عادی‌سازی روابط با یک رژیم توسعه‌طلب

double-quot تهران- جارپرس- رهبران بحرین و امارات این روزها در حالی اقدام به عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی کردند که چندین دهه تجاوز و توسعه طلبی این رژیم را پیش چشم خود دارند. آنها به خوبی می‌دانند که باز کردن پای صهیونیست‌ها به منطقه نه تنها کمکی به امنیت این کشورها نمی‌کند، حتی ممکن است آنها را در بلندمدت با مخاطرات جدی روبرو کند.
کد خبر : 32998
تاریخ انتشار : یکشنبه 23 شهریور 1399 - 13:53
عادی‌سازی روابط با یک رژیم توسعه‌طلب

«اسرائیل باید درک کند که نمی‌تواند خاک فلسطین را تا ابد تحت اشغال خود نگه دارد» این بخشی از سخنان باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین آمریکا در سال ۲۰۱۶ در مجمع عمومی سازمان ملل بود. سخنرانی که با واکنش تند رژیم صهیونیستی مواجه شد. رئیس جمهور پیشین آمریکا همانند دونالد ترامپ، رئیس جمهوری کنونی آمریکا وابسته به حمایت لابی های اسرائیلی نبود و رای خود را از  مردم آمریکا کسب کرده بود. اما دونالد ترامپ می‌داند نقاط ضعف بسیاری دارد که برای جبران‌ آن نیازمند کسب حمایت این لابی‌ها است.

ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری وعده حل بحران صلح خاورمیانه و حل مشکلات فلسطین و رژیم صهیونیستی را داده بود اما طرح آشتی که بعد از سال‌ها ارائه کرد، بازتاب دهنده روحیات تاجرمآبانه ترامپ بود. او به فلسطینیها پیشنهادهای اقتصادی داد و در ازای آن بخش عمده اراضی فلسطین را به رژیم صهیونیستی واگذار کرد. طرحی که با مخالفت قاطع تمام گروه‌های فلسطینی و تعدادی از کشور های منطقه روبرو شد و عملا شکست خورد.

اقدامات ترامپ برای توافق میان کشورهای کوچک عربی و رژیم صهیونیستی در همین راستا است.  ترامپ تلاش می‌کند با همین توافقات از یک سو موفقیت‌های کوچک در سیاست خارجی کسب کند تا در انتخابات پیش رو دست خالی نباشد و از آن مهمتر حمایت لابی‌های صهیونیستی را در آمریکا کسب کند.

ترامپ روز پنجشنبه در نشستی مطبوعاتی در کاخ سفید گفت: به‌زودی خبردار می‌شوید که طی مدت کوتاهی کشورهای دیگری هم به روند صلح خاورمیانه می‌پیوندند. او افزود که ممکن است به‌زودی کشور دیگری به توافق دیپلماتیک میان اسرائیل و امارات بپیوندند، گرچه نامی از این کشور نبرد. ترامپ پیش‌بینی کرد که عربستان سعودی هم در نهایت با اسرائیل روابط دیپلماتیک برقرار کند.

به فاصله اندکی پس از این سخنان، ترامپ شامگاه جمعه گفت: بحرین با عادی سازی روابط با اسرائیل موافقت کرده است. ترامپ خبر موافقت بحرین برای عادی سازی روابط با اسرائیل را بعد از تماس تلفنی با حمد بن عیسی آل خلیفه پادشاه بحرین و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر سرزمین‌های اشغالی در پیامی توییتری اعلام کرد.

از سوی دیگر ترامپ که همچنان در نظر سنجی های انتخاباتی از رقیب دموکرات خود جو بایدن عقب مانده است، به هر وسیله ای متوسل می‌شود بتواند در تبلیغات انتخاباتی آینده خود از آن استفاده کند تا به هر وسیله‌ای برنده انتخابات پیش رو باشد ترامپ تشنه قدرت است و برای او اهمیتی ندارد که سرنوشت فلسطینیان پس از این چه خواهد شد. ترامپ به دلال اسراییلی‌ها تبدیل شده و همه تلاش خود را بر این موضوع معطوف کرده که خواسته‌های رژیم صهیونیستی را محقق کند شاید بتواند در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا حمایت لابی‌های اسرائیلی را بدست آورد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، در پیامی ویدیویی با اشاره به توافق با امارات و بحرین گفت: «ما سال‌ها برای دستیابی به این مهم مشغول کار بودیم.  اگر به خاطر رهبری قدرتمند پرزیدنت ترامپ و تیم توانای او نبود، ما به این نقطه نمی‌رسیدیم. و من می‌خواهم از جانب مردم اسرائیل و … از جانب بسیاری از مردم خاورمیانه و سراسر جهان از او تشکر کنم. بین دومین و سومین توافق صلح میان اسرائیل و یک کشور عربی ۲۶ سال طول کشید. اما اکنون تنها ۲۹ روز زمان برده است تا از سومین توافق صلح به چهارمین برسیم. چه تغییر چشمگیری!»

 فلسطینی‌ها چه گفتند

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) توافق رژیم صهیونیستی و بحرین بر سر عادی‌سازی روابط را محکوم کرد و گفت که این توافق به دنبال اجرای «معامله قرن» است. توافق اسرائیل و بحرین بر سر عادی‌سازی روابط اصراری است بر اجرای بندهای معامله قرن که به دنبال نابودی آرمان فلسطین است.

تشکیلات خودگردان هم اقدام رژیم حاکم بر بحرین در عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را خیانت به ملت فلسطین قلمداد کرد.

جمعیت «عمل اسلامی» (امل) بحرین با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد که ملت‌ها حق دارند بر اراضی خود حاکمیت داشته باشند و سرنوشت خود را تعیین کنند و افزود: رژیم صهیونیستی و رژیم آل خلیفه در مسایلی از جمله برخورد با ساکنان اصلی خود، شهرک سازی، سرکوبگری، نابودی هویت تاریخی، جعل تاریخ و به کارگیری تروریسم وجه تشابه مشترک دارند. گره خوردن سرنوشت آل خلیفه به سرنوشت رژیم صهیونیستی، یک پایان پیش‌بینی شده برای خیانت کردن، جدایی از ملت‌ها، خوش خدمتی به استعمارگران و توطئه علیه امت عربی و اسلامی است.

مصطفی البرغوثی دبیرکل جبنش ابتکار ملی هم تاکید کرد توافق عادی سازی روابط بحرین و رژیم اسرائیل خنجری در پشت ملت فلسطین است.

عادی سازی روابط بین امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی در حالی انجام می‌شود که نه تنها در سال‌های اخیر اتفاق مثبتی به نفع مردم فلسطین رخ نداده است، بلکه شاهد اتفاقاتی همچون انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس  و توسعه طلبی بیشتر رژیم صهیونیستی هستیم. در چنین شرایطی عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی به معنای کنار کشیدن  از آرمان عربی و اسلامی قدس تلقی می شود.

این طور به نظر می‌رسد که برای رهبران این دو کشور دیگر عربیت و  ناسیونالیسم عربی معنا و مفهوم خود را از دست داده است. این اقدام به معنای فروپاشی انسجامی است که ولو در ظاهر طی چند دهه اخیر عامل کنار هم قرار گرفتن این کشورها بوده است. در این شرایط ماندگاری و تداوم فعالیت نهادهایی مانند اتحادیه عرب هم موضوعیت خود را از دست داده است.

نکته قابل تامل اینکه چنین اقدامی بازخورد مثبتی در این کشورها نخواهد داشت و مشروعیت حاکمان این کشورها زیر سوال خواهد رفت. پیامد چنین شرایطی افتادن و غلتیدن بیشتر در دامن آمریکا و تبعیت محض و بی چون و چرا از سیاست‌ها و دستورات آمریکا خواهد بود.

واقعیت این است که اسرائیل اساسا هیچ گاه به هیچ توافقی پایبند بوده و نخواهد ماند.  بعید نیست مصیبت‌هایی که این روزها بر سر مردم فلسطین می‌آید،  بر سر مردم امارات و بحرین بیاید،  با این تفاوت که فلسطینی‌ها نماینده‌ای و عاملیتی در بخشیدن سرزمین‌های خود به صهیونیست‌ها نداشتند ولی رهبران کشورهایی مانند امارات و بحرین با دست خود صهیونیست‌ها را بر منطقه و ملت‌های خود مسلط می‌کنند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.