روسیه: با مواضع برجامی آمریکا همسو نیستیم/ اراده ایران شکست ناپذیر است

double-quot
مسکو – جارپرس – سرگئی ریابکوف معاون وزارت خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته ای روسیه گفت: اراده مردم و مسئولان ایران شکست دادنی نیست و جمهوری اسلامی هر گونه آزمون سختی را پشت سر گذاشته است.
کد خبر : 19236
تاریخ انتشار : شنبه 23 بهمن 1395 - 11:20
روسیه: با مواضع برجامی آمریکا همسو نیستیم/ اراده ایران شکست ناپذیر است

به گزارش جارپرس به نقل از ایرنا، ریابکوف اظهار کرد: سیاست تهدید ایران به جایی نمی رسد و این مساله دیگر ثابت شده است. من در این زمینه با همتای خود (سیدعباس عراقچی) که روز چهارشنبه در مسکو مذاکره کردیم، هم عقیده هستم.

** رد مواضع ضدبرجامی آمریکا:
مقام وزارت خارجه روسیه در باره مواضع ضدبرجامی دولت جدید آمریکا نیز گفت: اطلاعات انتشار یافته در باره دیدگاههای دولت دونالد ترامپ مربوط به برجام کم است، البته ما به برخی نشانه ها توجه کردیم و برای نمونه گفته اند، معامله خوبی نبوده که بهانه سازی در سند توافق است.
ریابکوف تاکید کرد: ما با آمریکا در این زمینه هم عقیده نیستیم و معتقدیم که برجام با ابزارهای خیلی دقیق تنظیم شده است و مکانیسم های متعادلی دارد و با این شرایط نمی توان از این سند و اجرای آن نگرانی داشت.
وی ادامه داد: برجام تاکنون تاثیرهای مثبتی داشته و ایران با مسئولیت تعهدهای خود را انجام می دهد و روسیه هم به وظایف برعهده گرفته عمل می کند. بر این باوریم که آمریکا پس از بررسی عمیق به این جمع بندی برسد.
ریابکوف در ادامه مصاحبه با ایرنا در باره اظهارنظر اخیر میخائیل اولیانوف رئیس اداره کنترل تسلیحات وزارت خارجه روسیه که به آمریکا هشدار داده بود، تلاش برای ناکام کردن برجام و اتخاذ مواضع تند علیه ایران، برای جهان فاجعه آمیز است، گفت: بدترین سناریوی ممکن که مقام روسی گفته شکست برجام است. انتظار داریم به این مرحله نرسد، زیرا تحقق این سند مثبت و اجرای آن بسیار خوب است.
معاون وزارت خارجه روسیه همچنین اظهار کرد: این انتظار وجود دارد، تا به آن مرحله (ناکامی برجام) نرسد و بررسی بی غرضانه تمامی موارد مربوط به توافقنامه عملا تحقق یابد و به همکاران ما در آمریکا امکان دهد در موضع گرفته شده تجدید نظرکرده و درک کنند که برجام به نفع همه از جمله واشنگتن است، زیرا برای ثبات بخشی جهانی و منطقه ای کارآمدی دارد.

**ضرورت اجرای برجام و تاکید بر همکاری های بیشتر:
ریابکوف در باره پیامدهای مثبت اجرای برجام و همچنین برخی مانع تراشی های واشنگتن، اظهار کرد: تحریم ها لغو شده است و اکنون از طریق خود آمریکا مشکلات در زمینه تامین مالی برخی پروژه ها و انتقال پول از طریق بانک ها، پرسش هایی وجود دارد که روسیه و ایران در این باره دیدگاه یکسانی دارند.
مذاکره کننده ارشد هسته ای روسیه تاکید کرد: بار دیگر بر این نکته اصرار می کنم که نباید برای تعمیر چیزی تلاش کرد که خوب کار می کند و این یک قانون اصلی و اساسی در دیپلماسی است. باید با برخورد دقیق از دستاوردهای آن (برجام) پاسداری کنیم که در منطقه و جهان تاثیرهای مثبتی گذاشته است.

** نتایج مذاکرات با عراقچی در مسکو:
معاون وزارت خارجه روسیه همچنین با پردستاورد خواندن مذاکرات چهارشنبه گذشته با عراقچی معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت خارجه ایران در مسکو، گفت: ما تجربه همکاری از زمان مذاکرات برای رسیدن به برجام را داریم و در نشست اخیر نیز مسائل گسترده ای را بررسی کردیم.
ریابکوف ادامه داد: البته مساله اصلی نشست مسکو برجام و تحقق آن بود. ما هیچ نگرانی از اجرای این سند نداریم. از سوی دیگر، مجموعه ای از مسائل مختلف از جمله رژیم منع گسترش تسلیحات کشتار جمعی نیز بررسی شد.
وی افزود: ما به موضع ایران در این زمینه احترام می گذاریم و برخی نکات را به صورت دقیق و جزئی بررسی کردیم. لزوم دادن جنبه همگانی به کنوانسیون منع گسترش تسلیحات کشتار جمعی به منظور پیوستن تل آویو به آن هم مطرح است.
معاون وزارت خارجه روسیه در باره سایر محورهای مذاکره خود با عراقچی، ادامه داد: موضوع سلاح شیمیایی در سوریه و فعالیت های آژانس بین المللی انرژی اتمی هم بررسی شد. افزون بر این موارد، مسائل زیاد دیگری بود و تمام روز را مذاکره کردیم. چنین تصوری را دارم که باز هم می توانستیم گفت وگوها را ادامه دهیم.

**تبریک ویژه سالروز پیروزی انقلاب اسلامی:
معاون وزارت خارجه روسیه در پایان مصاحبه نیز ضمن ابلاغ تبریک ویژه فرا رسیدن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، حرکت مردم ایران در سال ۱۳۵۷ را رویداد قرن بیستم خواند.
معاون وزارت خارجه روسیه در تبریک خود ضمن ارزشمند خواندن حرکت مردم ایران در روند انقلاب اسلامی و پیروزی، گفت: از فرصت مغتنم پیش آمده خبری برای اعلام تبریک پیروزی انقلاب اسلامی به شما و همه مردم ایران بهره می گیرم و بهترین شادباش ها را تقدیم می کنم.
وی افزود: تنها فقط در ایران آئین گرامیداشت انقلاب برگزار نمی شود، بلکه در اینجا (مسکو) هم از حرکت مردم ایران تجلیل می شود. انقلاب ایران در یاد ما می ماند و یکی از رویدادهای قرن بیستم به شمار می رود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.