وزیر بهداشت: دولت به دنبال رشد تعرفه های پزشکی زیر نرخ تورم است

double-quot
تهران – جارپرس – وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: وزارت بهداشت نظر خود را در مورد تغییرات تعرفه های پزشکی سال ۹۶ به شورای عالی بیمه و دولت ارائه کرده است. نظر مسئولان دولت این است که افزایش تعرفه های پزشکی زیر نرخ تورم باشد.

کد خبر : 19776
تاریخ انتشار : دوشنبه 16 اسفند 1395 - 6:43
وزیر بهداشت: دولت به دنبال رشد تعرفه های پزشکی زیر نرخ تورم است

به گزارش جارپرس به نقل از ایرنا، سید حسن هاشمی درباره تغییرات تعرفه های پزشکی در سال ۹۶ افزود: وزارت بهداشت به صورت رسمی پیشنهاد خود را درباره تغییرات تعرفه های خدمات تشخیصی و درمانی به شورای عالی بیمه ارائه کرده است و اکنون منتظریم تا تصمیم این شورا را مشاهده کنیم.
وی گفت: نظر دولت قطعا این است که تعرفه و هزینه های خدمات پزشکی به مردم فشاری وارد نکند و به همین علت نسبت به هر نوع ،افزایش در تعرفه های پزشکی در سال آینده مقاومت دارد. نظر مسئولان دولت این است که رشد تعرفه های پزشکی حداکثر در حد نظر نرخ تورم باشد.
وزیر بهداشت افزود: همزمان سازمان بیمه سلامت ایرانیان نیز بارها اعلام کرده که رشد منابع این سازمان در سال ۹۶ کافی نیست و منابعی که در اختیار دارد، حتی برای تعرفه های سال جاری نیز کافی نیست، بنابراین در مجموع دولت نسبت به افزایش تعرفه های پزشکی در سال آینده مقاومت دارد و باید دید از مجموع و برآیند این دیدگاه ها، چه اتفاقی در شورای عالی بیمه، سازمان برنامه و بودجه و هیئت دولت در مورد تعرفه های پزشکی سال ۹۶ می افتد.
هاشمی افزود: انتظار من از افراد و رسانه ها این است که فعلا در مورد تعرفه های پزشکی سال آینده گمانه زنی نکنند و اجاره دهند طبق روال معمول مسیر تعیین تعرفه های پزشکی صورت گیرد.
وزیر بهداشت در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا که نظر وزارت بهداشت درباره تغییرات تعرفه های پزشکی سال آینده چیست، گفت: نظر وزارت بهداشت این است که هر نوع تغییرات در تعرفه های پزشکی باید مبنای علمی داشته باشد. معنای علمی بودن تغییرات تعرفه های پزشکی این است که هزینه تمام شده خدمات پزشکی را حساب کنیم و با در نظر گرفتن یک سود حداقلی، نرخ جدید تعرفه های پزشکی را تعیین کنیم.
وی افزود: این اتفاقی علمی است که در طول ۳۰ سال گذشته هیچ وقت در حوزه سلامت نیفتاده است اما به هر حال ما در وزارت بهداشت تلاش می کنیم که نظرمان با نظرات سازمان نظام پزشکی هماهنگ باشد.
وزیر بهداشت سال گذشته (سال ۹۵) به خبرنگار سلامت ایرنا گفته بود: برنامه وزارت بهداشت این است که در دو یا سه سال آینده یا حداکثر پنج سال آینده، تعرفه های پزشکی به رقم های واقعی برسد تا از این طریق بیمارستانها به سوددهی برسند و بخش خصوصی و بنگاه های اقتصادی نیز برای اداره این مراکز وارد شوند.
به گفته وزیر بهداشت، با اصلاح تعرفه های پزشکی بعد از طرح تحول سلامت، بسیاری از بیمارستان های بزرگ از ورشکستگی نجات پیدا کرده اند و دخل و خرج آنها تا حدی هماهنگ شده است اما هنوز برخی بیمارستان های کوچک دخل و خرجشان با هم نمی خواند و هزینه هایشان از درآمدهایشان بیشتر است.
با وجود این، سازمانهای بیمه گر بر اساس تعرفه های فعلی نیز بین ۸ تا ۱۲ ماه به بیمارستان های دولتی بدهکاری معوقه دارند و مجموع مطالبات بیمارستان های دولتی از دو سازمان اصلی بیمه گر یعنی سازمان تامین اجتماعی و سازمان بیمه سلامت ایرانیان حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان برآورد می شود.
دستگاه های اقتصادی دولت اعلام کرده اند که تورم عمومی کشور در سال ۹۶ یک رقمی شده و زیر ۱۰ درصد است. همزمان نهادهای مسئول مختلف که در شورای عالی بیمه حق رای دارند، پیشنهادهای خود را برای تغییرات تعرفه در سال ۹۶ اعلام کرده اند، هیچکدام از این دستگاهها به طور رسمی رقم پیشنهادی خود را اعلام نکرده اند، به جز سازمان نظام پزشکی که اعلام کرده، پیشنهاد این سازمان رشد ۲۰ درصدی تعرفه های پزشکی در سال آینده است. اکنون باید دید در شورای عالی بیمه و هیئت دولت چه تصمیمی درباره تعرفه های پزشکی سال آینده گرفته می شود؟

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.