دلایل افزایش قیمت مبل راحتی

double-quot تهران - جارپرس - رئیس اتحادیه درودگران و مبل‌سازان تهران با بیان اینکه دستگاه‌های نظارتی بر تامین کنندگان مواد اولیه نظارت نمی‌کنند، گفت: قیمت مبل راحتی که دو سال پیش ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان بود، حالا به ۳۵ تا ۴۰ میلیون تومان رسیده است که یکی از مهم ترین دلایل آن بازار انحصاری پارچه رو مبلی حلقوی است.
کد خبر : 113329
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 4 بهمن 1401 - 17:32
دلایل افزایش قیمت مبل راحتی

 

به گزارش جارپرس از ایسنا، علیرضا عباسی – رئیس اتحادیه درودگران و مبل‌سازان تهران – امروز (سه‌شنبه) در نشست خبری بیستمین نمایشگاه بین‌المللی چوب، مواد اولیه، ماشین‌آلات، یراق و تجهیزات مبلمان و صنایع وابسته گفت: ۶۰ هزار واحد صنفی و ۲۰۰۰ واحد صنعتی در هنر – صنعت مبلمان کشور فعالیت دارند. اما صادرات ۱۰۰ میلیون دلاری در شان این صنعت نیست و معتقدیم قابلیت صادرات دست‌کم ۵۰۰ میلیون دلاری در این صنعت وجود دارد.

انحصار در بازار پارچه رومبلی حلقوی

وی همچنین در پاسخ به سوال ایسنا، درباره وضعیت تامین پارچه رومبلی در کشور گفت: یکی از مشکلات صنعت تامین پارچه رومبلی حلقوی است. در کشور دو نوع پارچه رومبلی تار و پودی و حلقوی استفاده می‌شود که برای اولی مشکلی وجود ندارد. بیش از ۱۰۰ واحد تولیدی پارچه تار و پودی با کیفیت و قیمت مناسب تولید می‌کنند و حتی واردات این پارچه هم آزاد است اما چون صرفه اقتصادی ندارد، انجام نمی‌شود.

عباسی با بیان اینکه بیش از ۶۰ درصد مصرف کشور پارچه حلقوی است، گفت: این پارچه‌ها تکنولوژی خاصی نیاز دارند. در سال‌های اخیر دو یا سه کارخانه در این بخش راه‌اندازی شد و تولیدکنندگان به بهانه حمایت از تولید داخل خواستار ممنوعیت واردات شدند. بنابراین از حدود دو سال پیش واردات ممنوع شده، اما تولید کفاف نیاز کشور را نمی‌دهد.

اما به گفته وی این وضعیت در بازار انحصار ایجاد کرده و قیمت این محصول از حدود ۶۰ هزار تومان در سال گذشته به ۱۰۰ تا ۱۳۰ هزار تومان رسیده است. البته این قیمت خرید از شرکت است، اما در بازار قیمت به ۱۸۰ تا ۲۲۰ هزار تومان هم می‌رسد.

عباسی با بیان اینکه دستگاه‌های نظارتی بر تامین کنندگان مواد اولیه نظارت نمی‌کنند، گفت: در نتیجه این وضعیت قیمت مبل راحتی که دو سال پیش ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان بود، حالا به ۳۵ تا ۴۰ میلیون تومان رسیده است. این مبل نیاز قشر متوسط، یعنی ۴۰ درصد جامعه است که حالا برای خرید آن دچار مشکل هستند. در نتیجه رکود در بازار حاکم است.

در ادامه علی مغانلو – دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنایع چوب ایران – اظهار کرد: در ۹ ماهه امسال صادرات مبل و محصولات مربوط به آن شامل بیش از ۶۲۳ هزار مترمکعب نئوپان به ارزش ۱۷.۸ میلیون دلار، صادرات تخته‌ ام دی ای و اچ‌دی‌اف به میزان ۱۵۶ هزار مترمکعب و ارزش بیش از ۵۰ میلیون دلار و صادرات انواع مبل به میزان ۱۱ هزار و ۶۵۹ تن به ارزش ۳۲.۹ میلیون دلار بوده است.

وی با بیان اینکه صادرات ام دی اف رشد بیش از ۸۰ درصدی داشته، چون تا اسفند پارسال صادرات آن ممنوع بود و پس از آن آزاد شد، گفت: در زمینه نئوپان شاهد کاهش صادرات هستیم، زیرا روسیه پس از اعمال تحریم‌های بین‌المللی با دامپینگ قیمتی محصولات خود را ارزان‌تر از به بازارهای هدف ایران صادر کرده است.

در ادامه حسین نوروزی – دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان ایران – اظهار کرد: بیش از هشت درصد اشتغال کشور در این صنعت وجود دارد و یکی از بزرگ‌ترین صنایع کوچک و متوسط ایران به شمار می‌رود. تا ۱۰ سال پیش سالیانه بیش از ۵۰۰ میلیون دلار واردات مبل به کشور انجام می‌شد، اما با رشد صنایع در این حوزه، واردات کاهش یافت. تا قبل از تحریم‌های ترامپ، بسیاری کشورها از جمله آلمانی‌ها معتقد بودند که ایران می‌تواند به قطب صنعت مبلمان در منطقه تبدیل شود و هم اکنون کارخانه‌های ما با آخرین فناوری‌های روز جهان مشغول فعالیت هستند.

حسین نوروزی – رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان – نیز در این نشست گفت که ۶۰ درصد نیاز مواد اولیه در این صنعت از طریق تولید داخل تامین می‌شود و حدود ۴۰ درصد نیاز به واردات دارد. البته وضعیت چوب متفاوت است حدود ۷۰ درصد نیاز از طریق واردات انجام می‌شود.

به گفته وی قیمت چوب در هر متر مربع از چهار تا پنج میلیون تومان در سال گذشته به بیش از ۳۰ میلیون تومان رسیده است. برای تامین نیاز چوب باید زراعت چوب را شروع کنیم. چرا که هیچ کشوری از چوب جنگل‌های خود برای صنعت استفاده نمی‌کند. البته در ایران هم این ممنوعیت وجود دارد.

صادرات ۱۰۱ میلیون دلاری صنعت مبلمان

در این جلسه حامد بی‌آزار –  معاون امور نمایشگاهی شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران – هم گفت: این نمایشگاه در سال جاری در مساحت ۳۵ هزار و ۵۰۰ مترمربع برگزار خواهد شد که در مقایسه با نمایشگاه سال گذشته ۷۰ درصد رشد دارد.

وی از حضور ۱۹۹ شرکت داخلی و خارجی در این نمایشگاه خبر داد و گفت: شرکت‌های خارجی و نمایندگی‌های داخلی آنها در فضایی به وسعت ۳۱۵ مترمربع حضور خواهند یافت.

بی‌آزار، ارزش صادرات این صنعت در سال ۱۴۰۰ را ۱۰۱ میلیون دلار عنوان کرد، درحالی‌که در سال ۹۹ این رقم تنها ۵۳ میلیون دلار بوده است. بیشترین میزان صادرات به کشورهای عراق، افغانستان، ترکیه، ترکمنستان، قزاقستان، قطر، روسیه، بلغارستان و آفریقای جنوبی انجام شده است.

معاون امور نمایشگاهی شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران همچنین اعلام کرد که در نمایشگاه امسال برای حضور ۱۵ نفر هیئت‌های تجاری از کشورهای بلاروس، عراق، افغانستان و ازبکستان برنامه‌ریزی‌شده است، همچنین نشست‌های تخصصی و کارگاه‌های آموزشی به‌ ویژه در زمینه آشنایی با بازارهای صادراتی کشورهای هدف در جریان برگزاری نمایشگاه پیش‌بینی شده است.

گفتنی است بیستمین نمایشگاه بین‌المللی چوب، مواد اولیه، ماشین‌آلات، یراق و تجهیزات مبلمان و صنایع وابسته از نهم تا دوازدهم بهمن‌ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.