هافینگتن پست:قوانین مهاجرتی تازه فعالیت پژوهشگران ایرانی در آمریکا را مختل می کند

double-quot
نیویورک – جارپرس – نشریه هافینگتن پست در یک گزارش تحقیقاتی نوشته است،فرمان مهاجرتی ترامپ فعالیت های آکادمیک هفت هزار پزشک تبعه شش کشور ممنوعه و کارهای علمی و پژوهشی بسیاری از پژهشگران برجسته ایرانی را در این کشور مختل خواهد کرد.
کد خبر : 19859
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 19 اسفند 1395 - 8:29
هافینگتن پست:قوانین مهاجرتی تازه فعالیت پژوهشگران ایرانی در آمریکا را مختل می کند

نشریه هافینگتن پست نوشته است ترامپ در حالی فرمان تازه مهاجرتی خود را صادر کرده که هزاران دانشجو ، پزشک و پژوهشگر علمی از کشورهای فهرست ممنوعیت ترامپ قصد سفر به آمریکا و شرکت در فعالیت های دانشگاهی در این کشور را دارند.
در این مقاله به طرح های در حال اجرای همکاری های تحقیقاتی در زمینه بیماری ایدز با شرکت کارشناسان و دانشگاهیان ایرانی و یا همکاری در زمینه حقوق بشر میان کارشناسان دانشگاه کلمبیا و کارشناسان حقوقی یمنی اشاره شده که اجرای فرمان تازه ترامپ بی تردید اختلالات زیادی را در آن ها موجب خواهد شد.
نشریه مذکور افزود ، صدور فرمان اولیه ترامپ در ماه ژانویه عملا بسیاری از برنامه های مشترک تحقیقاتی در موسسات و کانون های علمی پژوهشی آمریکا را دچار اختلال و سرگردانی کرده بود و نسخه تازه این فرمان نیز فعالیت بیش از ۷ هزار پزشک تبعه شش کشور ممنوعه را که در آمریکا به فعالیت مشغولند دچار آشفتگی و اختلال شدید خواهد کرد.
هافینگتن پست به نقل از ‘کیت بری ‘یکی از دانشجویان بخش تحقیقات حقوقی دانشگاه کلمبیا نوشته است که ادامه برنامه های حساس تحقیقاتی در مورد روان نژندی های ناشی از جنگ های داخلی یمن در مردم این کشور ، بدون حضور و همکاری یمنی هایی که نقش مهمی در این تحقیقات دارند میسر نخواهد بود و از آنجایی که شمار زیادی از این دانشجویان و متخصصین با روادید یک بار ورود، به آمریکا آمده اند چنین فرمانی یا بسیاری از آن ها را از دیدار با عزیزان و بستگان خود در خارج محروم می کند و یا در صورت خروج از آمریکا به احتمال زیاد قادر به بازگشت به این کشور نخواهند بود.
این نشریه بعنوان نمونه ، به دستیار پژوهشی بخش پزشکی دانشگاه هاروارد بنام نوید مدنی که سال ها به تحقیق در مورد بیماری اچ آی وی و ایدز مشغول است ، اشاره کرد و نوشته است که این متخصص ایرانی ادامه این تحقیقات را به نفع پژوهشگران و موسسات درمانی هر دو کشور دانسته و گفت که این فرمان بطور قطع موجب اختلالاتی در ادامه تحقیقات خواهد شد.
مدنی در گفت و گو با هافینگتن پست گفته است که شمار زیادی از پزشگان برجسته ایرانی در نظر داشته اند تا در اواسط تابستان امسال بعنوان پژوهشگران ناظر از آمریکا و این دانشگاه دیدن کنند که حالا با این فرمان مجبورند حتی برای درخواست روادید ۹۰ روز انتظار بکشند و هنوز معلوم نیست که پس از این انتظار موفق به گرفتن روادید خواهند شد یا نه .
در این مقاله تحقیقاتی به مهدی شهابادی دانشجوی ایرانی دوره دکترا نیز اشاره شده که در حال تحصیل در دانشگاه وایومینگ است و در زمان نخستین فرمان مهاجرتی ترامپ مامورین از سوار شدن او به هواپیما جلوگیری کرده بودند، اما با معلق شدن این فرمان سرانجام موفق به ورود به این کشور شده است.
هافینتگن پست اشاره کرده است که روادید شهابادی تا سال ۲۰۱۹ میلادی معتبر است و به پایان رساندن دوره دکترا برای او ۵ سال طول خواهد کشید و این احتمال وجود دارد که قوانین مهاجرتی تازه بر سرنوشت و تحصیلات او اثر بگذارد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.