش افزوده بیشتر، ایجاد اشتغال و رفع مشکل بیکاری استان و منطقه غرب کشور، توسعه صنایع پایین دستی و رونق اقتصادی صنایع استان و ارتقا دانش و مهارت فنی نیروی انسانی را از دیگر دلایل توجیهی ساخت این پالایشگاه اعلام کرد.
وی در مورد امتیازهای ویژه این طرح نیز با اشاره به اینکه طرح مورد تأکید مقام معظم رهبری در سفر معظم له در مهر ماه سال ۹۰ به استان کرمانشاه است، گفت: این طرح دارای مصوبات سفرهای دور اول، دوم و سوم دولت قبل و دکتر جهانگیری معاون اول رییس جمهوری است.
وی با بیان اینکه این طرح دارای تخفیف ۱۰ درصدی در بهای نفت خام تخصیصی به مدت ۱۰ سال پس از بهره برداری وفق تبصره ۲ بند ‘ق ‘بودجه سال ۹۳ است، گفت: همچنین طرح دارای ۱۰ سال معافیت مالیاتی است و یکی از بزرگترین طرح های (مگا پروژه) کشور محسوب می شود که نقش مهم و راهبردی در تامین نیاز منطقه غرب به فرآورده های نفتی، نقش اساسی در حل مشکل اشتغال منطقه، رونق اقتصادی کسب و کار و توسعه صنایع پایین دستی استان و منطقه غرب کشور و ارتقا سطح علمی، تخصصی و مهارت های فنی نیروی های استخدامی را دارد.

**مشکل مالی مانع اصلی ساخت پالایشگاه آناهیتا
مدیرعامل پالایشگاه آناهیتا در جریان نشست فعالان اقتصادی استان کرمانشاه با ‘ولی الله سیف’ رییس کل بانک مرکزی، مشکل مالی را تنها عامل تاخیر ۱۰ ساله در ساخت این پالایشگاه دانست و گفت: براساس برآوردهای انجام شده ۳٫۴ میلیارد یورو برای سرمایه گذاری در این طرح مورد نیاز است که قرار شده ۸۵ درصد نیاز مالی طرح از محل صندوق توسعه ملی و مابقی از طریق آورده سرمایه گذاران تامین شود.
صالحی افروز با بیان اینکه ساخت پالایشگاه اکنون از ۲ روش صندوق توسعه ملی و فاینانسور خارجی با جدیت پیگیری می‌شود، افزود: با ۱۰ فاینانسور در این خصوص مذاکره کردیم و اکنون در حال مذاکره نهایی با یکی از فاینانسورها هستیم که امیدواریم تا پایان سال نهایی شود.
او با بیان اینکه تمام جوانب برای ساخت این پالایشگاه را مورد بررسی قرار دادیم و به این نتیجه رسیدیم که این پالایشگاه کاملا توجیه فنی و اقتصادی دارد و استان کرمانشاه هم به این پالایشگاه نیاز جدی دارد.
وی ظرفیت پالایشگاه آناهیتا را ۱۵۰ هزار بشکه در روز اعلام کرد و گفت: ظرفیت پالایشگاه فعلی کرمانشاه ۲۵ هزار بشکه‌ در روز است و جوابگوی حجم نیازهای سوختی استان نیست.
او به تشریح نیازهای استان به سوخت اشاره کرد و افزود: اکنون ۷۶ هزار بشکه فرآورده‌ نفتی شامل ۲۹ هزار بشکه بنزین، ۱۰ هزار بشکه نفت سفید، ۲۵ هزار بشکه نفت گاز و ۱۱ هزار بشکه نفت کوره در منطقه کمبود داریم که این میزان کمبود در سال ۱۴۰۳ به ۱۱۳ هزار بشکه خواهد رسید.
صالحی فروز گفت: پالایشگاه در مرحله ساخت برای هشت هزار نفر و در مرحله بهره‌ برداری برای ۸۰۰ نفر به صورت مستقیم ایجاد شغل می‌کند.
وی در مورد سهامداران این پروژه نیز گفت: ۳۳٫۳ درصد سهام این پروژه مربوط به صندوق بازنشستگی کشوری، ۳۳٫۳ درصد مربوط به شرکت شستا و ۳۳٫۳ درصد نیز مربوط به شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی و صندوق بازنشستگی کارکنان وزارت نفت است.
وی با بیان اینکه عملیات اجرایی ساخت این پالایشگاه از سال ۸۶ آغاز و در سال ۸۸ متوقف گردید، پیشرفت فیزیکی عملیات خاکی پروژه را حدود ۹۷ درصد و پیشرفت مالی آن را ۷۹ درصد اعلام کرد.

**ساخت پالایشگاه رویکرد دولت
مسوولان مرکز و استان کرمانشاه، رویکرد دولت را کمک به ساخت پالایشگاه آناهیتا به دلیل نیاز استان به فرآرده های سوختی می دانند و معتقدند که ساخت پالایشگاه یک ضرورت است و کمک می کنند که پالایشگاه ساخته شود.
رییس کل بانک مرکزی در جریان سفر به استان و بعد از بازدید از این طرح گفت: روند کار در این پالایشگاه نشان دهنده جهت گیری های صحیح است، هر چند کندی هایی در روند اجرایی به وجود آمده، مانند قراردادهایی که در بخش فاینانس باید منعقد بشود لذا با توجه به تلاش های صورت گرفته به نظر می رسد این موانع به زودی برطرف شود و پروژه در زمان بندی پیش بینی شده به نتیجه می رسد.

**استاندار: آماده همکاری برای ساخت پالایشگاه آناهیتا هستیم
استاندار کرمانشاه هم آمادگی مجموعه تیم مدیریتی استان برای ساخت پالایشگاه آناهیتا را اعلام کرد و گفت: این پالایشگاه هم مصوبه سفر مقام معظم رهبری و هم دستور رییس جمهوری را برای اجرا و ساخت دارد لذا وظیفه ما است که به تکلیف عمل کنیم و نسبت به شروع ساخت آن نهایت تلاش خود را بکار گیریم.
اسدالله رازانی با اشاره به درخواست ها و تمایل سرمایه گذاران خارجی و همچنین شرکت های سرمایه گذار در داخل کشور برای سرمایه گذاری در این طرح بزرگ، افزود: این پروژه در گذشته برای اجرا با مشکلات عدیده ای روبرو بود اما خوشبختانه اکنون برای اجرای آن نه مشکلی در سرمایه گذاران و سهامداران در شرکت شستا داریم نه اینکه با مشکل مدیریتی پروژه در داخل استان مواجه ایم لذا باید این فرصت فراهم آمده را ارج نهیم و از این فرصت برای تسریع در ساخت پالایشگاه آناهیتا استفاده کنیم.
وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه با شروع ساخت پالایشگاه آناهیتا، شغل، شادابی و امید استان را فرا می گیرد، گفت: برای جذب اعتبارات این پروژه علاوه بر استفاده از تسهیلات صندوق ذخیره ارزی از مشارکت مردم و پذیره نویسی از عموم هم می توانیم استفاده کنیم و مهم تسریع در ساخت این پروژه است.
وی با اشاره به همکاری دولت در تامین اعتبارات و تسهیلات برای ساخت پروژه گفت: سرمایه گذاری با همکاری دولت صورت می گیرد و صد درصد از اجرای آن حمایت و پشتیبانی می کند.
با رویکردی که مسوولان دولت تدبیر و امید در مرکز و استان کرمانشاه دارند به نظر می رسد بسترها برای آغاز عملیات اجرایی ساخت پالایشگاه آناهیتا فراهم است و با جدیت و پیگیری مسوولان استانی این پروژه بزرگ و تحول زا در استان در آینده ای نه چندان دور به بهره برداری می رسد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.