0 نظر
223 بازدید

صالحی امیری: جهت گیری وزارت ارشاد مبتنی بر اعتدال و تداوم گفتمان رهبری است

double-quot
تهران – جارپرس – وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، جهت گیری و سیاست وزارت ارشاد در دوره جدید را مبتنی بر گفتمان فرهنگی، اعتدال و تداوم گفتمان رهبر معظم انقلاب عنوان کرد.

کد خبر : 19310
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 26 بهمن 1395 - 10:14
صالحی امیری: جهت گیری وزارت ارشاد مبتنی بر اعتدال و تداوم گفتمان رهبری است

به گزارش جارپرس به نقل از ایرنا، سیدرضا صالحی امیری روز سه شنبه در نخستین نشست خبری خود با اصحاب رسانه که در دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی در حال برگزاری است با تسلیت ایام فاطمیه، ابراز امیدواری کرد که گفتمان و مسیر همگان فاطمی باشد.
وی افزود: گفتمان فرهنگی ما مبتنی بر چهار عنصر عقلانیت، انسجام، تنوع و دیانت فرهنگی استوار خواهد بود.
امنیت فرهنگی، موضوع دیگری بود که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان سیاست این دوره وزارتخانه از آن یاد کرد و گفت: بر این باوریم که همه اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه باید احساس امنیت کرده و بدون هیچ غدغه ای به فعالیت خود بپردازند.
صالحی امیری تاکید کرد: وظیفه ما در این وزارتخانه این است که از اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه دفاع و حمایت کنیم.
عضو کابینه دولت یازدهم، واگذاری امور به بخش خصوصی و عدم تصدی گیری دولت را نیز سیاست دولت برشمرد و گفت: در ادامه این سیاست در مدت باقی مانده، امور اجرایی و برخی امور فرهنگی و هنری به اتحادیه ها، صنوف و بخش خصوصی واگذار خواهد شد و دولت و وزازت ارشاد فقط نقش نظارتی، سیاستگذاری و حمایتی را ایفا خوهند کرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: اعتدال فرهنگی ما نیز بر چهار عنصر اصلی عقلانیت ، انسجام، تنوع و دیانت فرهنگی استوار است.
صالحی امیری افزود: اساس کار ما در این دولت در حوزه فرهنگ مبتنی بر گفتمان و ذیل آن سیاست های شفاف و روشن است که تعریف و برنامه های متنوعی بر این اصل تنظیم کرده ایم.
وزیر ارشاد در ادامه با تاکید بر اینکه بر سیاست های تنظیم شده وفادار هستیم و با جدیت تا مدت باقی مانده در دولت یازدهم این سیاست ها را تا رسیدن به مقصد و نتیجه دنبال خواهیم کرد.
صالحی امیری، حفظ ثبات و آرامش در حوزه فرهنگ هنر و رسانه را نخستین سیاست این وزارتخانه برشمرد و گفت: براین باوریم که در فضای مناقشه و جنجال، امکان کار فرهنگی مسیر نمی شود لذا برای انجام کار فرهنگی نیاز به ثبات آرامش و زمان فراوان داریم.
وی از رسانه ها خواست در این مسیر برای تحقق سیاست های وزارت ارشاد را کمک کنند تا بتوانیم مجموعه ای از ماموریت های فرهنگی را به صورت گسترده در زمان کم باقی مانده در زمان دولت یازدهم انجام دهیم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه، از گفت وگوی فرهنگی به عنوان دیگر سیاست این وزارتخانه یاد کرد و گفت: برای اینکه بتوانیم در کشور به یک اعتدال فرهنگی دسترسی داشته باشیم؛ لازمه آن گفتمان فرهنگی است.
صالحی امیری تصریح کرد: اعتقاد داریم گفت وگو تنها راه رسیدن به انسجام و وافق فرهنگی است.
به گفته وی، اگر در جامعه زیست می کنیم باید به همگان احترام گذاشته و بدانیم که همه اقوام، نژادها و اقلیت ها و افراد از حقوق برابر برخوردارند.
وی تصریح کرد: گفت وگو می کنیم که عصبیت در جامعه کاهش یافته و به هدف گفتگو که ایجاد عقلانیت و اعتدال برای تداوم کار است، برسیم.
وزیر ارشاد در ادامه، رفع دغدغه های مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگی را از دیگر سیاست های این وزارتخانه برشمرد و گفت: دولت و شخص آقای روحانی وفادار به گفتمان فرهنگی حاکم بر نظام فرهنگی در تداوم گفتمان فرهنگی رهبر معظم انقلاب است.
وی از عدالت فرهنگی به عنوان دیگر سیاست این وزارتخانه یاد کرد و گفت: اعتقاد داریم همه منابع، امکانات، فرصت های فرهنگی و هنری باید به صورت عادلانه در سراسر کشور توزیع و تقسیم شود.
صالحی امیری تاکید کرد: سیاست قطعی ما توزیع عادلانه همه ظرفیت ها و فرصت های فرهنگی هنری در سراسر کشور است.
وی تاکید کرد: کشور فقط تهران نیست؛ ۸۰ درصد جمعیت ما در استانها هستند لذا روستاها و شهرها نیز حق برخورداری از امکانات فرهنگی و هنری دارند.
صالحی امیری گفت: تلاش ما این است که جشنواره ها، یارانه های مطبوعات، برگزاری موسیقی های ملی، نواحی و قومی و توجه به ظرفیت های هنری و گسترش حوزه کتاب و کتابخوانی و کتابخانه ها در سراسر کشور که جزو سیاست های ما است در سراسر کشور یکسان باشد.
وی از توجه به فرهنگ عمومی به عنوان یکی از سیاست های اصلی این وزارتخانه یاد کرد و گفت: ما درحوزه فرهنگ عمومی دارای آسیب های جدی هستیم چرا که این آسیب ها در جامعه ایرانی محصول آسیب های فرهنگی است.
وی تاکید کرد: برای حل آسیب های فرهنگی باید به حوزه فرهنگ عمومی توجه جدی شود که در این راستا در این مدت تغییراتی را در شورای فرهنگ عمومی ایجاد کرده و ۶ اولویت را برای سال ۹۶ تعریف کرده ایم.
رییس شورای فرهنگ عمومی کشور، از سبک زندگی خانواده سرمایه اجتماعی اخلاق گفتمان سازی در حوزه اقتصاد مقاومتی و مسایل اصلی به عنوان ۶ اولویت یاد کرد گفت: برای هر استان یکی از اعضای شورای فرهنگ عمومی معین آن استان شده و باید این مسایل بررسی و رسیدگی شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد موضع این وزارتخانه برای برگزاری کنسرت استاد محمد رضا شجریان گفت: برای ایشان آرزوی سلامتی داریم و همزمان با ایام فاطمیه دعاگو هستیم که شفا پیدا کند.
وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد تحقق صبحت های مقام معظم رهبری و جلوگیری از ولنگاری فرهنگی پاسخ داد: باید نگاه بنیادی به فرمایشات ایشان داشته باشیم. اندیشه اعتدال به معنای نفع ولنگاری و جذب اندیشی است که هر دو این موارد برای نظام اسلامی ضرر دارد.
صالحی امیری تصریح کرد: بر همین اساس گروهی را مسئول پیگیری دغدغه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کرده ایم که شناسایی، تبیین، ابعاد دغدغه، تدوین سیاست ها برای رفع و تحقق در عمل را برعهده دارند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوالی درمورد وضعیت ارسال گنجینه موزه هنرهای معاصر برای نمایش در موزه هنرهای معاصر آلمان نیز گفت: موزه هنرهای معاصر از طریق امضای تفاهم نامه هایی با موزه های معتبر دنیا نمایشگاه برگزار می کنند.
وی تاکید کرد: قرار بود گنجینه این موزه در موزه هنرهای معاصر آلمان به نمایش درآید که ابهامی حقوقی توسط حقوقدانان در این زمینه مطرح شد؛ به همین دلیل با دولت مکاتبه و تقاضا کردند که دلیل اهمیت این موضوع و ابهام پیش آمده مساله بررسی شود که به کمیسیون فرهنگی دولت اجرا داده شده است.
عضو دولت یازدهم ادامه داد: هر زمان کمیسیون فرهنگی و دولت برگزاری این نمایشگاه را تصویب کنند، گنجینه ارسال می شود و در غیر این صورت خیر.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.