دارچین چه تاثیری در بیماری‌های قلبی عروقی دارد؟

double-quot تهران - جارپرس - پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی مشهد، با انجام یک مطالعه مروری، تاثیرات دارچین در عوامل خطر ایجادکننده بیماری‌های قلبی عروقی را بررسی کردند.
کد خبر : 97824
تاریخ انتشار : چهارشنبه 12 مرداد 1401 - 12:49
دارچین چه تاثیری در بیماری‌های قلبی عروقی دارد؟

 

به گزارش جارپرس از ایسنا، بیماری‌های قلبی عروقی از علل اصلی مرگ‌ومیر در سراسر جهان شناخته می‌شوند. این بیماری‌ها شامل اختلالات ایسکمیک قلب، پرفشاری خون، بیماری‌های مادرزادی قلب، رماتیسم قلب، آریتمی‌ها و … هستند. سکته قلبی و نارسایی قلبی، یک‌سوم تا نیمی از موارد بیماری‌های قلبی عروقی را تشکیل می‌دهند.

شرایطی مانند عادت‌های نامناسب غذایی، استرس، استعمال دخانیات، بی‌تحرکی و بیماری‌های از جمله دیابت، تصلب شرایین و پرفشاری خون، می‌تواند باعث پیشرفت بیماری‌های قلبی عروقی شود.

استفاده از درمان‌های رایج در درمان بسیاری از بیماری‌های قلبی عروقی، صرف نظر از عوارض آن برای بسیاری از مردم، مقرون به صرفه نبوده و در مقابل استفاده از گیاهان دارویی به دلایل محتلف از جمله اعتقادات، سازگاری‌های فرهنگی، در دسترس بودن و … بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

دارچین گیاهی است که از قدیم در کشورهای مختلف، برگ و پوست شاخه آن به عنوان ادویه و گیاه دارویی استفاده می‌شود. در طب سنتی، دارچین در درمان آرتریت، عفونت‌ها و همچنین به عنوان داروی ضد سرفه، ضد التهاب و ضد درد در مشکلات دندان و زخم، شناخته می‌شود.

با توجه به استفاده از دارچین در طب سنتی، نیاز به انجام مطالعات کاربردی و گسترده‌ای در زمینه بررسی اثرات آن در پیشگیری و درمان بیماری‌های است. بر همین اساس؛ پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی مشهد با انجام یک مطالعه مروری، مطالعات انجام‌شده در زمینه اثرات محافظتی دارچین در بیماری‌های قلبی عروقی را مورد بررسی قرار دادند.

برای انجام این مطالعه، کلیدواژه‌های مرتبط با این موضوع در پایگاه‌های اطلاعاتی معتبر داخلی و خار[ی جستجو شد و تمامی مطالعات انجام شده تا اسفند ۱۳۹۹ استخراج شد. در نهایت ۵۱ مقاله که شرایط مورد نیاز این مطالعه را داشتند، مورد بررسی قرار گرفتند.

بررسی مقالات استخراج شده حاکی از این بود که دارچین سطح بالایی از مواد آنتی‌اکسیدانی دارد و این موضوع سبب شده که دارچین به عنوان محافظ سلول در برابر آسیب‌های شیمیایی، سموم محیطی، اشعه‌های مضر و انواع استرس وارد شده به سلول‌ها و بافت‌ها، عمل کند و از آسیب سلولی و بافتی جلوگیری کند.

دارچین علاوه بر اثرات آنتی‌اکسیدانی، در تنظیم خون نقش دارد و باعث کاهش کلسترول مضر خون، کلسترول تام و بهبود چربی خون در افراد چاق یا دارای رژیم‌های پر چرب و مبتلا به دیابت شود. در بسیاری از مطالعات اثرات مفید دارچین بر روی قلب مطرح شده است.

برخلاف گزارش‌های بسیار درباره تاثیر دارچین در کاهش کلسترول مضر خون، گزارش‌های متناقضی در مورد تاثیر این گیاه بر افزایش سطح کلسترول مفید خون به چشم می‌خورد که نیاز است، بررسی‌های بیشتری در مورد آن انجام شود.

در مطالعات بررسی‌شده، عنوان شده است که دارچین از طریق کاهش استرس اکسیداتیو و افزایش سطح کلسترول مفید خون، اثرات محافظتی در سیستم قلبی عروقی داشته و باعث کاهش آسیب‌های ناشی از نرسیدن خون به بافت قلب (آسیب‌های ایسکمیک) در افراد دیابتی می‌شود. همچنین باعث کاهش فشار خون شده و دارای اثرات ضد آریتمی است.

در برخی مطالعات مشخص شد که دارچین اثر پیشگیرانه‌ای برای تشکیل پلاک و ایجاد لخته در خون دارد. همچنین در برخی مطالعات دیگر مطرح شده که دارچین از طریق کاهش فعالیت کانال‌های کلسیمی باعث شل شدن عضله صاف دیواره شریان آئورت و کاهش فشار خون شده است.

بیشتر مطالعات در زمینه اثر دارچین بر میزان سرمی قند، چربی‌ها، فشار خون و تغییرات اکسیداتیو قلب و عروق انجام شده و تحقیقات کمتری درمورد اثرات این گیاه بر تغییرات بافتی قلب، از جمله آپوپتوز، التهاب و فیبروز انجام‌ شده است. بر همین اساس پژوهشگران این مطالعه پیشنهاد می‌کنند مطالعات بیشتری در این زمینه انجام شود.

این پژوهشگران در نهایت عنوان می‌کنند که نتیجه بیشتر مطالعات انسانی و حیوانی بررسی‌شده، نشان‌دهنده اثرات مفید دارچین در پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی عروقی است.

به گفته این محققان؛ دارچین و همچنین ترکیبات مختلف آن می‌توانند با کاهش عوامل خطری مانند سطح چربی‌های خون و فشار خون و بهبود توازن عوامل اکسیدان و آنتی‌اکسیدان، نقش مؤثری در پیشگیری و درمان بیماری‌های قلبی و عروقی داشته باشند.

در انجام این تحقیق؛ مریم فرازنده، صادق شباب، مریم محمودآبادی و زهرا غلام‌نژاد؛ پژوهشگران گروه فیزیولوژی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با یکدیگر مشارکت داشتند.

یافته‌های این مطالعه به صورت مقاله علمی با عنوان «اثرات دارچین بر ریسک‌فاکتورهای بیماری‌های قلبی عروقی» در مجله طب داخلی روز؛ فصل‌نامه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی گناباد منتشر شده است.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.