تمایل مردم فرانسه برای تغییر/ نقش کمرنگ سیاست خارجی در انتخابات فرانسه

double-quot

تهران – جارپرس -سیاست خارجی نقش بزرگی در انتخابات فرانسه بازی نمی‌کند، و در بین مردم این کشور نسبت به سیاست‌ورزی سنتی یک نوع عدم علاقه و عدم دلبستگی گسترده وجود دارد و جواب رد به حزب جمهوری‌خواه و سوسیالیست بازتاب تمایل به تغییر است.

کد خبر : 20579
تاریخ انتشار : شنبه 16 اردیبهشت 1396 - 6:57
تمایل مردم فرانسه برای تغییر/ نقش کمرنگ سیاست خارجی در انتخابات فرانسه

به گزارش جارپرس به نقل از تسنیم، «جیم شیلدز»استاد سیاستِ فرانسه در دانشگاه آستون انگلیس به تحلیل عرصه سیاسی فرانسه در آستانه برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور پرداخت.

شیلدز در تشریح اینکه چه عواملی باعث بازماندن نامزدهای احزاب اصلی این کشور و عدم راه‌یابی آن‌ها به دور دوم شد، می‌گوید: «در فرانسه، نسبت به سیاست‌ورزی سنتی یک نوع عدم علاقه و عدم دلبستگی گسترده وجود دارد و جواب رد به حزب جمهوری‌خواه (راست) و سوسیالیست (چپ) بازتاب بخشی از تمایل (مردم) به تغییر است». با این حال وی بر این باور است که «بخشی از ماجرا، به خاطر مشکلات قضایی فرانسوا فیون طی کارزار تبلیغاتی‌اش و عملکرد بسیار ضعیف بنوئیت هامون به عنوان یک نامزد ریاست جمهوری، مرتبط است». وی می‌گوید که «ناکامی این دو فرصتی غیرقابل‌پیش‌بینی برای امانوئل ماکرون ایجاد کرد، کسی که به دنبال بازتعریف عرصه سیاسی فرانسه در گِردِ جنبش میانه‌اش به نام “به‌پیش!” است».

جواب رد به احزاب جمهوری‌خواه و سوسیالیست بازتاب تمایل مردم فرانسه به تغییر است

این استاد انگلیسی متخصص در امور فرانسه درباره تغییرات محتمل در صورت پیروزی نهایی ماکرون می‌گوید: «ماکرون، چشم‌اندازی گشاده، مطمئن، و لیبرال از فرانسه به تصویر می‌کشد که به دنبال بهره‌گیری از تنوع در داخل کشور و تداوم نقش‌آفرینی خود در اتحادیه اروپا، ناتو و جامعه گسترده‌تر بین‌المللی است». اما در خصوص لوپن می‌گوید که وی دیدگاهی متضاد را ارائه می‌کند: «چشم‌اندازی از یک فرانسه فروبسته و تدافعی ترسیم می‌کند که از تنوع در داخل کشور می‌ترسد و در پشت موانع حمایتی در برابر تهدیدهای ناشی از جهانی‌شدن و اروپا عقب‌نشینی می‌کند».

ماکرون چشم‌اندازی لیبرال و لوپن چشم‌اندازی تدافعی از فرانسه ارائه می‌کنند

این کارشناس مسائل فرانسه می‌گوید که «هریک از این دو نامزد، فرانسه را چه در زمینه داخلی و چه در زمینه بین‌المللی، به مسیر متفاوتی خواهند کشاند – و این انتخابات تعیین خواهد کرد که اکثریت رأی‌دهندگان فرانسوی خواهان کدام یک از این دو مسیر هستند».

به گفته جیم شیلدز، «ماکرون خواهان کاهش مخارج عمومی، کاهش بدهی بخش عمومی، انعطاف‌پذیر کردن قاعده ۳۵ ساعت کار هفتگی و منعطف کردن بازار کار به سختی مقرراتی شده به عنوان راهی برای تحریک و انگیزه‌بخشی به اقتصاد است». در مقابل اما «لوپن با ماکرون درباره تمامی این موارد مخالفت کرده و خواهان سیاست اقتصادی حمایت‌گرایانه است که مالیات بیشتری را بر استخدام کارگران خارجی و همچنین تعرفه بیشتری را بر واردات برخی کالاها اعمال کند و مخارج مرتبط با رفاه عمومی را براساس اولویت ملی (موسوم به “اول فرانسه”) افزایش دهد. لوپن همچنین خواهان اعمال محدودیت‌های سالانه سفت و سخت بر مهاجرت، آسان‌تر کردن اخراج مهاجران و دشوارتر کردن فرآیند کسب اقامت و شهروندی است».

ماکرون خواهان کاهش مخارج عمومی و لوپن خواهان افزایش هزینه‌های مرتبط با رفاه عمومی است

استاد سیاست فرانسه در دانشگاه آستون انگلیس، در تشریح رویکرد اروپایی این دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری فرانسه می‌گوید: «لوپن به دنبال مذاکره دوباره بر سر عضویت فرانسه در اتحادیه اروپا با هدف خروج از این اتحادیه خواهد بود. وی توافق مورد مذاکره را در فرانسه به همه‌پرسی قرار خواهد داد به دنبال خروج از ارز واحد اروپایی و بازگشت به واحد پول فرانک خواهد بود. ماکرون نیز به دنبال مذاکره دوباره با اتحادیه اروپا به منظور تعمیق پیوندهای این کشور با اتحادیه و تعمیق همگرایی اتحادیه اروپا از طریق پیشنهاد ایجاد بودجه و وزیر دارایی برای ناحیه پولی یورو و توسعه یک مرکز فرماندهی نظامی دائمی اروپایی است. در نتیجه این دو گزینه‌های متضادی را برای آینده فرانسه درون و بیرون اتحادیه اروپا ارائه می‌کنند».

لوپن به دنبال مذاکره و خروج از اتحادیه اروپا، اما ماکرون به دنبال مذاکره و تعمیق همگرایی با این اتحادیه است

این کارشناس امور فرانسه درباره آینده سیاست خارجی فرانسه خصوصا در مسائل مرتبط با خاورمیانه نیز می‌گوید: «سیاست خارجی نقش بزرگی در این انتخابات بازی نمی‌کند، اما مشخص است لوپن چشم‌اندازی انزواگرایانه‌تر از سیاست خارجی به همراه عقب‌نشینی فرانسه از ساختار نظامی همگرای ناتو و برقراری روابط نزدیک‌تر با روسیه به منظور حل نزاع در سوریه و شکست تروریسم بین‌المللی ارائه می‌کند. اما ماکرون بیشتر به تداوم سیاست خارجی فرانسه و اولویت هماهنگی با دولت‌های اتحادیه اروپا و ناتو تمایل دارد».

سیاست خارجی نقش بزرگی در این انتخابات بازی نمی‌کند/ پیروزی ترامپ و برگزیت کار لوپن را برای کسب رأی راحت‌تر کرده است

به گفته جیم شیلدز، «نشانه‌ای از تأثیر ریاست جمهوری ترامپ و یا حتی نخست‌وزیری ترزا می بر فرانسه و نتایج انتخابات دور اول ریاست جمهوری این کشور وجود ندارد، هرچند ممکن است که پیروزی ترامپ و همه‌پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا کار لوپن – به عنوان یک نامزد شورشی پوپولیست در مقابل ماکرون به عنوان یک نامزد سیستم مستقر – را برای کسب رأی راحت‌تر کرده است». وی می‌گوید که «نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که این موضوع برای پیروزی لوپن کفایت نمی‌کند و با نتیجه ۴۰ درصد در برابر ۶۰ درصد ماکرون، شکست خواهد خورد».

گفتگو از امیر خالقیان

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.