محمد هاشمی: حفر چاه‌های غیرمجاز در کم‌آبی امروز تأثیر زیادی داشته است

double-quot تهران - جارپرس - عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: چه موضوع خشکسالی که طبیعی است، چه برداشت‌های غیرمجاز از آب‌های زیرزمینی و چه شکل‌گیری صنایع با مصرف بالای آب در استان‌هایی نظیر اصفهان، همگی منجر به شکل‌گیری وضعیت فعلی شده است.
کد خبر : 75584
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 9 آذر 1400 - 8:59
محمد هاشمی: حفر چاه‌های غیرمجاز در کم‌آبی امروز تأثیر زیادی داشته است

 

به گزارش جارپرس از ایسنا، محمد هاشمی رفسنجانی با اشاره به بحران کم‌آبی در کشور و چگونگی مواجه با این موضوع از سوی مسئولان اظهار کرد: مسئله خشکسالی عمدتاً مربوط به وضعیت طبیعت است تا بشریت. به این معنا که الان موضوع تا حدی به کم‌بارش بودن برمی‌گردد که موضوعی فراتر از توان انسانهاست و از طرفی ایران هم در فلاتی قرار گرفته که با خشکی و بارش کمتر مواجه بوده است و همین موضوع سبب شده که امروز ما با این بحران‌ بیشتر از گذشته مواجه باشیم.

وی افزود: در دوره‌های مختلف هم دولت‌ها با مواردی مانند خشکی دریاچه ارومیه یا هامون هم مواجه بوده‌اند ، اما آنچه که بیشتر از همه جای پرسش و بررسی دارد این است که در طول زمان میزان استفاده و برداشت ما از آب‌های زیرزمینی بیشتر شده است و امروز یک میلیون چاه آب غیرمجاز در کشور وجود دارد که بیش از ۳۰۰ هزار مورد آن در دوره آقای احمدی‌نژاد رخ داد که مجوزهای فراوانی در این زمینه صادر می‌شد.

هاشمی با تاکید بر اینکه موضوع انتقال آب اصفهان به یزد در زمینه شرایط امروز این استان تأثیر کمتری از حفر این چاه‌های غیرمجاز دارد، گفت: من از جزئیات طرح انتقال آب اصفهان به یزد اطلاع ندارم اما گویا آبی که از زاینده‌رود به یزد رفته است از یکی از سرشاخه‌هایی بوده که آب آن تلف می‌شد.

وی با بیان اینکه مجموعه عواملی که منجر به شکل‌گیری وضعیت فعلی شده است را نمی‌توان به یک دولت منتسب دانست، اظهار کرد: هرکدام از عواملی که به آن اشاره شد چه خود موضوع خشکسالی که طبیعی است و چه برداشت‌های غیرمجاز از سفره آب‌های زیرزمینی و چه موضوع شکل‌گیری صنایع با مصرف بالای آب در استان‌هایی نظیر اصفهان، همگی منجر به شکل‌گیری وضعیت فعلی شده است.

این عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به طرحی که در دوران دولت مرحوم هاشمی رفسنجانی اظهار کرد: در زمان دولت مرحوم هاشمی رفسنجانی ایشان این موضوع را مطرح کردند که میان دریاهای شمال و جنوب ایران یک کانال حفر شود که این دو دریا را بهم متصل کند. چرا که یکی از این دو دریا با دیگری ۸۰۰ متر اختلاف ارتفاع دارد و از این جهت می‌شد آب را از شمال به جنوب انتقال داد تا هم برای صنایع و هم برای مصارف دیگر از آب دریا استفاده کرد.

وی در پایان گفت: اگر به اجرای این طرح توجه کافی انجام می‌شد و حتی اگر امروز دولت این طرح را که البته هزینه فراوانی دارد به اجرا برساند مشکلات زیادی را می‌توان در تامین آب صنایع و ساخت و ساز برطرف کرد.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.