تهران ، جاکارتا ، سنگاپور و کوالالامپور بر بهره گیری از میراث فرهنگی مشترک ایران و آ.سه.آن برای گسترش صلح و رونق جهانی تاکید کردند

double-quot
کوالالامپور – جارپرس – شرکت کنندگان کنفرانس بین المللی میراث فرهنگی و تمدنی ایران و جهان مالایی خواستار بهره گیری از میراث فرهنگی مشترک ایران و کشورهای جنوب شرق آسیا برای بسترسازی دوستی، تعامل، همکاری و کمک به توسعه و دستیابی به ارزش های اجتماعی و اخلاقی که به صلح و رونق جهانی منتهی می ‌شود، شدند.
کد خبر : 19266
تاریخ انتشار : دوشنبه 25 بهمن 1395 - 5:33
تهران ، جاکارتا ، سنگاپور و کوالالامپور بر بهره گیری از میراث فرهنگی مشترک ایران و آ.سه.آن برای گسترش صلح و رونق جهانی تاکید کردند

به گزارش جارپرس به نقل از ایرنا، کنفرانس دو روزه گفت وگوی فرهنگی ایران و جهان مالایی برای بررسی مسائل بین فرهنگی ایران و جنوب شرق آسیا تحت عنوان ‘میراث فرهنگی و تمدن ایرانی و جهان مالایی: گفت وگوی فرهنگی’ عصر یکشنبه در کوالالامپور پایتخت مالزی به کار خود پایان داد.
در این کنفرانس اساتید دانشگاه و چهره های فرهنگی و پژوهشی از جمهوری اسلامی ایران، مالزی، اندونزی و سنگاپور شرکت داشتند.
شرکت کنندگان در کنفرانس در بیانیه پایانی بر ضرورت تداوم برگزاری نشست های فرهنگی که می تواند بستر صلح و رفاه جهانی را هموار سازد، تاکید کردند.
در این کنفرانس محققان شرکت کننده از چند کشور جهان تحقیقات خود را در چهار حوزه ادبیات، هنر، فرهنگ و تاریخ ارائه و دیدگاه‌ها و نظرات خود را بیان کردند.
در پایان این کنفرانس شرکت کنندگان در مورد موضوعات مهمی در قالب ۹ ماده توافق کردند که طرح بلندمدت برگزاری گفت وگوهای فرهنگی بین ایران و کشورهای جنوب شرق آسیا به منظور دستیابی به بستر مشترک و رفع موانع ناشی از تفاوت های فرهنگی در صدر توجه قرار گیرد.
توسعه شناخت متقابل براساس دیدگاه ها و فرایندهای متفاوت که در برخی مواقع به دلیل درک نادرست سنت‌ها و رسوم کشورهای مختلف ایجاد می شود از دیگر موضوعاتی بود که شرکت کنندگان این نشست در مورد آن توافق کردند.
شرکت کنندگان همچنین در مورد کارایی و کارآمدی گفت وگوی فرهنگی بر اساس میراث مشترک توافق و تایید کردند که از طریق گفت وگو ظرفیت مناسبی برای توسعه روابط فرهنگی، اقتصادی و سیاسی ایجاد شود.
در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: در شرایط فعلی جهان که ایدئولوژی های خشونت و افراط گرایی وجود دارد گفت وگوی فرهنگی و نخبگان می ‌تواند در حل این منازعات نقش مهمی ایفا کند و از طریق افزایش شناخت مشترک بر اساس تعاملات فرهنگی به این بحران ‌ها پایان داده شود.
شرکت کنندگان این کنفرانس همچنین بر این اعتقادند که میراث فرهنگی مشترک ایران و کشورهای جنوب شرق آسیا در حوزه هایی از قبیل تاریخ، ادبیات، هنر و فرهنگ می‌ تواند بستر مناسبی برای دوستی، تعامل، همکاری و کمک برای توسعه و دستیابی به ارزش های اجتماعی و اخلاقی که به صلح و رونق جهانی منتهی می ‌شود، کمک کنند.
بر اساس بیانیه پایانی این کنفرانس دو روزه، ضرورت تداوم برگزاری گفت وگوی فرهنگی و عملکرد موثر و متقابل این قبیل گفتمان‌ ها، راه اندازی فصلنامه علمی با عنوان ‘گفت وگوی فرهنگی آسیا’، تداوم تبادل هیات ها و برگزاری نشست‌ های علمی و انجام تحقیقات مرتبط و همچنین اعلام آمادگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای مشارکت فعالانه در گفت وگوهای فرهنگی برای آغاز گفت وگوهای بین مذهبی در این منطقه از دیگر مواردی بود که مورد توافق شرکت کنندگان قرار گرفت.
این کنفرانس توسط رایزنی فرهنگی ایران در مالزی و با همکاری موسسه مطالعاتی و پژوهشی آسیای ما و دانشگاه ملی سنگاپور برگزار شد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.