«مازوت» و رنج تنفس

double-quot تهران - جارپرس - درحالی مسئولان دقیقا اعلام کرده‌اند که ۱۴ نیروگاه از ۱۶ نیروگاه بخاری در کشور مازوت سوزی می‌کنند که همچنان سوزاندن مازوت در نیروگاه‌های تهران تکذیب می‌شود.
کد خبر : 113160
تاریخ انتشار : دوشنبه 3 بهمن 1401 - 8:44
«مازوت» و رنج تنفس

 

به گزارش جارپرس از ایسنا، بر اساس اطلاعات مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست، افزایش آلاینده دی‌اکسید گوگرد در کلانشهرهایی مانند تبریز و اراک و قهوه‌ای شدن رنگ آسمان حاکی از مازوت‌سوزی در برخی استان‌ها است؛ موضوعی که سازمان محیط زیست نیز آن را تأیید کرده است.

از ۱۶ نیروگاه بخاری در کشور ۱۴ نیروگاه مانند نیروگاه طوس در مشهد، مفتح در همدان، سهند بناب در تبریز، ایرانشهر در سیستان و بلوچستان، شهید منتظری در اصفهان، شهید منتظر قائم در البرز، شهید رجایی در قزوین و بندرعباس مازوت‌سوزی دارند.

با این حال داریوش گل‌علیزاده – سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌ زیست – رسما مازوت سوزی در تهران را تکذیب کرده است.

به گفته وی، تنها نیروگاه بعثت در منطقه ۱۶ تهران قابلیت مازوت‌سوزی دارد که از سال ۹۳ با حکم قضایی این بخش آن پلمب شده است.

اطلاعات بیشتر را در گزارش «عذاب مازوت» بخوانید.

«لایحه بودجه ۱۴۰۲؛ پشت «دارویاری» خالی شد؟»

اعتبارات مربوط به یارانه شیر خشک، یارانه کاهش فرانشیز بیماران و داروهای صعب‌العلاج و نیز اعتبارات طرح دارویاری در لایحه بودجه ۱۴۰۲ با کاهش شدید مواجه بوده است.

کاهش شدید سه ردیف بودجه‌ای سازمان غذا و دارو در لایحه ۱۴۰۲، به‌ویژه اعتبارات طرح دارویاری، نشان می‌دهد که شاید این طرح برای ادامه حیات حامی جدی ندارد؛ چراکه طرحی که قرار بود آشفته بازار دارو را سامان دهد، در صورت عدم تخصص بودجه مناسب، خود می‌تواند ضربه‌ای بر پیکره تامین داروی کشور باشد.

این امر در حالی است که بودجه پیشنهادی سازمان غذا و دارو برای ادامه اجرای طرح «دارویاری» در سال آینده، ۱۰۵ هزار میلیارد تومان بوده است و در صورت عدم اصلاح اعتبار مربوط به این طرح، در زنجیره تامین دارو مشکل ایجاد خواهد شد.

از سوی دیگر شرکت‌های دارویی برای تأمین نقدینگی‌شان به مشکل برخوردند چراکه درحالی ارز دارو نیمایی شده که بانک‌های عامل همکاری خوبی برای تأمین نقدینگی نداشتند و بسیاری از شرکت‌ها نسبت به کاهش تسهیلات دریافتی اعتراض دارند.

دغدغه‌های کاهش اعتبارات حوزه غذا و دارو از زبان سید حیدر محمدی- رییس سازمان غذا و دارو را می‌توانید اینجا بخوانید.

کاهش ۳۷.۵ درصدی بودجه «جوانی جمعیت»!

شگفتی‌های لایحه بودجه ۱۴۰۲ اما فقط در حوزه سلامت خلاصه نمی‌شود و دامن خانواده را نیز گرفته است. درحالی دولت سیزدهم همواره بر افزایش نرخ فرزندآوری و ارائه تسهیلات ویژه به خانواده‌ها در راستای افزایش جمعیت تاکید داشت که بودجه اجرای قانون جوانی جمعیت در لایحه بودجه ۱۴۰۲ و در قیاس با بودجه پیشنهادی دولت برای اجرای این قانون در لایحه بودجه ۱۴۰۱ با کاهش ۳۷.۵ درصدی مواجه است.

به علاوه اینکه در لایحه بودجه ۱۴۰۱ برای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به منظور اجرای قانون جوانی جمعیت ردیف بودجه مجزا به مبلغ ۲۳۵۹ میلیارد و ۴۷۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان پیشنهاد شده بوده است.

همچنین در لایحه بودجه ۱۴۰۱ ردیف اختصاصی بودجه برای اجرای چند عنوان برنامه از جمله اجرای سیاست های قانون جوانی جمعیت به وزارت آموزش و پرورش نیز اختصاص داده شده بود و این در حالی است که در لایحه بودجه ۱۴۰۲ نه وزارت آموزش و پرورش و نه وزارت بهداشت ردیف بودجه مجزایی برای اجرای قانون جوانی جمعیت ندارند.

جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.

لزوم اختصاص بودجه برای «بیمه درمان» کودکان کار و خیابان در بودجه ۱۴۰۲

در این بین اما انجمن حمایت از کودکان خواستار اختصاص بودجه‌ای برای بیمه درمان کودکان کار و خیابان در بودجه ۱۴۰۲ شده است.

این انجمن با انتشار بیانیه‌ای عنوان کرده است: «ضرورت دارد که نمایندگان مجلس در بررسی بودجه به این مهم توجه لازم را داشته باشند. دولت نیز موظف به اجرای تعهداتش در تأمین سلامت کودکان است، به رغم اینکه هر سال در تدوین بودجه کودکان را به فراموشی سپرده است».

متن کامل بیانیه را اینجا بخوانید.

ساماندهی مدارس هیئت امنایی

مطابق با دستوری که رئیس جمهوری در سند انتظار به وزارت آموزش و پرورش داده است، شمار مدارس هیئت امنایی با مشارکت چند وزاتخانه و مردم هر محل، باید به ۲۵ درصد مدارس کل کشور برسد.

درحال حاضر ۳.۵ درصد مدارس کل کشور، هیئت امنایی هستند که این ۳.۵ درصد، هفت درصد کل دانش‌آموزان را پوشش می‌دهند

در همین راستا امور شوراهای آموزش‌ و پرورش و مناطق آزاد تجاری جلسات و نشست های تخصصی جدی با کارشناسان در قالب مردمی سازی نظام حکمرانی و کاهش تصدی‌گری در آموزش و پرورش داشته است.

جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.

افزایش ۸۵ هزار تومانی مبلغ جریمه زوج یا فرد

در گذشته جریمه طرح زوج و فرد ۲۰ هزار تومان بود، اما با مصوبه هیات وزیران این رقم به ۱۰۵ هزار تومان افزایش پیدا کرده و بنابراین خودروهای غیرمجاز ۱۰۵ هزار تومان جریمه می‌شوند.

جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با تأکید بر اینکه اجرای طرح‌های ترافیکی پایتخت نیز به قوت خود باقی است، گفته است: شهروندان توجه داشته باشند که اجرای طرح ترافیک تهران در همان ساعات و محدوده نیز به قوت خود باقی است و تنها خودروهای دارای مجوز طرح ترافیک امکان ورود به این محدوده را دارند و زوج و یا فرد بودن پلاک معیاری برای ورود به این محدوده نیست. طرح زوج یا فرد از در منازل برای تردد در تمامی سطح شهر است.

جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.

برخی اخبار پر بازدید امروز سرویس اجتماعی ایسنا:

خطر افزایش آلودگی هوای ۴ کلانشهر تا حد «بسیارناسالم»

عملیات‌های اورژانس اجتماعی با «بی‌سیم‌» رصد می‌شوند

تداوم آلودگی هوای شهرهای صنعتی/ شهر کرد با دمای ۲۲- سردترین مرکز استان طی امروز

چمران: اقدام اروپا درباره سپاه خلاف قوانین بین‌المللی است

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.