هزینه های سلامت مردم از جیب دولت/سلامت همه جا موج می زند

double-quot
کرمانشاه – جارپرس – هزینه های سلامت در گذشته آنچنان بالا بود که مردم ترجیح می دادند به مراکز بهداشتی، درمانی نروند اما امروز با کاهش آن، همه مراکز بهداشتی درمانی شهری و روستایی مملو از جمعیت شده و همه برای سالم نگه داشتن خود از جیب دولت به دنبال کنترل وضعیت سلامتی خود هستند.
کد خبر : 19344
تاریخ انتشار : چهارشنبه 27 بهمن 1395 - 5:54
هزینه های سلامت مردم از جیب دولت/سلامت همه جا موج می زند

به گزارش جارپرس به نقل از ایرنا، تاثیرات طرح تحول نظام سلامت را در میزان مراجعات مردم به مراکز بهداشتی درمانی شهری و روستایی باید دید و برخلاف آنچه برخی منتقدان مبنی بر بی تاثیر بودن این طرح برای مردم مناطق روستایی و محروم مطرح کرده اند این طرح به گواه خود مردم و مسوولان بیشترین تاثیرات را در این مناطق داشته است.
قبل از اجرای طرح نظام سلامت هزینه های درمانی بسیار بالا بود و مردم برای تامین این هزینه ها با مشکلات فراوانی روبرو بودند که دولت تدبیر و امید به درستی اولویت اول خود را بر وی حوزه سلامت گذاشت و بر این اساس با مصوبه دولت یازدهم و حمایت جدی رییس جمهوری از ۱۵ اردیبهشت ۹۳ در کشور آغاز شد و به اذعان بسیاری از افراد این طرح در سطح کشور و به ویژه در مناطق محروم توانسته تاثیر بسیار موثری در کاهش هزینه های درمانی خانوارها داشته باشد.
زیرپوشش بردن داروها و کاهش ویزیت مراکز درمانی، کاهش هزینه های درمان خانوارها، توجه جدی به نوسازی و بهسازی فضاها، امکانات و تجهیزات حوزه سلامت، راه اندازی بخش های مختلف در مراکز درمانی، اجرای پروژه های متعدد زیرساختی حوزه بهداشت و درمان و افزایش تعداد پرسنل و کادر پزشکی و درمانی در مراکز را می توان از جمله دستاوردهای طرح تحول نظام سلامت در کشور دانست.
این طرح در برخی از استان های کمتر توسعه یافته و مرزی مانند کرمانشاه نمود بیشتری داشته و مردم به عینیت تاثیرگذاری طرح را در کاهش هزینه های درمانی خود می بینند و می توان گفت طرح تحول نظام سلامت توانسته بیشترین سطح رضایت مردم را جلب کند.
استان کرمانشاه حدود ۲ میلیون تن جمعیت دارد که از این تعداد ۵۸۶ هزار و ۶۲۱ نفر معادل ۳۰ درصد در ۲ هزار و ۶۲۲ روستا در ۱۴ شهرستان سکونت دارند.
این استان ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با دو بخش کُردی و عربی کشور عراق دارد و مرز رسمی پرویزخان در قصرشیرین و چندین بازارچه مرزی در این شهرستان فعال است.

** توجه ویژه به مناطق محروم
طرح تحول نظام سلامت متعلق به همه کشور است؛ طرحی که اکنون در۵۶٠ بیمارستان مربوط به وزارت بهداشت در تمام استان‌ها و شهرهای کشور در حال اجراست.
هدف این طرح، بسط و گسترش عدالت در دسترسی به خدمات درمانی است و به همین دلیل تمرکز طرح تحول بر مناطق محروم بوده و در راستای حمایت بیشتر از بیماران و بیمارستان‌ها در این مناطق عملیاتی شده است.
بر همین اساس حمایت از ماندگاری پزشکان در مناطق محروم یکی از وجوه مهم این طرح بزرگ ملی است و با اجرای بسته‌های تشویقی، اکنون بیش از ۲ هزار پزشک برای خدمت در مناطق محروم ثبت نام کرده‌اند که این نشان دهنده عزم مسوولان اجرایی طرح تحول نظام سلامت برای حمایت ویژه از این مناطق است.
به اذعان مسوولان وزارت بهداشت، بازسازی هتلینگ بیمارستان‌های دولتی در راستای اجرای این طرح نیز مهم است. با وجود این که تمام بیمارستان‌های دولتی وزارت بهداشت تحت پوشش بازسازی هتلینگ هستند، اما این برنامه به گونه‌ای طراحی شده که هر قدر بیمارستان ضعیف‌تر و دارای امکانات فرسوده‌تری باشد، منابع بیشتری به آن اختصاص خواهد یافت.
افزایش پاسخگویی نظام سلامت، کاهش پرداخت مستقیم از جیب مردم، کاهش درصد خانوارهایی که به دلیل دریافت خدمات سلامت دچار هزینه کمرشکن شده اند، بهبود پیآمدهای بیماران اورژانسی و افزایش زایمان طبیعی از اهداف اصلی اجرای این طرح است.
طرح تحول نظام سلامت شامل هشت بسته اجرایی است که کاهش میزان پرداختی بیماران بستری در بیمارستان های دولتی و حمایت از ماندگاری پزشکان در مناطق محروم از جمله بخش های این بسته است.
ماندگاری پزشکان عمومی و متخصص در مناطق محروم یکی از بسته های خدمتی طرح تحول نظام سلامت است تا مناطق محروم کشور معضل کمبود پزشک نداشته باشند و مردم این مناطق ناچار نباشند برای انجام امور درمانی خود، با زحمت و مشقت به شهر دیگری مراجعه کنند.
هدف از اجرای این بسته، حذف زیرمیزی در مناطق محروم و افزایش دسترسی مردم به خدمات تخصصی و عمومی از طریق افزایش میزان دریافتی پزشکان شاغل در این مناطق است تا بیماران مناطق محروم بتوانند تمام خدمات درمانی مورد نیاز خود را از نزدیکترین مکان محل سکونت خود دریافت کنند.

**مردم از جیب دولت خود را درمان می کنند
رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه دولت بیشترین میزان هزینه های درمانی مردم را در راستای اجرای طرح تحول نظام سلامت پرداخت می کند، گفت: با اجرای طرح تحول سلامت هزینه درمانی مردم از حدود ۴۰ درصد به سه درصد در مناطق روستایی و ۶ درصد در مناطق شهری رسیده است.
دکتر حسین کریم گفت: فکر می کنم وزارت بهداشت با این اقدام بزرگ خود به منویات رهبر معظم انقلاب که فرمودند خانواده ها نباید جز رنج مریض داری، رنج دیگری داشته باشند، جامه عمل پوشانده است.
او در مورد انتقادها از طرح نظام سلامت نیز گفت: وزارت بهداشت در راستای اجرای این طرح به دنبال جبران کمبودها و خلاء های موجود در حوزه سلامت کشور است.
وی از افرادی که اطلاعاتی در مورد این طرح ندارند، انتقاد کرد و گفت: این افراد تنها انتقاد می کنند در حالی که از جزییات این طرح اطلاعاتی ندارند.

**افزایش تعداد پزشکان و مراجعه به مراکز درمانی
سرپرست بیمه سلامت استان کرمانشاه نیز با بیان اینکه بیمه شدگان شهری قبل از دولت تدبیر و امید ۳۲۰ هزار نفر بودند که اکنون به ۵۶۰ هزار نفر رسیده اند گفت: بیمه شدگان روستایی و عشایری در استان هم به ۶۱۰ هزار نفر افزایش داشته اند.
کیومرث مظفری اضافه کرد: همچنین تعداد پزشکان خانواده روستایی قبل از دولت تدبیر و امید ۱۴۵ نفر بوده اند که الان به ۱۹۰ پزشک رسیده اند.
به گفته او تعداد مراجعات به مراکز درمانی در استان قبل از دولت تدبیر و امید چهار میلیون و ۴۵۰ مراجعه بوده که اکنون به ۶ میلیون مراجعه رسیده است.
به گفته وی، هزینه هایی که بیمه سلامت قبل از دولت تدبیر و امید پرداخت کرده سالیانه هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال بوده که الان به سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال رسیده که این نشان دهنده توسعه خدمات بیمه ای در این دولت است.
به گفته مظفری، در دولت قبل سالیانه ۳۸۰ هزار فرآیند صدور دفترچه داشتیم که الان به ۷۰۰ هزار مورد رسیده است.
سرپرست بیمه سلامت کرمانشاه در خصوص وضعیت کلی بیمه سلامت استان نیز گفت: در مجموع ۵۶۰ هزار نفر از شهروندان استان زیرپوشش بیمه سلامت هستند که از این تعداد ۳۶۰ هزار نفر بیمه رایگان می باشند، همچنین ۶۱۰ هزار نفر از روستاییان و عشایر استان به صورت رایگان بیمه شده اند.
مظفری عنوان کرد: برای خدمات سرپایی و بستری به این تعداد بیمه شده در استان با هزار و ۵۸ موسسه درمانی شامل پزشک، داروخانه، رادیولوژی و بیمارستان قرارداد بسته ایم ضمن اینکه با هدف محرومیت زدایی بخشی از وظایف اداره بیمه سلامت را به ۲۵ دفتر پیشخوان واگذار کرده ایم.
وی افزود: حدود هزار و ۷۵۰ بیمار خاص در استان زیرپوشش بیمه سلامت هستند و علاوه بر رایگان بودن دفترچه این افراد حدود ۹۵ درصد هزینه های درمانی آنها نیز در تعهد بیمه سلامت است.
مظفری در پایان گفت: سالیانه حدود ۶ میلیون صورتحساب درمان سرپایی در استان داریم یعنی هر نفر به طور میانگین پنج بار از خدمات درمان سرپایی بیمه سلامت استفاده می کند و نیز سالیانه ۱۸۰ هزار صورتحساب بیمارستانی در بخش بستری داریم.
تاثیرات طرح تحول سلامت را مسئولان شهرستانی به ویژه فرمانداران بهتر می توانند ارزیابی کنند که این افراد همگی بر تاثیرات بسیار زیاد این طرح مهر تایید می زنند و آن را یکی از دستاوردهای بسیار خوب دولت تدبیر و امید می دانند.

**دولت در حوزه بهداشت و درمان انقلاب بزرگی ایجاد کرد
فرماندار شهرستان مرزی قصرشیرین معتقد است که دولت دکتر روحانی با اجرای طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت و درمان، انقلاب بزرگی در کشور ایجاد کرده است.
فرامرز اکبری می گوید: تاکید رهبر معظم انقلاب همواره بر این بود که هزینه های درمانی را بر مردم تحمیل نکنیم که با اجرای طرح تحول نظام سلامت، این مهم عملیاتی شد.
وی اظهار کرد: تنها دولتی که توانست با جرات و جسارت این کار را انجام دهد دولت یازدهم بود هرچند اجرای این طرح مهم هزینه های هنگفتی را برای دولت در بر داشت.
وی گفت: دولت دکتر روحانی با این کار دسترسی آسان و ارزان به مراکز درمانی و بهداشت را برای مردم ایجاد کرد که همواره از دغدغه های نظام بود و به صورتی عمل کرد که با ایجاد بیمه سلامت، افرادی که از خدمات بیمه ای برخوردار نبودند را زیر چتر حمایت سلامت قرار داد.
فرماندار قصرشیرین ادامه داد: در این طرح روستائیان، عشایر و افراد ساکن در شهرهای کمتر از ۲۰ هزار نفر، کمتر از پنج درصد هزینه های بیمارستان را پرداخت می کنند و همچنین با اعزام پزشکان متخصص به مناطق محروم بخش درمان را تقویت کرد.
اکبری اضافه کرد که در شهرستان مرزی قصرشیرین هم اکنون هشت پزشک متخصص در بخش های مختلف در بیمارستان این شهر ساکن هستند و در طول هفته به مردم خدمات درمانی ارایه می دهند.
وی افزود: این پزشکان با دستور مستقیم وزیر بهداشت و درمان برای گذراندن دوره یک ساله به قصرشیرین اعزام می شوند و پس از پایان دوره، افراد جدید جایگزین آن ها می شود.
این مقام مسوول همچنین از تخصیص ۱۴ میلیارد ریال اعتبار به حوزه بهداشت و درمان قصرشیرین خبر داد و گفت: این میزان اعتبار از محل اعتبارات طرح تحول نظام سلامت تامین شده است.
اکبری افزود: این اعتبار برای تجهیز هفت خانه بهداشت روستایی، مرکز دندانپزشکی، خرید ۲ دستگاه آمبولانس و تجهیز ۲ مرکز درمانی قصرشیرین تخصیص یافته است.
وی خاطرنشان کرد: دولت با این کار هزینه های رفت و آمد مردم این شهر را با توجه به بعد مسافتی که با مرکز استان کرمانشاه دارد، کاهش داده است.
وی گفت: دولت دکتر روحانی با راه اندازی اورژانس های هوایی، بیماران اورژانسی و تصادفات جاده ای را در کمترین زمان ممکن به مراکز درمانی مستقر در مرکز استان انتقال می دهند که این جای تقدیر دارد.

**استقرار ۴۷ پزشک متخصص در مناطق کم برخوردار استان کرمانشاه
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه هم از استقرار ۴۷ پزشک متخصص در مناطق کم برخوردار استان در سال جاری خبر داد و با بیان اینکه طرح ماندگاری پزشکان متخصص در مناطق محروم و کم برخوردار یکی از اهداف طرح تحول نظام سلامت است، افزود: در سال های گذشته استقرار متخصصان در مکان هایی که رفاه کم تری داشتند همواره با مشکل رو به رو بود.
دکتر ساره محمدی ادامه داد: پس از شروع طرح تحول نظام سلامت در دولت یازدهم، در زمینه استقرار متخصص در اکثر مناطق کم برخوردار پوشش مناسبی داشته ایم.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه یادآور شد، اکنون پزشکان متخصص در رشته هایی همچون زنان و زایمان، قلب، جراحی و بیهوشی در بیمارستان های مناطق کم برخوردار وجود دارند و بیماران می توانند در طول شبانه روز از خدمات آنان بهره مند شوند.
به گفته این مسوول، در روستاها و مناطق صعب العبور استان کرمانشاه، در صورت نیاز پزشکان و پرستاران این مراکز می توانند اطلاعات و شرح حال بیمار را به پزشک متخصص شهر انتقال دهند و سپس به درمان موثر اقدام کنند.

** ارتقای شاخص های حوزه درمان در گیلانغرب
سرپرست فرمانداری گیلانغرب نیز توجه به موضوع بهداشت و درمان و ارتقای شاخص های این بخش را از مهم ترین برنامه های دولت بیان کرد که با اجرای طرح تحول نظام سلامت با موفقیت و دستاوردهای بسیار بزرگی عملیاتی و اجرا شد.
فرهاد همتی، ۱۹ مورد اقدام اساسی در این حوزه در سطح شهرستان طی مدت فعالیت دولت تدبیر و امید را گواهی بر این مدعا عنوان کرد و گفت: اجرای طرح هتلینگ بیمارستان الزهرا در ۲ مرحله، احداث مرکز فوریت های پزشکی گورسفید و احداث باند بالگرد فوریت های هوایی در محوطه بیمارستان الزهرا (س)، احداث کلینیک ویژه تخصصی، توسعه خانه های بهداشت در بخش گواور، کلینیک دندان پزشکی بیمه روستایی، استاندارد سازی بلوک زایمانی بیمارستان با احداث مرکز جدید، بهسازی و زیبا سازی مراکز جامع سلامت و تبدیل سوخت بیمارستان به گاز مایع و تجهیز بیمارستان به امکانات پزشکی اکوگرافی و سونوگرافی از جمله این اقدام هاست.
وی اظهار داشت: از زمان روی کار آمدن دولت تدبیر و امید در مجموع در حوزه بهداشت و درمان گیلانغرب بیش از ۳۹ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است و شاهد تحول بسیار بزرگی در این بخش هستیم.

** تقویت زیرساخت های حوزه بهداشت و درمانی پاوه
فرماندار شهرستان مرزی پاوه هم به تقویت زیرساخت های بهداشت و درمان این شهرستان از محل طرح تحول نظام سلامت اشاره کرد و می گوید: بیمارستان ۶۴ تختخوابی پاوه با ۱۲۰ میلیارد ریال اعتبار و ۸۷ درصد پیشرفت فیزیکی در راستای اجرای این طرح اکنون در حال ساخت است.
پرویز ایده پور اظهار کرد: به لحاظ کادر پزشکی و کلینک های درمانی، طرح بیمه سلامت و پایلوت بودن شهرستان در طرح الکترونیک سلامت، وضع بهداشت و درمان شهرستان رضایت بخش است.

**فرماندار جوانرود: طرح تحول نظام سلامت موجب رضایتمندی مردم شده است
فرماندار جوانرود هم یکی از مهمترین دغدغه های دولت را سلامت مردم و توجه به کاهش هزینه های بخش سلامت می داند و معتقد است که اجرای طرح تحول نظام سلامت در سطوح مختلف موجب رضایتمندی مردم شده است.
آرش لهونی اظهار کرد: دولت همواره در حال تلاش برای رفاه بیشتر مردم بوده و توجه به بخش سلامت یکی فعالیت هایی است که محقق شده است.
امام جمعه جوانرود نیز با بیان اینکه بخش سلامت و بهداشت از دیدگاه دین مبین اسلام از جایگاه ویژه ای برخوردار است، گفت: الحمدالله با اجرای طرح تحول نظام سلامت خدمات شایسته ای در بخش سلامت انجام گرفته است و موجب رضایتمندی مردم شده است.
ماموستا ملا احمد فخری با اشاره به اینکه بخش بهداشت و درمان قبل از انقلاب با امروز قابل قیاس نیست، اظهار کرد: باید شکرگزار این نعمت ها باشیم.

** طرحی برای حمایت ویژه از بیماران
فرماندار سرپل ذهاب هم یکی از موفقیت های بزرگ دولت تدبیر و امید را اجرای طرح تحول نظام سلامت بیان کرد و اظهار داشت: اجرای این طرح علاوه بر حمایت های ویژه از مردم در مناطق محروم، کاهش هزینه های درمانی را به همراه داشته است.
جهانبخش حیدری گفت: از زمان اجرای طرح تحول نظام سلامت در سه سال و نیم گذشته از عمر فعالیت دولت دکتر روحانی در مجموع ۷۱ هزار و ۷۳۸ دفترچه بیمه سلامت برای مردم سرپل ذهاب صادر شد که این امر علاوه بر توسعه فضای مراکز درمانی، باعث ارتقای شاخص های درمانی در این شهرستان شد.
فرماندار سرپل ذهاب اضافه کرد: در این مدت چهار مرکز بهداشتی و درمانی روستایی به نام های ‘جابری، بریموند، سراب قلعه شاهین و ریزه وند’ با ۲ هزار و ۳۹۶ مترمربع زیربنا در سرپل ذهاب احداث و به بهره برداری رسیده است.
حیدری، اعتبار هزینه شده برای اجرای این طرح ها را ۳۴۰ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: اقشار مختلف مردم با مراجعه به مراکز درمانی تنها با پرداخت بخش کمی از هزینه ها، می توانند نسبت به روند درمانی خود اقدام کنند.
وی همچنین از احداث ساختمان کلینیک تخصصی با زیربنای ۷۵۰ متر مربع و ۱۵ میلیارد ریال اعتبار، احداث زایشگاه با زیربنای ۱۰۰ مترمربع و یک میلیارد ریال اعتبار و چهار پایگاه بهداشتی در مجموع با یک هزار متر مربع زیربنا و ۱۴ میلیارد ریال اعتبار در طول فعالیت دولت تدبیر و امید در سرپل ذهاب خبر داد.
براساس گفته مسوولان استان کرمانشاه طرح تحول نظام سلامت علاوه بر اینکه در کاهش هزینه های درمان مردم تاثیر داشته در بخش های مهمی همچون ساخت، توسعه و تجهیز مراکز بهداشتی و درمانی، بیمارستان ها و همچنین ماندگاری پزشکاران در مناطق محروم تاثیرات بسزایی داشته است.
عدالت در حوزه سلامت یکی از دستاوردهای مهم طرح تحول نظام سلامت است به گونه ای که اکنون مردم تمام مناطق کشور از مزایای این طرح برخوردار شده اند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.