تیراندازی برای مبتدی‌ها چقدر آب می‌خورد؟

double-quot تهران - جارپرس - خرید تجهیزات و یادگیری ورزش تیراندازی برای افراد مبتدی هزینه‌های میلیونی به دنبال دارد.
کد خبر : 44131
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 23 دی 1399 - 8:53
تیراندازی برای مبتدی‌ها چقدر آب می‌خورد؟

به گزارش جارپرس از ایسنا، تیراندازی از جمله ورزش های سفارش شده دین مبین اسلام است که اکنون به عنوان یک ورزش تفریحی و مدال آور در المپیک به آن نگاه می شود. علاقه مندی عموم مردم به رشته تیراندازی زیاد است، اما گاها نداشتن امکانات کافی و گران شدن سلاح و مهمات در این رشته سبب دوری افراد از این رشته ورزشی شده است. در ادامه این گزارش به مواردی که یک مبتدی برای آغاز رشته تیراندازی به آن نیاز دارد و هزینه هایی که باید صرف کند می پردازیم.

تجهیزات مورد نیاز:

ساچمه گرانترین وسیله مورد نیاز
تیراندازی یک ورزش رقابتی بر اساس دقت و سرعت است که به وسیله سلاح (تفنگ، تپانچه و ساچمه زن) انجام می‌شود. تجهیزات مورد نیاز در این رشته شامل، لباس(کت و شلوار)، کفش، دستکش، کلاه، عینک مخصوص، گوشی، سلاح، ساچمه و فشنگ است. استفاده از این تجهیزات از آسیب های احتمالی که ممکن است طی تمرینات پیش آید، جلوگیری می کند. بنابراین هر فرد که می خواهد تیراندازی با تفنگ را انجام دهد چه به صورت حرفه ای و یا مبتدی باید این تجهیزات و وسایل ضروری را تهیه و همیشه به هنگام تمرینات یا مسابقات، از آنها استفاده نمایید.

قیمت خرید این تجهیزات بسته به نوع برند، ایرانی و خارجی متفاوت است، اما خرید این وسایل آن هم از نوع برندهای ایرانی در کمترین حالت حدود ۵۰ میلیون تومان آب می‌خورد.

برای خرید یک دست کت و شلوار آن هم از نوع برندهای ایرانی (کمترین مبالغ موجود در بازار) حدود ۵ تا ۷ میلیون تومان، کفش ۱.۵ تا ۲ میلیون تومان، دستکش بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان، سه پایه از ۷۰۰ هزار تا یک میلیون تومان به بالا، سلاح بادی هم حدودا از ۴۰ میلیون تومان (سلاح کارکرده) شروع می شود.

برای خرید همین تجهیزات از نوع خارجی باید هزینه بسیار زیادی پرداخت شود که معمولا ورزشکاران حرفه‌ای از تجهیزات با کیفیت تر و گران تر استفاده می‌کنند. یک تیرانداز برای تهیه یک دست کت و شلوار خارجی حدود ۱۳۰۰ یورو( هر یورو حدودا ۳۰ هزار تومان)، کفش ۲۰۰ یورو، سه پایه ۲۰۰ تا ۳۰۰ یورو و دستکش ۳۰۰ یورو، سلاح سه هزار یورو و …. باید هزینه کند.

البته برخی از این وسایل را می توان در جلسات ابتدایی از باشگاه تیراندازی هم اجاره کرد اما به گفته کارشنان این کار تا زمانی شدنی است که به صورت تفریحی تیراندازی انجام شود. اگر فردی بخواهد به عنوان ورزش به این رشته ورود کند بایستی از وسایل شخصی و مخصوص به خود استفاده کرده و تمامی این تجهیزات را تهیه کند.

موضوع مهم و البته گران قیمت دیگری که باید در این رشته به آن توجه کرد خرید مهمات است. ساچمه و فشنگ وسیله‌های مصرفی هستند که زود به زود هم تمام می‌شوند. به گفته مریم طالبی از مربیان ملی و با سابقه در این رشته مهمترین موضوع در ورزش تیراندازی تهیه ساچمه است. هزینه یک قوطی که حاوی ۵۰۰ دانه ساچمه خارجی باشد حدود ۴۰۰ هزار تومان است. اگر فردی بخواهد تمرین درستی داشته باشد این تعداد کفاف سه یا چهار جلسه را می‌دهد که برای تمرین ۱۰ جلسه ای به سه قوطی از آن نیاز دارد. البته ساچمه ایرانی هم در همین تعداد می‌تواند در ابتدای دوره آموزشی مورد استفاده قرار بگیرد که هزینه آن هم حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان است.

هزینه کلاس های آموزشی

به گفته چنگیز مسیب‌زاده از کارشناسان این رشته هزینه حضور در دوره های آموزشی ۱۰ جلسه ای متفاوت است و از ۲۰۰ هزار تومان که برای دوره های دولتی و وابسته به فدراسیون است آغاز و تا بیش از ۸۰۰ هزار تومان هم می رسد.

معمولا در اکثر این دوره های آموزشی ساچمه هم در اختیار افراد قرار داده می شود. تعداد جلسات آموزش و ساعتی یا دوره‌ای بودن کلاس‌ها همانطور که مریم طالبی می‌گوید بستگی به فرد، مربی، باشگاه و امکاناتش دارد. هزینه حضور در یک جلسه تمرینی در باشگاه‌های تیراندازی متفاوت و برای هر جلسه مبلغ ۲۰ تا ۲۸ هزار تومان برای باشگاه و ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان هم برای مربی (مجموع ۵۰ تا ۷۰ هزار تومان) باید پرداخت شود. دستمزد مربی به سطح مدرک، اسم و رسم، تجربه و … بستگی دارد.

هزینه‌های جانبی:
در این رشته برخی وسایل همانند سایز خاص مگسک، عینک یا مونوسل از وسایل جانبی محسوب می‌شود که برخی از تیراندازان بسته به این که چشم ضعیف داشته باشند یا خیر مجبور هستند از آن ها استفاده کنند. قیمت مونوسل ایرانی حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان و نوع خارجی آن بیشتر از ۲ میلیون تومان قیمت دارد.

در پایان باید گفت حتی اگر یک فرد تیراندازی را با وسایل اجاره‌ای باشگاه شروع کند به محض گذشت حدود ۶ ماه از آغاز یادگیری و ورود به این ورزش جدا از بحث خرید ساچمه و آموزش که همیشگی است باید حداقل ۵۰ میلیون تومان تجهیزات بخرد.
انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.