حل مشکل کامیون‌دارن در ارمنستان با ساخت راه جایگزین

double-quot تهران - جارپرس - معاون وزیر راه و شهرسازی از توافق با ارمنستان برای حل مشکل کامیون‌داران ایرانی در این کشور در قالب برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت برای ساخت راه‌های جایگزین خبر داد.
کد خبر : 70572
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 20 مهر 1400 - 8:47
حل مشکل کامیون‌دارن در ارمنستان با ساخت راه جایگزین

 

به گزارش جارپرس از ایسنا، در پی بروز اختلافات مرزی بین دو کشور ارمنستان و آذربایجان، کامیون‌داران ایرانی برای رفتن به ایروان از مرز نوردوز  باید دوبار برای ورود به خاک آذربایجان عوارض پرداخت کنند و مشکلاتی در این زمینه برای آن‌ها در هفته‌های گذشته به وجود آمد. البته در روزهای گذشته هیاتی ایرانی از وزارت راه و شهرسازی به ارمنستان سفر کردند و برای حل این مشکل مذاکرات و توافقاتی بین دو کشور صورت گرفت.

خیراله خادمی- معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور- در گفت‌وگو با ایسنا در این باره اظهارکرد: در سفر به ارمنستان در همان روز نخست در جلسات طولانی برنامه‌های زیرساختی کشور ارمنستان برای بخش جنوبی که به سمت ایران می‌آید را در سه بخش برنامه‌های کوتاه مدت میان مدت و دراز مدت بررسی کردیم و مسئولان این کشور از نظرات فنی که در این زمینه ارائه دادیم، استقبال کردند.

وی افزود: با توجه به اینکه تیم فنی مهندسی را نیز در این سفر همراه خودمان برده بودیم، اعلام آمادگی کردیم تا از نظر فنی برای حل مشکلات زیر ساختی ارمنستان کارهایی انجام دهیم.  موضوع از این قرار بود که در فاصله مرز نوردوز (مرز ایران و آذربایجان) تا وارد خاک ارمنستان و ایروان می شویم حدود ۴۰۰ کیلومتر است اما در این فاصله با توجه به اتفاقات اخیری که بین آذربایجان و ارمنستان رخ داده، ۱۲۱ کیلومتر از این محدوده داخل خاک آذربایجان قرار دارد و آذربایجان در آنجا گیت و ایست و بازرسی راه انداخته و از کامیون‌داران ما عوارض می‌گیرد در حالی که یک بار در ابتدای مرز مذکور این عوارض دریافت می‌شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ادامه داد: پرداخت دوباره عوارض مورد اعتراض ما و کامیونداران ماست چرا که هزینه‌های حمل و نقل را در این مسیر به شدت افزایش می‌دهد اما اگر این عوارض برداشته شود، مشکلی نداریم و می‌توانیم تردد عادی خود را انجام دهیم. البته راه حل دیگر این است که ارمنستان مسیر جایگزینی برای تردد کامیون داران ایرانی از مرز نوردوز تا ایروان ایجاد کند.

به گفته خادمی، مسئولان وزارت زیرساخت ارمنستان برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدتی برای حل این مشکل دارند. در برنامه کوتاه مدت مقرر شده تا جاده موازی که در کنار این مسیر وجود دارد را از نظر فنی ارتقاء دهند و بخشی از این محور را که آسفالت نیست، آسفالت کنند. همچنین مقرر شد در نقاطی که حدود ۳۶ کیلومتر است و جاده تاتو نام دارد، این کار را انجام دهند. البته این پروژه شروع شده و به نظر می‌رسد تا یک ماه آینده بخشی از این مشکل برای کامیون‌داران ما از طریق این مسیر حل خواهد شد.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه جاده تاتو استانداردهای پایینی دارد، مقرر شده تا در میان مدت برنامه‌ریزی برای ساخت راه جایگزینی با استانداردهای بالاتر در دستور کار قرار گیرد که البته پیشرفت بسیار مناسبی در این زمینه هم دارند و می‌خواهند به سرعت این جاده را هم بسازند که حدود ۳۲ کیلومتر است و بخشی از آن هم اکنون آسفالت است. البته از ما درخواست کردند تا طرح فنی برای بخشی از این مسیر کوهستانی است، ارائه دهیم تا با ساخت راه جایگزینی در این منطقه، جاده قدیمی را متروکه کنند. اما در برنامه بلند مدت که مورد تاکید ما هم بود، مقرر شده ارمنستان در طرحی دراز مدت برای ارتقاء یک محور سراسری از ایران و مرز نوردوز تا ایروان و از آنجا به گرجستان، قفقاز، روسیه و نهایتا اروپا محور جدیدی را احداث کند. ارمنستان در این زمینه نیز برنامه دارد و هم اکنون بخش شمالی آن یعنی از ایروان تا گرجستان احداث شده اما در قسمت جنوبی که کوهستانی و صعب العبور است و به سمت ایران می‌آید کاری صورت نگرفته و پروژه بسیار بزرگی محسوب شده و سرمایه هنگفتی می‌خواهد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور اعلام کرد: ارمنستانی‌ها می‌خواهند در چند قطعه عملیات راهسازی را در این پروژه بلند مدت انجام دهند و مسیر جدید راه را برای ما هم تا نصف مسیر قبلی کوتاه‌تر می‌کند. در این مسیر حدود ۶۴ کیلومتری حدود ۱۵ کیلومتر تونل و پل وجود دارد و ما پیشنهاد کردیم با توجه به توان فنی مهندسی که در ایران وجود دارد می‌توانیم در زمینه طراحی، باز طراحی و ساخت این پروژه به آن‌ها کمک کنیم. بنابراین مقرر شد آن‌ها بررسی‌های لازم را انجام دهند تا به ارمنستان کمک کنیم و با این پروژه زمینه صدور خدمات فنی مهندسی برای ما نیز در این حوزه فراهم خواهد شد.

خادمی با اشاره به اینکه این محور قرار است به کریدور شمال جنوب ایران از مرز نوردوز وصل شود و از این جهت اهمیت بسیار بالایی دارد، گفت: این محور از مرز نوردوز به ایراوان رسیده و پس از آن با طی حدود ۳۰۰ کیلومتر به گرجستان می‌رسد. بنابراین این مسیر یک کریدور شمال به جنوب برای ما به شمار رفته که ما را از طریق ارمنستان به گرجستان و نهایتا قفقاز، روسیه و اروپا می‌رساند. بنابراین برای هر دو کشور بسیار مهم است و رفع مشکل این کریدور و باز نگه داشتن آن یکی از اهداف ماست.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.