0 نظر
150 بازدید

سعد الحریری: ائتلاف های سیاسی ۸ و ۱۴ مارس در لبنان دیگر وجود ندارد

double-quot

بیروت- جارپرس -«سعد الحریری» نخست وزیر لبنان با اشاره به تغییرات سیاسی در لبنان گفت که ائتلاف های سیاسی سال های اخیر در لبنان که به ۸ و ۱۴ مارس معروف بودند، دیگر پایان یافته اند و وجود ندارند.

کد خبر : 20725
تاریخ انتشار : یکشنبه 24 اردیبهشت 1396 - 11:37
سعد الحریری: ائتلاف های سیاسی ۸ و ۱۴ مارس در لبنان دیگر وجود ندارد

به گزارش جارپرس به نقل از ایرنا، به دنبال ترور «رفیق الحریری» نخست وزیر پیشین لبنان در سال ۲۰۰۵ میلادی صحنه سیاسی این کشور به دو گروه عمده تقسیم شد؛ بخشی از گروه ها و احزاب مخالف حضور نیروهای سوریه در لبنان بودند که به جریان ۱۴ مارس معروف شدند و جریان مقابل که به ۸ مارس بود شامل گروه های همسو با سوریه بود.
بسیاری معتقدند تحولات سال های اخیر در لبنان از جمله روند انتخاب رئیس جمهوری جدید نشان داد که فضای سیاسی این کشور بر مدار تقسیم بندی ۸ و ۱۴ مارس حرکت نمی کند.
الحریری که برای شرکت در کنفرانسی درباره وضعیت پناهجویان به قطر سفر کرده است روز یکشنبه در مصاحبه با روزنامه «الشرق» این کشور با اشاره به تلاش گروه های لبنانی برای رسیدن به قانون جدید انتخابات گفت: ما قادر به عبور از بحران سیاسی و رسیدن به راه حل مرضی الطرفین در آینده نزدیک هستیم.
وی تاکید کرد که گروه های سیاسی لبنان برای رسیدن به توافق بر سر قانون جدید انتخابات و جلوگیری از قرار گرفتن لبنان در وضعیت خلاء قانونی جدیت دارند.
نخست وزیر لبنان در عین حال گفت که در صورتی که قانون جدید انتخابات به تصویب نرسد دولتش شکست خواهد خورد.
سعد الحریری در بخش دیگر مصاحبه، نشست دوحه را که امروز با عنوان «توسعه و ثبات و پناهجویان» برگزار می شود فرصتی برای گذر از بحران های کشورهای عربی دانست و گفت: دوحه تبدیل به کانون مهم کنفرانس ها و فعالیت های عربی و جهانی شده است.
وی به دشواری های ناشی از حضور یک و نیم پناهجوری سوری در لبنان اشاره کرد و گفت: لبنان بیش از این تحمل سختی های ناشی از حضور آوارگان سوری را ندارد.
الحریری نسبت به آنچه تغییر ترکیب جمعیتی و مذهبی در سوریه خواند نیز ابراز نگرانی کرد.
نخست وزیر لبنان در بخش دیگری از گفت و گو با روزنامه الشرق گفت: روابط لبنان با کشورهای حوزه خلیج (فارس) طی ماه های آینده شاهد تحولی بی نظیر خواهد بود.
وی با بیان اینکه سفر اخیر «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان به عربستان سعودی و قطر روابط را به شکل قبل برگرداند، تاکید کرد: ما به دنبال بهترین روابط با کشورهای خلیج (فارس) هستیم.
سعد الحریری مدعی شد که مواضع حزب الله علیه کشورهای منطقه به ضرر لبنان خواهد بود و «به روابط این کشور با دوستانش آسیب خواهد زد.»
وی گفت: به نفع ماست که لبنان را از چالش ها و محورها و ائتلاف های منطقه ای دور کنیم.
الحریری با تاکید بر اینکه لبنان از نظر امنیتی روی پای خود ایستاده است از اتباع کشورهای عربی خواست تا در این تابستان برای گردشگری به لبنان بیایند.
نخست وزیر لبنان به موضوع تلاش های اخیر در آمریکا برای وضع تحریم های جدید علیه حزب الله هم اشاره کرد و گفت: تلاش می کنیم که بانک های لبنان از پیامدهای این تحریم ها دور بماند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.