0 نظر
183 بازدید

نشر به حیات خود در خانه‌های مسکونی ادامه می‌دهد؟

double-quot تهران - جارپرس - چالش استقرار ناشران و کتابفروشان در ساختمان‌های مسکونی که در مدت اخیر کار را برای عده‌ای به پلمب کشانده و منجر به این هشدار که «۹۰ درصد ناشران باید تعطیل کنند!» شده بود، حالا به‌نظر منوط به شرایطی، با مصوبه‌ای توسط اعضای شورای اسلامی شهر تهران حل شده است.
کد خبر : 106057
تاریخ انتشار : دوشنبه 16 آبان 1401 - 9:20
نشر به حیات خود در خانه‌های مسکونی ادامه می‌دهد؟

 

به گزارش جارپرس از ایسنا، مردادماه سال جاری بود که مدیر انتشارات مارلیک خطاب به معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشت: «در شرایطی که خبر قانون تاسیس کتاب‌فروشی در مکان مسکونی در یک قدمی اجرا از سوی آن مقام محترم اعلام گردید، ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ از سوی شهرداری منطقه ۸ تهران اقدام به پلمب انتشارات مارلیک با ۳۰ سال سابقه نمودند، خواهشمند است رسیدگی فرمایید.»

محسنی به ایسنا گفته بود که انتشارات مارلیک مزاحمتی برای کسی در ساختمان ایجاد نکرده است و به این شکل، پا روی گلوی آن‌ها گذاشته‌اند و دیگر انگیزه‌ای برای‌شان نمانده.

هومان حسن‌پور، رییس اتحادیۀ ناشران و کتابفروشان تهران در همان زمان دربارۀ موضع این صنف نسبت به شرایط پیش‌آمده برای نشر مارلیک و موارد مشابه به ایسنا گفت: ما یک تفاهم‌نامه با شورای شهر داشتیم که حدود ۱۲ سال پیش بسته شده بود و با توجه به، به پایان رسیدن اعتبار این تفاهم‌نامه در سال ۱۳۹۹ (یا ۱۴۰۰) برای به‌روز کردن آن اقدام شد و به تصویب کمیسیون فرهنگی شورای شهر نیز رسید. الان منتظریم تا به صحن شورا برسد و تصویب شود. پس از اتمام اعتبار این تفاهم‌نامه، وقتی شورای شهر جدید روی کار آمد، خواستند تا آن را بازبینی و تکمیل کنند و این مسئله زمان‌بر شد. با این حال، دوستان شورای شهر گفتند اگر در این مدت موردی پیش آمد، منعکس کنیم تا مشکل رفع شود. الان هم موارد پیش‌آمده را اعلام می‌کنیم، اما اینکه چگونه با آن‌ها برخورد می‌شود، مبحث دیگری‌ست.

او به این‌که اغلب ناشران در واحدهای مسکونی فعالیت می‌کنند اشاره کرده بود و با توجه به وضع موجود گفته بود که «۹۰ درصد ناشران باید تعطیل کنند!»

اعضای شورای اسلامی شهر تهران در جریان اصلاحیه مصوبه ساماندهی فرآیند حمایت از ناشران و کتابفروشان با استقرار این صنف در ساختمان‌های مسکونی منوط به گرفتن رضایت از همه مالکان و استقرار در طبقه همکف با درب مستقل موافقت کردند.

از آن زمان حدود چهار ماه می‌گذرد. در این مدت اغلب چالش‌های به‌وجودآمده همانند پلمب نشر یادشده با برخی پیگیری‌ها و پادرمیانی‌ها حل شده‌اند اما اصلاحیه مصوبه بالاخره در صحن علنی شورای شهر تهران، البته با شرایطی به تصویب رسیده است.

محسنی، مدیر نشر مارلیک دربارۀ سرانجام این نشر به ایسنا می‌گوید: همان موقع که اعتراض کردیم، با یاری پیگیری‌های همکاران‌مان در نشر دانشگاهی که جلساتی با وزیر ارشاد برگزار کردند، مشکل‌مان حل شد و از آن زمان مشکلی ایجاد نشده است.

این درحالی‌ست که نرگس معدنی‌پور، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران، روز یکشنبه گفت: مصوبه ۲ بند اصلی دارد که امتیازاتی را برای ناشران، توزیع کنندگان و کتابفروشان قائل شده است. در بند” الف” عنوان شده اخذ کلیه عوارض صدور پروانه به میزان ۱۰ درصد از کل عوارض در زمان صدور پروانه برای بناهایی که به صورت کامل به دفاتر نشر و توزیع کتاب اختصاص می‌یابد در چارچوب ضوابط شهرسازی به عنوان تسهیلات تشویقی ارائه شود. در بند دیگر این مصوبه عنوان شده که برای ساختمان‌هایی که ۱۰ درصد از بنای مفید آنها به مراکز توزیع و یا فروش کتاب تخصیص داده می‌شود نیز امکان استفاده از تسهیلات تشویقی وجود دارد.

مهدی عباسی، رییس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران، نیز با ارائه پیشنهادی گفته است: تلاش ما این است که کاری کنیم که سکونتگاه‌ها با هم مختلط نشوند یعنی کاربری‌های با رویکرد اداری با مسکونی مختلط نشود. چرا که ایجاد مشکل می‌کند. در این مصوبه فعالیت کتابفروشی‌ها و ناشران در سه پهنه مشروط به رضایت‌نامه از مالکین با اخذ عوارض استفاده موقت مجاز دانسته شده است. با تحقق این موضوع آمار این مجموعه‌ها مشخص می‌شود و همچنین در جایی که مالکین رضایت نداشته باشند امکان فعالیت وجود ندارد. می‌توان این مصوبه را برای یک دوره پنج ساله در نظر گرفت تا به این ترتیب دغدغه اعضای شورا رفع شود. همچنین در فرآیند صدور پروانه در حوزه نشر می‌توان قیمت آن را به قیمت کاربری مسکونی محاسبه کرد که از این طریق به ناشران کمک شود. همچنین در این مصوبه استقرار ناشران در طبقات همکف با درب مستقل نیز می‌تواند گنجانده شود تا دغدغه‌ها کاهش پیدا کند.

در نهایت، اعضای شورای اسلامی شهر تهران با ۱۵ رأی موافق با اصلاحیه مصوبه ساماندهی فرآیند حمایت از ناشران و کتابفروشان موافقت کردند.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.