0 نظر
116 بازدید

عوام فریبی علیه خردگرایی

double-quot
تهران – جارپرس – روزنامه ابتکار در گفت و گو با حسین کنعانی مقدم و شهربانو امانی نوشت: با گذشت نزدیک به ۲۰ روز از فوت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، هجمه‌ها علیه این شخصیت برجسته نظام و بیت او کماکان دارد؛ تهاجماتی که بی سابقه نبوده و از جنس همان‌ اتهاماتی است که از دهه ۷۰آغاز، در وقایع سال ۱۳۸۸به اوج خود رسید و با حمایت او از حسن روحانی به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری در سال ۹۴ تدوام پیدا کرد.
کد خبر : 18843
تاریخ انتشار : شنبه 9 بهمن 1395 - 5:35
عوام فریبی علیه خردگرایی

در ادامه این گفت و گو می خوانیم: روزهای اخیر اما سعید قاسمی، فرمانده سابق یکی از گردان‌های سپاه در دوران جنگ هشت ساله که پیش‌تر و در شهریورماه ۱۳۹۴ نیز با گفتمانی نه چندان خوشایند انگشت اتهام خود را به سوی فرزندان آیت‌الله نشانه رفته بود، این بار هم حتی علی رغم درگذشت آیت‌‌الله هاشمی رفسنجانی سکوت اختیار نکرده و با ادبیاتی عامیانه توهین‌های جدیدی نسبت به آیت‌الله روا داشته است.

پس از فوت آیت‌االله هاشمی رفسنجانی، سیاستمداران کشور از اصولگرایان تا اعتدالیون و اصلاح‌طلبان با اشاره به اینکه آیت‌الله همواره مرکز ثقلی میان گروه‌ها و جناح‌های مختلف بوده است؛ از تعامل و تعادل سخن به میان آوردند و با وجود اینکه برخی نیز پیشنهاد دادند تا جناح‌های مختلف سیاسی با مذاکره و گفتمان، اختلاف نظرها را کنار گذاشته و راه اعتدال در پیش گیرند، اما به نظر می‌رسد که افرادی نه تنها از هجمه‌های خود نسبت به خانواده و شخص آیت‌الله هاشمی کم نکرده‌اند بلکه با رفتارهای افراطی سعی در رادیکال کردن فضا داشته و به سمت دوقطبی کردن جامعه پیش می‌روند.

این تهاجم‌ و توهین از سوی افراطیون در حالی انجام می‌گیرد که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در طول سالیانی که برمسندهای مختلف تکیه داشته و فعالیت کرده است، هرگز حتی در کوران اتهامات به هیچ شخص یا گروه مخالف جز با ادبیات سیاسی و با درنظر گرفتن مصلحت نظام سخن نگفت و همواره در بزنگاه‌های حساس، آرامش و امنیت جامعه را اولویت کار خود قرار می داد. رضا امراللهی، عضو حزب کارگزاران سازندگی و رییس اسبق سازمان انرژی هسته‌ای، براین باوراست که تحلیل سخنان چنین افرادی بیهوده و کاری عبث است، آن هم زمانی که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی حمایت و پشتیبانی رهبری و مردم را داشت؛ حالا بگذارید عده‌‌ای کوچک هرچه می‌خواهند بگویند.

**ورشکستگان سیاسی
حسین کنعانی مقدم، فعال سیاسی اصولگرا و دبیرکل حزب سبز، ریشه چنین برخوردهایی را عقده‌های سیاسی نسبت به هاشمی رفسنجانی می‌داند و براین باور است که حضور میلیونی مردم در مراسم تشییع و پیام رهبر انقلاب درخصوص فعالیت‌های وی، برای عده‌ای تندرو و افراطی دردناک بود تا جایی که در مقام واکنش و عکس‌العمل درآمده‌اند تا شکست‌های سیاسی خود را جبران کنند.

به گفته عضو جبهه ایستادگی، کسانی که مدعی تبعیت از ولایت هستند، با رفتارشان از بیانات رهبری تخطی کردند و آنکه با توجه به نگاه رهبری به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و حضور مردم، چنین عکس‌العمل‌هایی نشان می‌دهد، به یقین یک ورشکسته سیاسی است که تلاش دارد با پایین کشیدن دیگران و حمله به آنها، خودش را ثابت کرده و بالا بکشد.

**برخی از پیکر بی‌جان هاشمی رفسنجانی هم ترس دارند
شهربانو امانی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده مردم تهران در مجلس دهم شورای اسلامی آن زمان که سخن از هجمه‌ها علیه هاشمی رفسنجانی به میان می‌آید با ذکر ضرب‌المثلی آذری سعی در تشریح رفتار تندروها می‌کند: چوب و سنگ و کلوخ به درخت بی بار نمی‌اندازند، به تعبیری دیگر هنگامی یک درخت بار داشته باشد، مورد هجمه قرار می‌گیرد. به گفته او، چهره تاثیرگذار آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در تمام ۶۰ سالی که برای پیروزی انقلاب و تثبیت نظام تلاش کرده است، چه در عرصه‌ای که بحث مدیریت و فرماندهی جنگ مطرح بود، چه زمانی که بر مسند ریاست‌جمهوری تکیه زده بود، ثابت کرد که دیانت ما عین سیاست ماست. شهربانو امانی تاکید دارد که هاشمی رفسنجانی در انقلاب شکوهمند کنار مردم ماند، ایستادگی کرد و چنانچه در برهه‌هایی از مردم و منویات و اصل فاصله گرفته باشد، بلافاصله شاهین تعامل را به سمت مردم نشانه گرفته ومرکز ثقل آنها باقی ماند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه وی هدف داشت و ۶۰ سال از عمر پربار خود را برای رسیدن به اهداف نظام هزینه کرد، یادآور شد: درارتباط با بحث توسعه و پیشرفت ایران و ایرانی همراه با آموزه‌های دینی، درهیچ زمانی از زندگی شخصی خود حتی وقتی فرزندانش محکوم و در حبس بودند، از هدف غایی خود عدول نکرد و با تمام تلاش‌های افرادی همچون سعید قاسمی و همفکرانش در طول جنگ و پس از آن و حتی بعد از اینکه دولت دهم را سرکار آورده و کشور را به ورطه نابودی کشاندند، همواره هاشمی رفسنجانی سعی کرد گرانیگاه گروه‌های سیاسی باشد؛ اگرچه زمانی چپ و زمانی راست.

به گفته امانی و با انتقاد از برخورد تندروها، آنها در چنین شرایطی باز انگشت اتهام را به سوی هاشمی گرفتند و تمام کاستی‌ها و عدم موفقیت را به وی نسبت دادند تا آیت‌الله را مانع اصلی جلوه دهند؛ غافل از اینکه او، مانع بزرگی بودند تا عده‌ای تمامیت خواه و تندرو نتوانند انقلاب اسلامی و اهداف بلند توسعه و سربلندی کشور را از مسیر خارج کنند.

او با یادآوری خاطره‌ای که هاشمی رفسنجانی خود زمانی از دیدار با آیت‌الله بهشتی تعریف کرده بود، گفت: آیت‌‌الله بهشتی در پاسخ به هاشمی رفسنجانی درخصوص تخریب‌ها علیه خود گفتند، آسیاب به نوبت؛ نوبت به شما هم می‌رسد؛ لذا در این راستا ایشان آمادگی داشت تا جایی که گفت، من سنگ زیرین آسیاب هستم؛ می‌مانم تا خرد شدن خودم را ببینم. شهربانو امانی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب همچنین عهنوان کرد: او برای بالندگی کشور تلاش کرد و هیچگاه از استراتژی خود که اعتدال و میانه‌روی بود، عدول نکرد چه زمانی که جریان چپ انگشت اتهام به سویش گرفتند و چه وقتی جریان راست در سال ۷۶ هجمه‌ها را دو چندان کردند، همواره با سعه صدر صبورانه منتظر ماند و از روش و مشی خود کناره‌گیری نکرده و تلاش داشت تا نقاط منفی را اصلاح کند و مامن امن و مرکز تعادل میان جریان‌های سیاسی بود.

او با انتقاد از رفتار افرادی همچون سعید قاسمی، گفت: کسانی به هدف منافع خودشان، هجوم آوردند و آتش‌ها ریختند تا میان ایشان و رهبری فاصله بیاندازند، اما موفق نشدند؛ امروز نیز شاهدیم حتی بعد از فوت ایشان یک عده تندرو و کینه‌توز نه به نقد بلکه با رفتاری نسنجیده تصور می‌کنند از پیکر بی‌جان هاشمی رفسنجانی هم می‌توانند برای خودشان ترسی ببندند.

او افزود: مرحبا و درود بر این مردم که بعد از آخرین نماز جمعه‌ای که ایشان در سال ۸۸ خطبه را خواند و از جایگاه امام جمعه تهران خداحافظی کرد، به زیبایی او را بدرقه کردند، هرچند که عده‌ای برای اینکه حضور قدرشناسانه مردم را تقلیل دهند، درصدد حاشیه‌سازی برای مراسم برآمدند و ناراضی ماندند از هوشمندی مردم. همان‌هایی که در طول تاریخ حتی زمان جنگ جز منفعت خود و منافع گروهی را نمی‌بینند و کسی را نمی‌شناسند و به خاطر رسیدن به اهداف کودکانه و لجوجانه خود حاضرند مملکت را به اتش بکشند چه رسد برای توهین به عزیز سفر کرده مردم.

*منبع: روزنامه ابتکار، ۱۳۹۵٫۱۱٫۹

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.