توسعه نوعی کاوشگر مغزی برای بازخوانی اطلاعات سلول‌های عصبی

double-quot
تهران – جارپرس – متخصصان دانشگاه تگزاس نوع جدیدی از کاوشگرهای مغزی را توسعه دادند که قادر است بدون تحریک بافت مغز، اطلاعات نورون‌ها را بازخوانی کند.
کد خبر : 19389
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 28 بهمن 1395 - 8:10
توسعه نوعی کاوشگر مغزی برای بازخوانی اطلاعات سلول‌های عصبی

به گزارش جارپرس به نقل از ایرنا از نشریه ساینس، این کاوشگر پیشرفته که به عنوان رشته نانوالکترونیک یا NET شناخته می‌شود، در مقایسه با نمونه‌های قبلی، هزار برابر انعطاف‌پذیرتر است و در نتیجه می‌تواند با دقت بالاتر و کارآیی بیشتر، فعالیت الکتریکی نورون‌ها را ثبت کند.
از آنجا که مواد تشکیل‌دهنده منحصربه فرد NET آسیبی به بافت مغز نمی‌رساند، می‌توان آن را برای مدت طولانی‌تری به‌منظور ثبت فعالیت مغز به کار گرفت.
فناوری‌های موجود در بازار مشکلات متعددی دارند. برخی از آن‌ها بیش از حد بزرگ هستند و موجب آسیب به بافت مغز می‌شوند، برخی دیگر دقت کمی دارند، اغلب این فناوری‌ها نیز حداکثر به مدت چند روز توانایی ثبت فعالیت‌های الکتریکی نورون‌های مغزی را دارند.
اما اندازه کاوشگر جدید تنها کسری از اندازه یک نورون است و حتی در صورت برخورد با نورون‌ها و مویرگ‌ها هیچ آسیبی به بافت آن‌ها وارد نمی‌کند.
نکته جالب توجه در این تحقیقات این است که بافت زنده مغز یعنی سیستم بیولوژیکی آن هیچگونه واکنشی نسبت به وجود یک کاوشگر مصنوعی در آن نشان نمی‌دهد.
محققان امیدوارند با استفاده از این کاوشگر جدید بتوانند فعالیت نورون‌های مغزی را برای مدت زمان طولانی‌تر و با دقت بالاتر ثبت کنند.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Science Advances منتشر شده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.