0 نظر
180 بازدید

حمله کره شمالی به توافق آمریکا-استرالیا بر سر زیردریایی‌های هسته‌ای

double-quot تهران - جارپرس - کره شمالی امروز دوشنبه تصمیم آمریکا در راستای کمک به ساخت زیردریایی‌هایی با موتور هسته‌ای برای استرالیا را محکوم کرده و آن را یک اقدام "شدیدا نامطلوب و خطرناک" خواند که می‌تواند جرقه رقابت بر سر تسلیحات هسته‌ای را بزند.
کد خبر : 68517
تاریخ انتشار : دوشنبه 29 شهریور 1400 - 10:38
حمله کره شمالی به توافق آمریکا-استرالیا بر سر زیردریایی‌های هسته‌ای

 

به گزارش جارپرس از ایسنا، به نقل از خبرگزاری یونهاپ، یک مقام ارشد وزارت خارجه کره شمالی به خبرگزاری رسمی کی.سی.ان.ای این کشور گفت، کره شمالی اقدام متقابل و متناسب را در صورتی که این اقدام کوچکترین تاثیر بد را بر امنیتش داشته باشد، اتخاذ خواهد کرد.

آمریکا روز چهارشنبه آغاز یک شراکت امنیتی سه جانبه جدید را با استرالیا و انگلیس اعلام کرده و گفت که قرار است این کشورها در راستای مجهز کردن استرالیا به زیردریایی‌های هسته‌ای “با تسلیحات متعارف” اقدام کنند.

مسئول بخش اخبار خارجی در وزارت امور خارجه کره شمالی به خبرگزاری کی.سی.ان.ای گفت: اینها اقداماتی شدیدا نامطلوب و خطرناک هستند که توازن راهبردی را در منطقه آسیا-اقیانوسیه بر هم خواهند زد و زنجیره رقابت بر سر تسلیحات هسته‌ای را شروع می‌کنند.

وی افزود که پیونگ یانگ “از نزدیک پیش زمینه تصمیم آمریکا را مورد بررسی قرار می‌دهد”.

این مقام همچنین به دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا حمله کرده و گفت “این نگرش دوگانه آمریکا باعث تضعیف هنجار و نظمی بین‌المللی پذیرفته شده در سطح جهانی و تهدید جدی علیه ثبات و صلح جهانی می‌شود”.

او از انتقادهای چین و دیگر کشورهای همسایه از این توافق و صحبت آنها مبنی بر این که این توافق ثبات منطقه‌ای و “نظام بین‌المللی عدم اشاعه هسته‌ای” را از بین میبرد، ابراز حمایت کرد.

وی افزود: وضعیت غالب بار دیگر نشان می‌دهد که تقویت قابلیتهای مربوط به دفاع ملی از جنبه بلند مدت نباید حتی ذره‌ای سست شود، برای آن که با محیط امنیتی بین‌المللی همواره متغیر، تطبیق یابیم.

روز چهارشنبه بایدن تاکید کرد این زیردریایی‌ها صرفا موتور هسته‌ای دارند نه این که مجهز به سلاح هسته‌ای باشند و همچنین گفت که قرار است این کشورها طی ۱۸ ماه آینده در خصوص دستیابی استرالیا به این زیردریایی‌ها رایزنی کنند.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.