سایه انتقادها از وضعیت حقوق بشر مصر بر دیدار امروز سیسی و ماکرون

double-quot تهران - جارپرس - رئیس‌جمهور فرانسه امروز دوشنبه در حالی با همتای مصری خود دیدار میکند که سیلی از انتقادات از سوی نهادهای فعال حقوق بشری درباره سرکوب آزادی های فردی و مطبوعاتی در مصر مطرح شده است.
کد خبر : 40314
تاریخ انتشار : دوشنبه 17 آذر 1399 - 10:41
سایه انتقادها از وضعیت حقوق بشر مصر بر دیدار امروز سیسی و ماکرون

به گزارش جارپرس از ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور مصر یکشنبه در سفری سه روزه به پاریس رفت و قرار است با امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه دیدار کند. هدف از این سفر تقویت همکاری فرانسه و مصر در مقابله با بحران‌ها در خاورمیانه بدون نادیده گرفتن مسئله حساس حقوق بشر است.

قرار است سیسی و ماکرون امروز دیدار کنند. این دیدار درحالی صورت می‌گیرد که سال ۲۰۱۹ ماکرون در جریان سفرش به قاهره اعلام کرد وضعیت حقوق بشر در مصر به دلیل حبس روزنامه‌نگاران، فعالان در مسیر درستی پیش نمی‌رود. اما سیسی پاسخ داد: فراموش نکنید که ما در منطقه‌ای پرتنش هستیم.

دیدار میان سیسی و ماکرون بعد از آزادی سه تن از مسئولان سازمان دفاع از حقوق بشر”طرح حقوق فردی مصر” در فضای بهتری برگزار می‌شود. بازداشت این فعالان در نوامبر موجب خشم فرانسه و کشورهای دیگر شد.

ریاست‌جمهوری فرانسه در واکنش به آزادی آن‌ها اعلام کرد، ما از این مسئله استقبال می‌کنیم. ماکرون مجددا پرونده حقوق بشر در مصر را بررسی خواهد کرد.

 

نهادهای غیردولتی مدافع حقوق بشر با دقت این بعد از سفر را پیگیری می‌کنند. آن‌ها در پیامی برای ماکرون، نادیده گرفتن سرکوب خشونت در مصر را محکوم کردند. موضع پاریس نباید تنها به محکومیت شفاهی محدود شود. با سفر سیسی به پاریس فرانسه فرصت و وظیفه‌ای برای اتخاذ موضع علنی در این باره دارد.

اولویت برای فرانسه تقویت شراکت استراتژیک با کشوری است که بیشترین تعداد ساکنان در جهان عربی را دارد و قطب ثبات در منطقه است.

کاخ الیزه اعلام کرده، فرانسه با مصر برای بازگشت ثبات به لیبی تلاش می‌کند و این مسئله خروج نیروهای خارجی و در رأس آن نیروهای روس، ترکیه و مزدوران را می‌طلبد.

پاریس که گفته می‌شود به همراه مصر و امارات از نیروهای خلیفه حفتر، فرمانده ارتش “ملی” لیبی حمایت می‌کند، می‌گوید باید برای توقف دائم درگیری‌ها و برگزاری مذاکرات سیاسی میان لیبیایی‌ها تلاش کرد.

ریاست‌جمهوری مصر نیز اعلام کرد: این سفر در راستای تمایل دو طرف به توسعه روابط استراتژیک و بررسی راه‌های تقویت آن طی دوره آتی است.

ریاست‌جمهوری مصر اعلام کرد، در این مذاکرات تمام ابعاد و روابط دوجانبه میان دو کشور و همچنین هماهنگی سیاسی در قبال مسائل منطقه‌ای و بین المللی بررسی می‌شود. همچنین همکاری مشترک و تقویت روابط دوجانبه به ویژه در زمینه‌های سرمایه‌گذاری و تجاری در سایه تلاش‌های مصر برای تشویق و جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی در پروژه‌های بزرگ ملی بررسی خواهد شد.

کاخ الیزه اعلام کرد که ماکرون در دیدار با سیسی پرونده حقوق بشر در مصر را مطرح خواهد کرد.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.