وقتی پای نوزاد در میان است/ مدیر بیمارستان اخراج شد

double-quot
تهران – جارپرس – رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص عارضه نکروز (بافت مردگی) پای نوزاد در بیمارستان ولیعصر (عج) مجتمع درمانی امام خمینی (ره) توضیحاتی را ارائه داد.

کد خبر : 19874
تاریخ انتشار : شنبه 21 اسفند 1395 - 6:37
وقتی پای نوزاد در میان است/ مدیر بیمارستان اخراج شد

گفتنی است ششم بهمن ماه سال جاری در بیمارستان ولیعصر (عج) مجتمع درمانی امام خمینی (ره) یک نوزاد زودتر از موعد مقرر به دنیا آمد و چند روز بعد دچار عارضه ای شد که در برخی رسانه ها با عنوان ‘سوختگی پای نوزاد ۶ روزه با تزریق اشتباه در بیمارستان ولیعصر (عج)’ انتشار یافت.
به گزارش جارپرس ، دکتر علی جعفریان روز شنبه در یک نشست خبری افزود: پرونده عارضه رخ داده برای این نوزاد از سه طریق وزارت بهداشت، تیم پنج نفره دانشگاه علوم پزشکی تهران و نظام پزشکی در حال بررسی است.
وی خاطرنشان کرد: در رسانه ای شدن این عارضه از لحاظ مدیریتی چند اشتباه رخ داده است؛ این نوزاد در ششم بهمن ماه سال جاری متولد و برای این نوزاد تاکنون سه بار عملیات احیا (CPR) انجام شده است؛ اتفاق نشت سرم از رگ پا ، دهم بهمن ماه اتفاق افتاد و تا ۳۰ بهمن ماه تمام اقدامات لازم انجام شد.

**علل اعتراض همراه بیمار به روند درمانی
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: تاکنون برای این نوزاد ، ۶ مشاوره ارتوپدی و هشت مشاوره جراحی پلاستیک انجام شده است .
جعفریان در پاسخ به این سئوال که چرا اقدامات درمانی انجام گرفته ، موجب اعتراض بیمار شد، گفت: سلب اعتماد همراه بیمار (والدین نوزاد) از زمانی اتفاق افتاد که در ۳۰ بهمن ماه ، گروه معالج نوزاد تغییر شیفت می دهند و دیالوگ آنان موجب سلب اعتماد همراه بیمار می شود.
جعفریان افزود: در این زمان برای نخستین بار از واژه ‘سوختگی’ استفاده می شود در حالیکه برای این نوزاد از سرم بدون عارضه و با دستور درست در رگ استفاده شده است اما در حین عملیات احیا، سرم از رگ نشت پیدا کرده و با توجه به اینکه گردش خون پوست نوزاد (که زودتر از موعد مقرر متولد شده ) خوب نبوده و فشارخون او پایین بوده موجب بروز نکروز (بافت مردگی) شده و صحبت سوختگی در کار نبوده است اما بکار بردن واژه سوختگی باعث اعتراض همراه بیمار شده است.
وی تصریح کرد: اشکال دوم در این اتفاق این بود که مدیر داخلی بیمارستان در مذاکره ای که با همراه بیمار داشته ، با توجه به شرایط روحی و روانی بیمار، برخورد مناسبی با او نداشته است.
جعفریان ادامه داد: اشکال سوم در این اتفاق به زمان ترخیص بازمی گردد که البته زمان ترخیص منطقی بوده چراکه بیمارستان ولیعصر مجتمع درمانی امام خمینی (ره) حدود ۶ ماه است که دارای سیستم مراقبت در منزل است و این سیستم در بیمارستان امام خمینی (ره) و بیمارستان شریعتی فعال است.
وی افزود: با این وجود برداشت همراه بیمار اینگونه بوده که چون با مدیر بیمارستان ، برخورد تندی کرده ، این ترخیص انجام شده و موضوع عارضه نوزاد خود را رسانه ای می کند.

**از هزینه های بیمارستانی تا برکناری یک مدیر
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: مساله بعدی سر هزینه ها بوده است ؛ صورتحساب هزینه های درمان این نوزاد بالغ بر ۲۰ میلیون تومان شده که سهم بیمار فقط یک میلیون تومان بوده که ۶۰۰ هزار تومان نیز تخفیف می گیرد چراکه مدیریت داخلی بیمارستان اجازه داشته تا ۴۰ درصد تخفیف ، اعمال کند و همراه بیمار باید ۴۰۰ هزار تومان پرداخت می کرده که این مبلغ هم برای او زیاد بوده است و مدیر بیمارستان برای او تخفیف بیشتری می توانسته بگیرد.
جعفریان افزود: به دلایل این اشتباهات مدیریتی و با توجه به حساسیت اجتماعی برای این اتفاق ، مدیر داخلی بیمارستان ولیعصر (عج) برکنار شده و به دو نفر نیز تذکر کتبی داده شده است چراکه این مدیر باید حساسیت رسانه ای و اجتماعی را به درستی اداره می کرده است.

**خطایی گزارش نشد
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: اما در بخش درمانی طبق گزارش کمیته تعیین شده ، نه در عملیات انجام شده و نه در عارضه، خطایی گزارش نشده است.
جعفریان تصریح کرد: اشکالاتی که وجود دارد این است که در پایان شیفت عصر ، پرستار هنگام تحویل نوزاد به پرستار بعدی این نکته را متذکر می شود که نوزاد ‘بدرگ’ است ، پرستار دوم رگ را کنترل نکرده چراکه نوزاد در آن زمان بدحال می شود .
وی تاکید کرد: سرم اشتباه به نوزاد تزریق نشده است ، چیزی خارج از معمول اتفاق نیفتاده است و پرستار دوم، رگ دست کودک را می گیرد و عملیات احیا انجام می شود. بعد از احیا رگ پا را کنترل می کنند و متوجه اشکال می شوند؛ از زمان عملیات احیا تا زمان تشخیص نشت رگ ، دو و نیم ساعت طول کشیده و پس از آن ، بلافاصله مراقبت های درمانی و موضعی و مشاوره ای انجام شده است.
جعفریان خاطرنشان کرد: تفاوت عارضه با خطا باید روشن شود ؛ عارضه در بسیاری از مواقع اجتناب ناپذیر است بطور مثال در دوخت و دوزهای عمل جراحی تا ۱۰ درصد احتمال نشت دوخت و دوز وجود دارد ؛ اگر اقدام لازم را انجام نداده باشیم یا اقدامی انجام داده باشیم که لازم نبوده ، خطا است.
وی افزود: پزشکی بدون عارضه معنا ندارد و هر اقدام جراحی ، عوارض خود را دارد ، وجود خود عارضه فی نفسه دال بر آن نیست که پزشک کار لازم را انجام نداده است.

**پوست نوزاد به جراحی ترمیمی نیاز دارد
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت:‌ به هرحال پوست نوزاد به یک جراحی ترمیمی نیاز دارد اما این عارضه به علت عدم مهارت و عدم رعایت ضوابط علمی نبوده است.
جعفریان خاطرنشان کرد: پرستاران بخش مراقبت های ویژه نوزادان بسیار حرفه ای هستند و بطور مکرر با نوزادان کمتر از یک کیلو برخورد دارند ؛ اینکه پرستار شیفت شب بلافاصله رگ کودک را کنترل نکرده شاید بتوان این را گفت که در شرایط بحرانی نوزاد باید ابتدا به اقداماتی مانند لوله گذاری و کنترل افت اکسیژن پرداخت.
وی یادآور شد: بخش مراقبت های ویژه ICU نوزادان بیمارستان ولیعصر (عج) شلوغ است و بیشتر از ظرفیت، بیمار دارد .

**علت شدت عارضه در پای نوزاد و اقدامات درمانی فعلی
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در پاسخ به این سئوال خبرنگار ایرنا که چرا نکروز با این شدت در پای نوزاد ایجاد شده ، گفت: پوست نوزاد شکننده است ، این نوزاد ، گردش خون درستی نشده است و فشارخون نوزاد پایین بوده است.
جعفریان درعین حال افزود: اکنون مقرر شده تا این نوزاد هفته ای دو بار در بیمارستان ولیعصر (عج) کنترل شود ؛ چون زیر پوست ، تاندون های کنترل کننده حرکات پا قرار دارند باید عارضه او کنترل شود اما متخصصان مربوطه معتقدند که این عارضه فقط در سطح پوست است .
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران ابراز امیدواری کرد که این عارضه با درمان های مراقبتی محدود شود ، درغیراینصورت با عمل جراحی محدودی ، ترمیم خواهد شد.

**بهتر است جراحی پای نوزاد با عجله انجام نشود
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: اگر همه پوست برداشته شود احتمال آسیب تاندون ها وجود دارد بنابراین بهتر است جراحی با عجله انجام نشود.
جعفریان تصریح کرد: ممکن است درمان عارضه این نوزاد تا دو ماه طول بکشد ، این نوزاد عفونت جدی داشته بنابراین بیهوش کردن و عمل جراحی برای او ، خودش یک عامل خطر است و بهتر است جراحی، زمانی انجام شود که نوزاد وزن گرفته باشد و از تغذیه خوبی برخوردار باشد.

**خطای پزشکی مشخصی در این عارضه وجود نداشت
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در پاسخ به این سئوال که آیا حین روند درمانی برای نوزاد اشتباهی صورت گرفته یا داروی اشتباه تزریق شده ، گفت: نکته مهم در عارضه به وجود آمده برای این نوزاد این است که داروی اشتباهی تزریق نشده ، چیزی از رگ گرفته نشده و عارضه بلافاصله شناسایی شده است.
جعفریان خاطرنشان کرد: پرستار شیفت شب در بدو ورود مجددا رگ را کنترل نکرده است چراکه در این بیمارستان پروتکلی وجود دارد که بر اساس آن ، هر ساعت رگ های نوزادان کنترل می شود. اما در کنترل رگ این نوزاد، موضوع احیا پیش آمده است و در این شرایط، چیزی مهم تر از احیای نوزاد وجود ندارد.
به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، خطای پزشکی مشخصی در این اتفاق وجود ندارد.
جعفریان یادآور شد: مادرنوزاد در مقطعی از دوران بارداری به بیماری H1N1 مبتلا بوده و این احتمال مطرح شد که شاید نوزاد به همین علت، مشکل تنفسی داشته که در روز سوم تولد نوزاد به این مساله توجه شده اما این موضوع اثبات نشد و رد شد.

**تمام اقدامات درمانی لازم برای نوزاد انجام شد
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: طبق بررسی های انجام شده ، تمام اقدامات درمانی برای نوزاد انجام شده و اینکه نوزاد ترخیص شده به این علت است که دوست نداریم نوزادی در بخش مراقبت های ویژه بیش از حد لازم بماند چراکه احتمال بروز عفونت در این بخش زیاد است.
جعفریان تصریح کرد: در حقیقت در این ماجرا، اشکال مدیریتی وجود داشته که کادر مدیریتی نتوانسته ارتباط خوبی با والدین نوزاد برقرار کنند و نتوانسته اند اطمینان را به آنها بدهند و به نارضایتی آنان درباره مشکلات مالی توجه نکرده اند.
وی گفت: متاسفانه اخبار حاشیه ای رسانه ای پس از بروز این عارضه برای نوزاد به وجود آمد از آن جمله که عکس محل استراحت کارگران به عنوان محل استراحت مادران و عکس بخش در حال نوسازی به جای محل نگهداری بیمار منتشر شد که صحت ندارد.
جعفریان تاکید کرد: بررسی های کارشناسی نشان می دهد که کوتاهی در اقدامات درمانی صورت نگرفته است.

**تمام هزینه های درمانی نوزاد رایگان است
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: به هر حال مدیربیمارستانی که رفتار خوبی نداشته برکنار شده و دو مسئول دیگر تذکر کتبی گرفته اند.
جعفریان افزود: گزارش وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و گزارش نظام پزشکی را نیز پیگیری می کنیم.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در پاسخ به سئوال خبرنگار ایرنا در خصوص بار مالی هزینه های درمانی برای والدین نوزاد ، یادآور شد: با دستور وزارت بهداشت ، تمام هزینه های درمانی نوزاد رایگان است .

**عمل جراحی نوزاد کنسل نشده است
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: این موضوع که عمل جراحی نوزاد کنسل شده ، صحت ندارد چراکه ارتوپد با دیدن زخم نوزاد در اتاق عمل گفت که صلاح نیست جراحی انجام شود و اینکه گفته بودند رئیس بیمارستان ، بیمار را بیرون انداخته ، به دلیل برخورد نامناسب مدیر بیمارستان با همراه بیمار ، برکنار شده است.
جعفریان تاکید کرد: متعهد هستیم که خدمات درست متناسب با امکانات و ظرفیت ها را ارائه کنیم .
وی خاطرنشان کرد: روش درستی نیست که افراد بتوانند از طریق رسانه ای کردن یک موضوع ، وارد ماهیت درمان شوند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: درصورت انتشار یک خبر نادرست در حوزه پزشکی ممکن است کادرپزشکی تحت تاثیر قرار گیرند و بطورمثال پرستاران در بخش مراقبت های ویژه با مشاهده رگ گیری نشدن نوزاد در یک نوبت، دیگر این کار را انجام نمی دهند و آن را موکول به انجام روش های دیگر (از طریق جراحی) می کنند.
جعفریان گفت: ورود رسانه به ماهیت درمان موجب می شود که کادر درمانی بترسد که خدمات را به خوبی نتواند انجام دهند و بیشترین کسانی که به خدمات ما نیاز دارند از این خدمات محروم می شوند.
وی افزود: پرستاران در بیمارستان امام خمینی (ره) و بیمارستان شریعتی هر روز با افراد دارای شرایط بحرانی روبرو هستند و اقدامات درمانی احتمال خطر هم دارد.
وی گفت: سلب اعتماد از کادر درمانی فقط به ضرر مردم است و بیشترین ضربه از این کار را مردم می خورند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: اگر کادر درمان هر لحظه نگران این باشد که یک مساله نادرست به رسانه ها منتقل می شود دیگر نمی تواند با جرات و با دقت کارش را انجام دهند.
جعفریان افزود: اگر این تصور در مردم به وجود بیاید که در بخش مراقبت های ویژه نوزادان ، خطاهای زیادی انجام می شود آنگاه نوزاد ۸۰۰ گرمی که قرار است در این محل زنده بماند، دیگر زنده نمی ماند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.