تنها راه‌حل بحران اوکراین

double-quot تهران - جارپرس - یک دیپلمات پیشین کشورمان گفت: تنها راه حل بحران اوکراین این است که روسیه و اوکراین با وساطت غرب وارد گفت‌وگو و مذاکره شوند و نسبت به یکدیکر تعهد و تضمین دهند.
کد خبر : 81748
تاریخ انتشار : چهارشنبه 6 بهمن 1400 - 8:12
تنها راه‌حل بحران اوکراین

 

به گزارش جارپرس از ایسنا، عبدالرضا فرجی راد در ارزیابی خود نسبت به افزایش تنش میان روسیه و اوکراین اظهار داشت: روسیه از زمانی که شکل گرفت یعنی ۱۹۹۱ استراتژی امنیتی را اعلام کرد که براساس این استراتژی امنیتی اعلام شد که آن ها به کشورهای ورای روسیه کاری ندارند،‌ در واقع نوعی حلقه امنیتی شامل روسیه، ‌فدراسیون روسیه و کشورهای مشترک المنافع را برای خود  تعریف کردند.

وی تصریح کرد: این حلقه امنیتی به معنای این است که غرب یا ناتو نمی تواند وارد این سه حوزه شود، به عنوان مثال در مساله گرجستان دیدیم وقتی ساکاشویلی قصد داشت عضو ناتو شود روسیه وارد عمل شد و دو منطقه را در اختیار خود گرفت.

این تحلیل گر مسائل ژئوپلیتیک همچنین بیان کرد: در حال حاضر نیر اوکراین به فکر افتاده که بهتر است از نظر امنیتی عضوی از ناتو شود، به همین دلیل روسیه هم چون جدیت اوکراین را دیده نیروهای زیادی را به مرز اوکراین فرستاده تا اگر اوکراین به ناتو پیوست، حمله را آغاز کند.

فرجی راد در ادامه خاطرنشان کرد: سه حلقه امنیتی که گفتم برای روسیه حیاتی است ولو این که در شرایط بد اقتصادی یا تحریم قرار داشته باشد؛ به نظر می رسد روسیه قصد حمله ندارد اما می خواهد از اوکراین تعهد بگیرد تا عضو ناتو نشود اما اگر اوکراین این شکاف را ایجاد کند قطعا بسیاری از جمهوری های استقلال یافته مانند جمهوری آذربایجان یا برخی از کشورهای آسیای مرکزی و شمال غرب روسیه این آمادگی را دارند تا به غرب بپیوندند .

این دیپلمات پیشین کشورمان افزود: اگر رسما اعلام شود که اوکراین عضوی از ناتو شده احتمال جنگ بسیار زیاد خواهد بود. گرچه غرب به این مساله توجه دارد و در شرایط امروزی دنبال جنگ با روسیه نیست، حتی انگلیس و آمریکا هم اعلام کردند که ما نمی خواهیم نیرو به اوکراین بفرستیم ، درست است که کمک نظامی می کنند اما این مساله متفاوت از اعزام نیرو به اوکراین است.

وی تاکید کرد:‌ اگر شرایط به سمتی برود که روسیه هم حمله کند اما ناتو وارد نمی شود زیرا احتمال جنگ جهانی سوم وجود خواهد داشت و امنیت اروپا در خطر قرار می گیرد.

این استاد ژئوپلیتیک دانشگاه ادامه داد: اخیرا وزیر دفاع آلمان نیز اعلام کرد که روسیه قصد حمله ندارد اما با واکنش اوکراین مواجه شد، ‌در نتیجه غرب حاضر نیست به روسیه تعهد دهد که اوکراین عضو ناتو نمی شود آن ها می خواهند روسیه را کنترل کنند تا بیش از این پیش نیاید.

فرجی راد تصریح کرد: از سوی دیگر روسیه نگران سه حلقه امنیتی خود است و  باید مقاومت کند که این کار را هم انجام می‌دهد،‌ لذا این مشکلات وجود دارد و نهایتا اوکراین را وادار خواهند کرد تا کوتاه آید ، البته اوکراین هم تا حدودی حق دارد زیرا روس تبارها و روس زبان ها در کنترل نبوده و حاضر نیستند حاکمیت اوکراین را بپذیرند.

این دیپلمات پیشین کشورمان خاطرنشان کرد: تنها راه حل این است که اوکراین و روسیه با وساطت غرب وارد گفت و گو و مذاکره شوند در واقع بهترین روش این است که غرب اوکراین را راضی کند و با روسیه وارد گفت و گو شوده و تضمین دهد که عضو ناتو نمی شود در مقابل روسیه هم متعهد شود اوکراین بر مناطق شرقی مسلط باشد.

وی با اشاره به حوادث اخیر در قزاقستان یادآور شد: در مساله قزاقستان دیدیم که تا چه اندازه حساسیت ایجاد شده و حتی روسیه هم نیرو اعزام کرده بود، به هر حال قزاقستان کشور مهمی است و اگر کنترل اوضاع بهم بریزد روسیه حتما عکس العمل نشان خواهد داد.

این تحلیل گر مسائل ژئوپلیتیک همچنین یادآور شد:‌ یکی از نگرانی های روسیه تحرکات برخی کشورهای اروپای شرقی مانند لهستان و حوزه بالتیک است که به ناتو فشار می آورند تا سیستم موشکی مستقر کنند، در واقع رفتار این کشورها تحریک آمیز است.

فرجی راد درباره این که آیا شورای امنیت یا سازمان ملل می‌تواند در این مساله ورود کرده و آن را حل کنند؟ گفت: شورای امنیت نمی‌تواند نسبت به این مساله ورود کند چون احتمال وتو هر تصمیمی وجود دارد اما سازمان ملل می‌تواند به عنوان واسطه گر وارد صحنه شده و عمل کند.

سفیر پیشین کشورمان در نروژ در ادامه ابراز عقیده کرد که باید گفت وگوها میان روسیه و اوکراین آغاز شود و گفت:‌ در موارد قبلی مساله شبه جزیره کریمه مطرح نبود اما اکنون اوکراین هنوز در این مورد ادعا دارد . به نظر می رسد اوکراین برای این که آتش را خاموش کند از شبه جزیره کریمه باید بگذرد تا بتواند بر شرق کشور مسلط شود در واقع ‌ هم امتیاز دهد هم امتیاز بگیرد.

فرجی راد اظهار کرد: روسیه حدود ۱۲۰ هزار نیرو را در کنار مرزهای اوکراین مستقر کرده و ظاهرا اوکراین با خودخواهی خود کار دست منطقه، جهان و اروپا می دهد ، روسیه همچنان حلقه امنیتی خود را برای خود قائل است ،‌غرب هم که دلش برای اوکراین نسوخته قصد دارد ژئوپلیتیک روسیه را بسته نگه دارد.

این استاد ژئوپلیتیک دانشگاه همچنین افزود: بنابراین همین مساله موجب ایجاد بحران شده ،‌نه روسیه از سه حلقه امنیتی خود کوتاه می‌آید و اگر هم بخواهد مقاومت کند غرب را تحریک می کند، از سوی دیگر این مسئولان اوکراین هستند که باید از عقل خودشان استفاده کنند، بهتر است به جای گوش دادن به ناتو با آلمان ها هماهنگ باشند، آلمانی ها معتدل‌تر رفتار می کنند آن ها از دو دهه قبل سیاست شان تعامل با روسیه بود و بعدها نیز آن را ادامه دادند.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.