رقابت مشاور و معاون برای دیوان محاسبات/ ائتلاف سیاسی جدید در مجلس؟

double-quot تهران - جارپرس - نمایندگان مجلس شورای اسلامی «سید احمدرضا دستغیب» را به عنوان رییس دیوان محاسبات کشور تعیین کردند؛ انتخاباتی همراه با گمانه‌زنی‌هایی از این جنس که آیا پشت پرده آن ائتلافی بین دو جناح مختلف سیاسی اصلاح طلب و جبهه پایداری بوده یا اینکه اساسا اجماعی وجود نداشته و نمایندگان براساس شایسته‌سالاری رای داده‌اند.
کد خبر : 111349
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 13 دی 1401 - 17:01
رقابت مشاور و معاون برای دیوان محاسبات/ ائتلاف سیاسی جدید در مجلس؟

 

به گزارش جارپرس از ایسنا، ۱۶ آذر مهرداد بذرپاش رییس سابق دیوان محاسبات وزیر راه و شهرسازی شد و از آن زمان تاکنون یعنی در حدود یک ماه گذشته این سازمان با سرپرست اداره می‌شود؛ فرآیند انتخاب رییس دیوان محاسبات در مجلس بدین شکل است که کاندیداها در کمیته دیوان محاسبات و امور مالی اعلام آمادگی کرده و سپس این کمیته از بین داوطلبان ۴ نفر را به کمیسیون برنامه و بودجه جهت اعلام نظر و رای گیری معرفی می‌کند.

کمیسیون برنامه و بودجه نیز در جلسه ای از بین ۴ کاندیدای معرفی شده، دو نفر را انتخاب کرده و به صحن علنی معرفی می‌کند؛ این دو نفر در یکی از جلسات علنی مجلس به ارائه برنامه‌هایشان پرداخته و در نهایت نمایندگان مجلس یک نفر را به عنوان رییس دیوان محاسبات انتخاب می‌کنند.

همین روال درباره پژمان پشمچی‌زاده و احمدرضا دستغیب طی شد و در انتخاباتی دستغیب با کسب ۱۴۱ رای از مجموع ۲۵۳ نماینده حاضر توانست بر صندلی ریاست دیوان محاسبات تکیه زند. پژمان پشمچی‌زاده معاون نظارت مجلس یازدهم است و احمدرضا دستغیب مشاور رئیس مجلس بود که در نهایت مشاور توانست از معاون پیشی گرفته و به ساختمان دیوان محاسبات برسد.

در این بین گمانه‌زنی‌ها و تحلیل هایی مطرح می‌شود مبنی بر اینکه ائتلاف و یا اجماع پشت‌پرده‌ بین اعضای فراکسیون مستقلین ولایی (متشکل از اعتدالیون و اصلاح‌طلبان) راه را برای دستغیب هموار کرد البته که نباید از همراهی بخشی از بدنه فراکسیون انقلاب اسلامی غافل شد.

در این باره احمد راستینه نماینده شهرکرد و عضو فراکسیون انقلاب اسلامی وجود هر گونه اجماع و یا ائتلافی را رد کرد و گفت که نمایندگان به برنامه‌های دستغیب رای دادند.

احمد آوایی نماینده دزفول و عضو فراکسیون مستقلین ولایی هم بیان کرد: تصور دوستان این بود که با توجه به سابقه نمایندگی آقای دستغیب و همچنین عضویت در هیات رییسه مجالس قبلی، ایشان بتواند موفق باشد لذا نمی توان گفت که رای به ایشان جناحی باشد.

علی اصغر عنابستانی نماینده سبزوار و عضو دیگر فراکسیون انقلاب اسلامی نیز در این خصوص گفت: پشمچی‌زاده معاون و دستغیب مشاور آقای قالیباف بود پس هر دو از یک مجموعه بودند؛ نمایندگان حق انتخاب داشتند و خیلی هم فاصله رای بین آنها زیاد نبود.

وی افزود: انتخاب آقای دستغیب درست تر بود چون  ایشان سابقه نمایندگانی داشته و در فضای مجلس تنفس کرده بود لذا در انتخاب ایشان موضوع رای جناحی مطرح نبود.

جلال رشیدی کوچی نماینده مرودشت و عضو فراکسیون انقلاب اسلامی نیز گفت: من وحدت و ائتلافی مثلا بین اصلاح طلبان و پایداری ها در رای به آقای دستغیب ندیدم؛ به نظر می‌رسد آقای دستغیب بهتر از آقای پشمچی‌زاده توانسته با مجلس ارتباط بگیرد و صحبت کند.

وی ادامه داد: علاوه بر این نطق آقای دستغیب خیلی در رای آوردنش تاثیرگذار بود؛ ایشان دو دوره نماینده مجلس بوده و بهتر راه برقراری ارتباط با نمایندگان را درک کرده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.