روسیه؛ ازخانه های رایگان تا بهای نجومی

double-quot
مسکو – جارپرس – مردم مسکو پیش از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی مانند دیگر شهرها و مناطق این کشور، دغدغه تامین مسکن نداشتند و حکومت کمونیستی وقت، بزرگترین دستاورد خود را تامین سکونتگاه های رایگان و ارتقای مساحت آن با توجه به افزایش فرزندان می دانست.
کد خبر : 11835
تاریخ انتشار : چهارشنبه 15 مهر 1394 - 11:42
روسیه؛ ازخانه های رایگان تا بهای نجومی

به گزارش جارپرس به نقل از ایرنا، اکنون در گوشه و کنار شهرهای مختلف روسیه هزاران مجتمع مسکونی به صورت هم شکل برجای مانده از دوران «ولادیمیر ایلیچ لنین» تا «میخاییل گورباچف» اولین رهبر و آخرین رییس جمهوری قبل از فروپاشی شوروی وجود دارد که معماری و شیوه های صرفه جویانه ساخت آن، بسیاری از خیابان ها و معابر مسکو و دیگر شهرهای روسیه را همچنان در فضای کمونیستی نگهداشته است.
ارتفاع کم سقف ها تا حد دو متر و ۲۰ سانت، درها و پنجره های کوچک برای صرفه جویی هر چه بیشتر در مصرف انرژی گرمایشی با توجه به سرمای شدید و همچنین نبود آسانسور در ساختمان های پنج طبقه از ویژگی های این ساختمان هاست.
مالکیت این بناها پس از سقوط شوروی سابق در دسامبر ۱۹۹۱ به تدریج به ساکنین آن تعلق گرفت و بدین گونه پرونده مسکن رایگان که یکی از موفق ترین پروژه های خانه سازی در جهان بود، بایگانی شد.
نظام خانه سازی در شوروی سابق برای سرعت بخشی به خانه دار کردن همگانی، نخست بر پایه «کمون آلکا» با ساخت خانه های مشترک شکل گرفت که به صورت مجتمع های پرشمار طبقاتی و هر واحد با سه اتاق بزرگ در حد ۲۴ متر و راهرو دسترسی به یک آشپزخانه و سرویس های بهداشتی مشترک ساخته شد و در اختیار سه خانواده قرار می گرفت که باید با هم ولی با وسایل مجزا زندگی می کردند که هنوز هم از این آپارتمان ها بهره برداری می شود.
پس از این مرحله، نخستین تحول در جداسازی خانواده ها در دوران «نیکیتا خروشچف» رییس جمهوری وقت شوروی سابق انجام شد که خانه های آپارتمانی با متراژ کوچک در مسکو و شهرهای مختلف به صورت انبوه ساخته شد که ویژگی آن صرفه جویی اساسی در مصرف هزینه و مصالح و در بسیاری موارد پیش ساخته بود.
با وجود کمبودها، استقبال خانواده ها از این واحدها برای فرار از زندگی اشتراکی با خانواده های دیگر بسیار گسترده بود و پروژه های بعدی هم با اصلاح نواقص و بهتر شدن ساخت و سازها، ارتقا یافت.
سیستم گرمایش بلوک های پر واحد که شمار آن در هر مجتمع فراتر از ده ها بلوک بود نیز به صورت متمرکز طراحی شده بود تا بتوان براساس الگوی صرفه جویی آن را مدیریت کرد.
همچنین در دوران حکومت کمونیستی در بسیاری از شهرها، خانوارها قبل از تولد فرزند جدید، به صورت خودکار به واحدهای مسکونی بزرگ تر منتقل می شدند و این موضوع سبب می شد رشد جمعیت همیشه ادامه داشته باشد.
اما با فروپاشی شوروی و تعلق گرفتن هر خانه به مالکان براساس شیوه و روال دولتی برای تامین هزینه ها و پرداخت حقوق دولت، بحران تامین مسکن در روسیه اندک اندک آغاز شد به گونه ای که بسیاری از مردم پس از ۲۵ سال از فروپاشی، هنوز حسرت خانه های رایگان دوران شوروی سابق را می خورند.
هم اکنون براساس آخرین گزارش ها، حدود ۲۹ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از جمعیت ۱۴۶ میلیون نفری روسیه زیر خط فقر بسر می برند که تقریبا همگی بدون مسکن یا در بدترین شرایط سکونتی قرار دارند که بسیاری از کارمندان، کارگران، خانواده های جدید نیز اجاره نشین هستند و با توجه به درآمد کم نمی توانند در شرایط کنونی و با چشم انداز آینده، خانه دار شوند.
چندی پیش «ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه نیز با اعتراف به تلخ بودن واقعیت شمار زیاد فقیران و نیازمندان در این کشور گفت: اصلی ترین عامل نگرانی و شرمساری من وجود هموطنان فقیر و کم درآمد است.
اکنون در شهرهای بزرگ شوروی مانند مسکو، سن پطرزبورگ، یکاترینبورگ، اورنبورگ، نوو سیبیرسک، قازان، ولادیمیر و … بهای خانه ها به گونه ای است که بسیاری از مردم این کشور نمی توانند خانه دار شوند و مجبورند به حاشیه ها که در برخی مواقع فاصله آن تا شهرها ۸۰ کیلومتر هست نقل مکان کنند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.