0 نظر
182 بازدید

توقیف سه لنج صیادی غیر مجاز در آبهای خلیج فارس

double-quot
کیش – جارپرس – فرمانده دریابانی کیش از توقیف سه لنج صیادی غیر مجاز کشورهای حاشیه خلیج فارس در ۱۲ مایلی آبهای جمهوری اسلامی خبر داد و افزود : در جریان این توقیف ۲ تن ماهی کشف و ۲۱ خدمه دستگیر و تحویل مقام قضایی شدند.
کد خبر : 20195
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 15 فروردین 1396 - 10:16
توقیف سه لنج صیادی غیر مجاز در آبهای خلیج فارس

به گزارش جارپرس به نقل از ایرنا ، سرهنگ رحیم جهانبخش روز سه شنبه در محل اسکله صفین در مورد جزئیات توقیف لنج های صیادی غیر مجاز که از کشورهای حاشیه خلیج فارس وارد آبهای کشور شده بودند اظهار کرد : به تازگی تعدادی از صیادان غیرمجاز کشورهای حاشیه خلیج فارس روش نامطلوبی را جهت صید اتخاذ کرده اند که همراه با تجاوز به آبهای سرزمین جمهوری اسلامی است،بحث قتل عام گونه های نادردریایی منطقه است .
وی افزود : درعملیات اخیر دریا دلان دریابانی کیش ، سه لنج متجاوز به آبهای جمهوری اسلامی را توقیف کردند که از این لنج ها دو هزار متر تور ‘ فلایمنت ‘ ( تورهای اسرائیلی ) کشف شده است که این تورها هر چه در بستر دریا وجود دارد نابود می کند و بسیار ضربه جبران ناپذیری به اکوسیستم دریایی و محیط زیست وارد می سازد .
فرمانده دریابانی کیش با بیان اینکه ۲۱ خدمه از این سه لنج دستگیر شده اند گفت :۲ تن انواع ماهی که به صورت غیر مجاز توسط این لنج ها صید شد بود توقیف شده که نزدیک به ۱۰۰ قطعه انواع کوسه ماهیانی که نسل آنها در حال انقراض است دیده می شود .
*توقیف ۲۱ لنج غیر مجاز،دستگیری ۱۲۹ خدمه و کشف ۲۵ تن انواع گونه های دریایی در۷ ماه
سرهنگ جهانبخش تصریح کرد : از شروع طرح عملیات دریا دلان عاشورایی که از مهر سال ۹۵ با هدف حراست از مرزهای آبی جمهوری اسلامی ایران و ذخایر گونه های نادر جانوری در محیط دریایی خلیج فارس به اجرا در آمده است ، بیش از ۲۱ فروند لنج های کشورهای حاشیه خلیج فارس که به صورت غیر مجاز وارد آبهای جمهوری اسلامی شده بودند با اقتدار توقیف شدند که از آنها حدود ۲۵ تن انواع ماهی های مختلف به ویژه گونه های نادر دریایی از جمله ‘کوسه سفید’ کشف شده است .
وی اضافه کرد : در مجموع حدود ۸ هزار متر تور غیر مجاز معروف به ‘ تورهای اسرائیلی ‘ که همچون رژیم صهیونیستی که قاتل و نسل کشی در حوزه انسانی انجام می دهد این تورها نیز اقدام به نسل کشی انوع ماهی در آبهای خلیج فارس می کند .
فرمانده دریابانی کیش با بیان اینکه این تورها توسط دریابانی کیش کشف شده است اظهار کرد : با هماهنگی مسئولان قضایی تمامی این تورها معدوم می شوند .
وی اضافه کرد : بیش از ۱۲۹ نفر از متجاوزان مرزی از اتباع کشورهای مختلف به ویژه حاشیه آبهای خلیج فارس که به صورت غیر مجاز از طریق این لنج ها به آبهای کشور وارد شده بودند دستگیر شدند.
*ارزش محموله بر آورد نشده است /جریمه صید هر قطعه کوسه ماهی ۳۰ میلیون تومان
سرهنگ جهانبخش در پاسخ به سئوال ایرنا که ارزش تقریبی محموله کشف شده به چه میزان است ؟ و مسیر حرکت لنج ها در چه جهتی بوده است ؟گفت : تا کنون بر آوردی انجام نشده است اما ۱۰۰ قطعه کوسه ماهی کشف شده در یکی از لنج ها بر اساس قوانین جمهوری اسلامی جریمه دارد که جریمه هر قطعه نیز ۳۰ میلیون تومان تعیین شده است .
وی گفت : مسیر حرکت این سه لنج در ۱۲ مایلی آبهای سرزمین اصلی حضور داشتند .
سرهنگ جهانبخش در پاسخ به سئوال دیگر ایرنا در مورد تقویت دریابانی کیش در سال جدید گفت : شناور جدیدی راه اندازی شده است و گشت های دریایی امسال به صورت مستمر و نوبتی در نقاط مرزی خط منصف حضور دارند و با اطمینان و اقتدار هر شناوری که وارد آبهای جمهوری اسلامی بشوند به سرعت توقیف می شوند .
فرمانده دریابانی کیش تصریح کرد : از حضور لنج های غیر مجاز در آبهای جمهوری اسلامی و غارت منابع آبی کشور را که به صورت غیر منصفانه و برعلیه محیط زیست فعالیت می کنند با اقتدار جلوگیری خواهیم کرد.
وی با تاکید بر اینکه ناوچه نظامی جدید وارد آبهای منطقه شده گفت : رزمایش اولیه آن انجام شده است و با تجهیزات کامل اقدام به رصد مناطق مرزی خواهیم کرد .
*تورهای کشف شده معدوم می شود
این مقام انتظامی در مورد تورهای توقیف شده نیز گفت : این تورهای اسرائیلی کف دریا را جارو می کنند و گونه های نادر ریز نیز در هنگام صید در آن جمع شده و از بین می روند که لاشه های آن دوباره به دریا ریخته و سبب آلودگی محیط زیست می شود .
سرهنگ جهانبخش با تاکید بر اینکه استفاده از این تورها در تمامی دنیا ممنوع است افزود : کشورهای حاشیه خلیج فارس کنترلی بر صیادان خود ندارند و در آبهای خودشان هم گونه های دریایی را با استفاده از این تورها از بین می برند .
وی با بیان اینکه این تورها معدوم می شود تا دوباره به چرخه استفاده بازنگردد افزود : با استفاده از این نوع تورها منابعی برای صید در آبهای سرزمینی نخواهیم داشت .
فرمانده دریابانی کیش با بیان اینکه با اقتدار از اقدامات تخریبی محیط زیست جلوگیری می کنیم افزود : پرونده توقیف اخیر در مسیر قضایی قرار گرفته است .
وی با قدردانی از تلاش مسئولان قضایی کیش گفت : برخورد قاطعانه ای با این افراد خواهد شد .
*خدمه یکی از لنج ها : نمی دانستیم وارد آبهای ایران شده ایم
خدمه یکی از لنج ها ی توقیف شده از کشورهای حاشیه خلیج فارس در مورد اینکه تا چه حد در آبهای جمهوری اسلامی ورود کرده بودید گفت : ‘ جی پی اس ‘ و نقشه ای نبود و نمی دانیم تا چه اندازه وارد آبهای جمهوری اسلامی شدیم . جی پی اس سیاه و سفید است و نقشه را نشان نمی دهد.
وی با بیان اینکه با ‘گرگور ‘صید از نوع ماهی های بزرگ انجام می دادیم گفت : اولین روز صید بود و حدود ۱۲۰ کیلو ماهی گرفتیم که توسط نیروهای دریابانی دستگیر شدیم .
یک خدمه دیگر نیز با اعلام اینکه حدود هفت مایل در آبهای ایران بودیم گفت : حدود ۶ ماهی شیر صید کرده بودیم .
وی در مورد اینکه چرا در آبهای ایران اقدام به صید ماهی می کنید ؟ گفت : اطلاعی از اینکه در آبهای ایران صید می کردیم نداشتیم .

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.