شمار صدور کارت هوشمند ملی به ۲۰ میلیون قطعه رسید

double-quot
تهران – جارپرس – سخنگوی سازمان ثبت احوال گفت: تا کنون ۲۰میلیون قطعه کارت هوشمند ملی صادر شده و قرار است تا پایان سال ۱۳۹۷ این کارت برای تمام ایرانیان بالای ۱۵ سال صادر شود.
کد خبر : 19909
تاریخ انتشار : یکشنبه 22 اسفند 1395 - 6:22
شمار صدور کارت هوشمند ملی به ۲۰ میلیون قطعه رسید

به گزارش جارپرس به نقل از ایرنا، سیف الله ابوترابی افزود: در سالجاری و بویژه با ورود کشور به شرایط پسابرجام، امکان خرید و راه اندازی دستگاه‌های پیشرفته تر و تهیه بدنه کارت فراهم شد و با بهبود وضعیت زیرساخت ها، سرعت صدور این کارت ها افزایش یافت.
وی با بیان اینکه سازمان ثبت احوال، براساس ماده ۳۸ قانون ثبت احوال کشور، نسبت به صدور کارت شناسایی ملی برای تمامی ایرانیان اقدام کرد، افزود: صدور این کارت مطابق بند ‘د’ ماده ۴۶ قانون برنامه پنجم توسعه به وزارت کشور سپرده شد.
سخنگوی سازمان ثبت احوا ل گفت: در سال جاری، ظرفیت صدور به ۴ هزار کارت در ساعت افزایش یافت؛ این رقم در سال ۱۳۹۲، حدود ۹۰۰ کارت در ساعت بود.
ابو ترابی با اشاره به اینکه عمر سازمان ثبت احوال کشور نزدیک به یکصد سال است، گفت: در حال حاضر، این سازمان در یک هزار و ۳۷ اداره و نمایندگی فعال ثبت احوال در کشور، مشغول خدمت رسانی است.
وی اضافه کرد: علاوه بر آن با توجه به سیاست های کلان دولت در کاهش تصدی گری و واگذاری خدمات به دفاتر خدمات عمومی، در حال حاضر در سراسر کشور ۹۷۷ دفتر پیشخوان و ۳۷۷ دفتر پستی در حال ارائه خدمات ثبت احوال به مردم هستند.
سخنگوی سازمان ثبت احوال با بیان اینکه عمده ماموریت های سازمان ثبت احوال کشور شامل ثبت رویدادهای حیاتی(ولادت، مرگ، ازدواج و طلاق) و مهاجرت، صدور و اتقان اسناد هویتی، تولید و انتشار آمارهای جمعیتی است، تاکید کرد: در این تقسیم کار ملی و با توجه به اولویت‌های تعریف شده کشور، سازمان ثبت احوال، اجرای چند برنامه اساسی را برعهده دارد.
وی با اشاره به نامگذاری سالجاری از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» تاکید کرد: یکی از این اقدمات گسترش ظرفیت های پایگاه اطلاعات جمعیت کشور است.
ابوترابی ادامه داد: در این پایگاه، اطلاعات مربوط به تمام ایرانیان از ابتدای تاسیس سازمان ثبت احوال کشور در سال ۱۲۹۷ تا کنون، به ثبت رسیده است.

**ثبت اطلاعات بیش از ۱۰۹ میلیون ایرانی از ابتدای تاسیس ثبت احوال
وی با بیان اینکه از ابتدای تاسیس سازمان ثبت احوال تا کنون اطلاعات هویتی ۱۰۹ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر به ثبت رسیده است، ادامه داد: این پایگاه علاوه بر بسترسازی برای طرح های بزرگ ملی نظیر اجرای انتخابات و طرح هدفمندسازی یارانه ها، خدمات مستمری نیز به سیستم اجرایی کشور ارائه می کند.
او اظهارکرد: این خدمات شامل احراز هویت، صدور مدارک هویتی، ارائه خدمات هویتی و تولید و انتشار آمارهای جمعیتی است.
وی با بیان اینکه تحقق نظام جامع شناسایی ایرانیان از دیگر اقدمات انجام شده در سالجاری است،گفت: ایجاد نظام جامع شناسایی ایرانیان، از اهداف برنامه چهارم توسعه کشور بود که زیرساخت های آن به طور کامل در ثبت احوال ایجاد شد.
ابوترابی افزود: در حال حاضر با فراگیر کردن سرویس استعلام هویت در ۲۰۰ هزار نقطه خدمتی، امکان ایجاد نظام جامع شناسایی ایرانیان، مبتنی بر کلید رابط شماره ملی فراهم شده است.

**شبکه اعلام وقایع حیاتی شامل ۳۵ هزار ثبت یار است
ابوترابی اظهارکرد: ثبت وقایع حیاتی و تولید آمارهای جمعیتی برحسب وظایف قانونی تعریف شده، بر عهده سازمان ثبت احوال کشور است و این سازمان نسبت به ثبت رویدادهای حیاتی شامل ولادت، مرگ، ازدواج و طلاق و نیز تغییر نشانی(مهاجرت) اقدام و آمارهای حیاتی سراسر کشور را تولید و منتشر می کند.
وی ادامه داد: در اجرای این ظرفیت قانونی، شبکه اعلام وقایع حیاتی در کشور از سال ۱۳۸۵ و با مشارکت بیش از ۳۵ هزار ثبت یار شکل گرفته است.
ابوترابی گفت: این افراد شامل دهیاران، بهورزان، متصدیان آرامستان ها، اعضای شوراهای اسلامی، شورایاران، مسئولان پایگاه های بسیج و مدیران مدارس هستند.
وی تصریح کرد: این مجموعه در ذیل شورای هماهنگی ثبت احوال استان ها و شهرستان ها به ریاست استانداران و فرمانداران فعال است و با برنامه ریزی و تلاش مستمر به شکل گرفته است.

**۹۸درصد ولادت و مرگ های ثبت شده است
ابو تربی گفت: در سالجاری، ۹۸درصد ولادت و مرگ های ثبت شده در فاصله کمتر از یک سال از وقوع، در مهلت قانونی ۱۵ و ۱۰ روزه به ثبت رسیده اند.
وی خاطر نشان کرد: تولید آمارهای ولادت، مرگ و مهاجرت به عنوان حرکات جمعیتی که منجر به تغییرات جمعیت کشور خواهد شد به همراه آمارهای ازدواج، طلاق و تهیه آمارهای تفصیلی مربوط به این رویدادها، به عنوان مهم‌ترین آمارهای اجتماعی کشور بر اساس توصیه ها و استانداردهای بین المللی در دستور کار سازمان ثبت احوال کشور قرار دارد.
ابوترابی گفت: با هدف بهبود وضعیت ثبت ازدواج و طلاق و بهبود تولید آمارهای مرتبط با آن، از امسال سیستم اعلام و ثبت ازدواج و طلاق کشور به طور کلی متحول شد و با حذف اعلامیه های کاغذی ازدواج و طلاق، تمام رویدادها به محض ثبت در محضر، به صورت الکترونیکی به پایگاه اطلاعات جمعیت کشور منتقل می شود.
وی در عین حال به ابلاغ سیاست های کلی جمعیت و خانواده از سوی مقام معظم رهبری در سی ام اردیبهشت ماه ۱۳۹۳ اشاره کرد و گفت: سازمان ثبت احوال کشور علاوه بر مشارکتی که در تدوین این سیاست ها داشت، پیشنهاد تعیین این روز(۳۰ اردیبهشت ماه) به عنوان روز ملی جمعیت را به شورای فرهنگ عمومی کشور ارائه کرد که مورد استقبال و تصویب قرار گرفت.
ابو ترابی ادامه داد: با هدف پیگیری و اجرای سیاست ها بویژه با توجه به واقعیت های منطقه ای، شورای راهبردی جمعیت استان ها به ریاست استانداران و دبیری مدیران کل ثبت احوال، تشکیل شده یا در شرف تشکیل است.
سخنگوی سازمان ثبت احوال گفت: در سطح ملی نیز در سالجاری، کمیته مشورتی سیاست های کلی جمعیت ذیل شورای اجتماعی کشور و با مسئولیت سازمان ثبت احوال و سازمان اجتماعی کشور شکل گرفته و در حال تدوین و ارسال دستور کارهای استانی برای تحقق اهداف سیاست های کلی جمعیت است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.