حزب دموکرات هوشیار زیباری را برای ریاست جمهوری عراق نامزد می‌کند

double-quot تهران - جارپرس - «هوشیار زیباری»، از سران حزب دموکرات کردستان عراق، رسما برای ریاست جمهوری عراق نامزد می‌شود.
کد خبر : 80375
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 23 دی 1400 - 9:46
حزب دموکرات هوشیار زیباری را برای ریاست جمهوری عراق نامزد می‌کند

 

به گزارش جارپرس از ایسنا، براساس گزارش سایت‌های عراقی، هوشیار زیباری عضو دفتر سیاسی حزب دموکرات کردستان عراق ۱۳ ژانویه ۲۰۲۲ برای پست ریاست‌جمهوری نامزد می‌شود.

بعد از اظهارات ضد و نقیض دو روز گذشته درباره کناره‌گیری حزب دموکرات کردستان از پست رئیس‌جمهوری عراق، رسانه‌های کرد خبر نامزدی زیباری برای پست ریاست جمهوری را اعلام کردند.

در حالی که خبرگزاری‌های «رووداو» و «روسیا الیوم» به نقل از منابع آگاه خبر دادند که زیباری رسما مدارک مربوط به نامزدی برای این مقام را امضا کرده و تحویل داده، خبرگزاری «شفق نیوز» گفت که قرار است وی فردا (پنج‌شنبه) برای تقدیم اسناد مرتبط با نامزدی ریاست جمهوری عراق به هیئت رئیس مجلس از اربیل به بغداد سفر کند.

به این ترتیب زیباری که ریاست حزب دموکرات را در رایزنی‌های انجام شده با گروه‌های سیاسی عراق در بغداد برعهده داشت از اظهارات روز دوشنبه خود بازگشته است. او گفته بود، حزبش از پست ریاست‌جمهوری چشم پوشی می‌کند.

زیباری شب گذشته با رد اظهارات منتسب به وی درباره واگذاری سمت ریاست جمهوری به اتحادیه میهنی کردستان، تأکید کرد که ریاست جمهوری عراق سمت مهمی است و حزب دموکرات از آن کوتاه نیامده است.

هوشیار زیباری ادامه داد: برخی شبکه‌های اجتماع و برخی پلتفرم‌های رسانه‌ای و ارتش‌های الکترونیکی غیرمسؤول اظهارات ساختگی به اسم ما به عنوان حزب دموکرات کردستان مبنی بر صرف نظر کردن از پست رئیس‌جمهوری منتشر می‌کنند.

وی اضافه کرد: این گزارش‌ها کاملا از حقیقت به دور هستند و صحیح نیستند ما تاکید می‌کنیم هیچ‌یک از ما چنین اظهارنظری نکرده‌ایم.

زیباری ادامه داد: این مقام حاکمیتی برای عراق بسیار مهم است و در وهله اول و آخر نیاز به توافق کردها دارد.

ماجد شنکالی، نماینده حزب دموکرات نیز تاکید کرد: دموکرات کردستان به اتحادیه میهنی درباره حضور در جلسه اول پارلمان و عدم شکستن حد نصاب پارلمان اطلاع داد؛ اما اتحادیه میهنی تصمیم گرفت به رغم وجود توافق قبلی مبنی بر رفتن به بغداد با یک موضع منسجم از جلسه خارج شود.

او اشاره کرد: پست رئیس‌جمهوری متعلق به کردهاست و ما بر آن توافق خواهیم کرد و سناریوی ۲۰۱۸ تکرار نخواهد شد و زمان همچنان هست و ۲۸ روز زمان برای توافق بر سر یک نامزد وجود دارد.

در این راستا عصمت رجب، از رهبران حزب دموکرات بر طرح نامزدی زیباری برای پست ریاست‌جمهوری تاکید کرد.

رجب به خبرگزاری ایرث نیوز عراق گفت: نشستی از سوی حزب دموکرات برگزار شد و در صورت اصرار اتحادیه میهنی بر نامزدی برهم صالح، نامزدی زیباری به عنوان سهم کردها مطرح گردید.

وی افزود: امیدواریم نامزدهای دیگری از اتحادیه میهنی غیر از برهم صالح وجود داشته باشد.

با این اوصاف بعد از پایان جنجال تعیین رئیس پارلمان عراق، حالا نوبت به تعیین سرنوشت پست مهم دیگر یعنی رئیس‌جمهوری عراق رسیده است؛ پستی که نیاز به توافق دو حزب اصلی کرد عراق یعنی حزب دموکرات به ریاست مسعود بارزانی و اتحادیه میهنی به ریاست باقل جلال طالبانی دارد.

اصرار هر حزب به راهکار و خواسته خود نیاز به انجام مذاکرات بیشتر دارد. در حالی‌که مهلت قانونی وجود دارد و دو هفته زمان هست. زیرا محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق باب نامزدی برای این مقام را باز کرد و گفت نمایندگان هشتم فوریه رئیس‌جمهوری را انتخاب می‌کنند.

اگر کردها توانستند با میانجی‌گری کردها و نقش برجسته مسعود بارزانی موضع‌شان را منسجم کنند؛ اما خودشان که هیچ ناظر منطقه‌ای بر آنها وجود ندارد طبق توازنات داخلی و حاکم بر سیاست عراق فقط نیاز به توافق داخلی یا رفتن به سمت سناریوی سال ۲۰۱۸ دارند. زمانی که دو حزب با دو نامزد برای ریاست جمهوری پا به صحنه گذاشتند یکی برهم صالح رئیس‌جمهوری کنونی بود و دیگر فواد حسین وزیر خارجه کنونی.

معادله سخت کردها به خصوص با اصرار بافل طالبانی بر نامزدی برهم صالح به عنوان تنها نامزد اتحادیه میهنی کردستان و ادامه وتو بارزانی نسبت به صالح پیچیده می‌شود.

با این وجود کسانی هستند که معتقدند، کردها احتمالا تحت تاثیر فشارهای منطقه‌ای و جهانی قرار گرفته و نهایتا یکی از احزاب از گزینه خود صرف نظر کند؛ اما تاکنون هیچ نشانه‌ای از ماهیت تاثیر گذاری بر راهکار و انتخاب کردها برای این سمت مشاهده نشده است.
انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.