زرگز: مقتدی صدر عملکرد متناقضی درباره آمریکا دارد

double-quot تهران - جارپرس - یک کارشناس مسائل بین‌الملل با تاکید بر اینکه مقتدی صدر درحال بازی با کارت خروج نیروهای خارجی برای جلب نظر و کسب آراست، اظهار کرد: صدر تاکنون عملکرد متناقضی داشته است؛ او زمانی علیه آمریکایی‌ها راه افتاد و جنگید اما زمانی نیز با حضور آمریکایی‌ها مماشات کرد.
کد خبر : 80469
تاریخ انتشار : شنبه 25 دی 1400 - 8:41
زرگز: مقتدی صدر عملکرد متناقضی درباره آمریکا دارد

 

به گزارش جارپرس از ایسنا، علی اصغر زرگر کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اختلافات داخلی عراق درباره ترکیب دولت بعدی این کشور اظهار کرد: قبلاً در عراق اکثریت شیعه‌ای وجود داشت که خیلی هم با هم اختلاف نداشتند اما ظاهرا الان در انتخابات جدید بخشی از شیعیان اکثریتی را تشکیل داده‌ و در تلاشند تا با اهل سنت و کردها دولتی ائتلافی را تشکیل دهند.

وی افزود: به نظر می‌رسد آن بخش از جریان شیعی که مخالف حضور آمریکایی‌ها هستند و شاید برای جنگ با داعش بیشترین تلاش را داشته‌اند، در ائتلاف شیعی عراق برای تشکیل دولت آتی حضور کمرنگ‌تری دارند. بر همین اساس احتمالاً دولت آتی عراق به نوعی به دنبال آن خواهند بود تا بیشتر به آمریکا نزدیک شود. زمانی که اکثریتی از کردها، شیعیان صدری و اهل سنت در مجلس حضور داشته باشد، اینها یک ناسیونالیسم عربی را خواهند داشت و گاهی اوقات می‌بینیم که در صحبت‌هایشان نیز شعارهایی در همین راستا مطرح می‌کنند. البته آمریکایی ها در موضوع ایران هراسی پشت آنها هستند و حس ناسیونالیستی عراق را علیه ایران تشویق و تهییج می‌کنند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در ادامه با بیان اینکه «تنها منبع اطلاع از تحولات داخلی کشور عراق، رسانه‌های مختلف هستند که ممکن است به نوعی رنگ و لعاب بدون واقعیت به تحولات عراق بدهند»، خاطر نشان کرد: باید دقت داشته باشیم که رسانه‌هایی مثل بی‌بی‌سی و صدای آمریکا درصدد القای فضای ضدایرانی و ضد همسایگی و ایجاد فضای شیعه هراسی از نوع شیعه‌های مخالف حضور آمریکا هستند. البته این سیاست جدیدی نیست و قبلاً نیز وجود داشته است.

زرگر همچنین در پاسخ به پرسشی درباره وعده‌ها و توانایی مقتدی صدر، رهبر جریان صدر که در انتخابات اخیر بیشترین کرسی‌ را در پارلمان به دست آورده گفت: به نظرم مقتدی صدر نمی‌تواند مستقل بسیاری از وعده‌های خود را عملیاتی کند از جمله در بحث خروج آمریکایی ها از عراق. در موضوع خروج نیروهای خارجی از جمله آمریکایی‌ها از عراق که به عنوان یکی از وعده‌های مقتدی صدر مطرح است، پارلمان عراق پیشتر اعلام کرده که آمریکایی‌ها باید از عراق خارج شوند ولی این موضوع تاکنون عملی نشده است. گرچه آمریکا اعلام کرده که می‌خواهد نیروهای نظامی خود را از عراق خارج کند ولی همزمان نیز اعلام کرده‌ که دو هزار نیروی “مستشاری” را نگاه خواهند داشت.

وی با تاکید بر اینکه مقتدی صدر درباره خروج نیروهای خارجی اعم از آمریکای و ترکیه‌ای قصدی ندارد اما درحال بازی با کارت آنها برای جلب نظر و رای است، اظهار کرد: مقتدی صدر تاکنون عملکرد متناقضی داشته است؛ او زمانی علیه آمریکایی‌ها راه افتاد و تلاش نمود تا با آنها بجنگد اما زمانی نیز با حضور آمریکایی‌ها مماشات کرد.

این کارشناس مسائل منطقه با اشاره به وعده مقتدی صدر درباره خلع سلاح به اصطلاح “گروه‌های شبه نظامی” خاطر نشان کرد: نوک پیکان مقتدی صدر درباره خلع سلاح گروه‌های شبه نظامی به سمت نیروهای مقاومت به ویژه گروه‌های شیعه‌ی مسلحی است که در مقابل داعش بیشترین تلفات و ایثار را از خود نشان دادند؛ این سیاست را نخست وزیر فعلی عراق و آمریکا بسیار پیگیر بودند تا در صورت امکان یا این نیروهای را بطور کلی منحل و خلع سلاح کنند یا در ارتش عراق ادغام کرده و تحت امر ارتش درآورند.

زرگر در پایان افزود: عملیاتی شدن وعده خلع سلاح شبه نظامیان به جزئیات توافق مقتدی صدر با نیروهای آمریکایی بستگی دارد؛ به هر حال اگر دولت آتی عراق به سمت خلع سلاح شبه نظامیان حرکت کند، احتمالاً با مقاومت از سوی این گروه‌ها روبرو خواهد شد و شرایط پس از آن نیز غیر قابل پیش‌بینی خواهد بود و با آینده‌ای غیر قابل پیش‌بینی در عراق مواجه خواهیم شد.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.