تغییر پازل جهانی مهاجرت در دوره ترامپ؛ چالش ها و پیامدها

double-quot
تهران – جارپرس – دستور اجرایی «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری جدید آمریکا مبنی بر ممنوعیت ورود اتباع هفت کشور مسلمان به این کشور، پازل جهانی مهاجرت را تغییر داد و موج جدیدی از اعتراض ها و مخالفت ها را به سیاست های چهل و پنجمین رئیس جمهوری آمریکا به وجود آورده است.
کد خبر : 18891
تاریخ انتشار : یکشنبه 10 بهمن 1395 - 13:24
تغییر پازل جهانی مهاجرت در دوره ترامپ؛ چالش ها و پیامدها

به گزارش جارپرس به نقل از ایرنا، این دستور در شرایطی از جمعه گذشته به مرحله اجرا در آمده است که بسیاری از مسلمانان کشورهای جهان همچون مردم مظلوم سوریه و عراق درگیر جنگ های تحمیلی با گروه تروریستی داعش هستند و در مواردی مجبورند خانه و دیار خود را برای نجات جانشان، ترک کنند.
در همین چارچوب، بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران مسایل سیاسی معتقدند که در حقیقت ترامپ با امضای این فرمان، به نام انجام «اقدامات نظارتی جدید» بر مهاجران، از مسئولیت آمریکا در قبال پناهندگان و پناهجویان کشورهای درگیر جنگ شانه خالی کرده است.
هرچند اقدام ترامپ مبنی بر ممنوعیت صدور روادید برای شهروندان ایران، عراق، لیبی، سومالی، سودان، سوریه و یمن به سرعت با واکنش جامعه آمریکایی به ویژه حقوقدانان، سیاستمداران و قاضی ها و در گستره وسیع تر با اعتراض سران، هنرمندان و برخی شخصیت های حقوقی و حقیقی جهان مواجه شد، اما به اعتقاد تحلیل گران به نظر می رسد تا رسیدن به نتیجه مطلوب معترضان این فرمان جنجال برانگیز، شاهد چالش ها و پیامدهای بسیاری در این زمینه خواهیم بود.
در این میان، برخی خبرگزاری ها و روزنامه های فرانسوی، نارضایتی اتباع کشورهای یاد شده به این فرمان را به صورت گسترده بازتاب داده و به تحلیل محتوای این اعتراض ها پرداخته اند.
در این زمینه خبرگزاری فرانسه با انتشار گزارشی با تیتر «مسلمانان پس از فرمان ترامپ از ورود به آمریکا منع شدند»، آورده است: «ایرانی ها و عراقی ها از روز شنبه و ساعاتی پس از تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر منع ورود اتباع هفت کشور مسلمان، از پرواز به مقصد این کشور منع شدند؛ موضوعی که انتقادات بسیاری به همراه داشت.»
در بخشی از این گزارش با بیان اینکه پس از تصمیم «توهین آمیز» آمریکا، ایران همان شب تصمیم خود برای عمل متقابل را اعلام کرد، آمده است: تصمیم اخیر آمریکا نگرانی سازمان ملل متحد را به همراه داشته است و بسیاری از انجمن های دفاع از حقوق مدنی آمریکاییان، علیه این فرمان رئیس جمهوری کشورشان اعتراض کرده اند.
در این زمینه یک دانشجوی ایرانی رشته مدیریت در کالیفرنیا که باید چهارم فوریه (۱۶ بهمن) به آمریکا بازگردد به خبرگزاری فرانسه می گوید: من یک بلیط از «ترکیش ایرلاین» برای تاریخ یاد شده داشتم، اما این بلیط لغو شده است.
این گزارش با اشاره به اینکه ایران و آمریکا از ۳۷ سال پیش تاکنون هیچگونه روابط دیپلماتیکی نداشته اند، می افزاید: اما بر اساس برآوردهای رسمی ایرانیان، حدود یک میلیون ایرانی در آمریکا زندگی می کنند و سالانه بسیاری از ایرانیان برای دیدار با خانواده های خود به این کشور سفر می کنند.
این گزارش همچنین به وضعیت شهروندان دیگر کشورهای یاد شده در فرمان ترامپ اشاره و اضافه می کند: در قاهره نیز یک زن و شوهر عراقی به همراه دو فرزند خود که بلیط پرواز «اجیپت ایر» رزرو کرده بودند، اعلام کردند که به دلیل قوانین جدید، امکان سفر به آمریکا را ندارند.
«فواد شریف» که در بخش دارویی کار می کند و مجبور به بازگشت به اربیل کردستان عراق شده است نیز به خبرگزاری فرانسه می گوید: من خانه، خودرو و وسایل زندگی خود را فروخته و به اتفاق همسرم کار خود را رها کرده ایم. این اتفاق زمانی روی می دهد که این زوج روادید خود را دریافت کرده بودند و در حال حرکت به «تِنِسی» در جنوب آمریکا بودند.
او با بیان اینکه «دونالد ترامپ زندگی من را ویران کرده است» اعلام می کند که «زندگی اش به خاطر کار با آمریکایی ها در خطر است.»

***عملکرد ترامپ قابل درک نیست
خبرگزاری فرانسه تاکید دارد که «قابل درک نیست در حالی که در موصل، اعضای ارتش عراق با پشتیبانی ائتلاف بین المللی و به رهبری آمریکا در حال جنگ با گروه تروریستی داعش هستند، چرا باید آنها که در یک جبهه علیه تروریست مبارزه می کنند، از رفتن به آمریکا منع شوند.»
«عاصم ایاد» ۲۳ ساله که سه عموزاده اش در تگزاس زندگی می کنند نیز به این خبرگزاری می گوید: «این تصمیم برای این گرفته شده است که در عراق گروه های تروریستی وجود دارد؛ اما مردم بیگناه نیز وجود دارند و در میان آنها کسانی هستند که با تروریست ها مبارزه می کنند.»
در واکنش به این فرمان ترامپ، وزیر امورخارجه سودان نیز گفته است: از اینکه این تصمیم پس از برداشته شدن تحریم های «تاریخی» اقتصادی آمریکا گرفته شده، متاسف است.

***گرین کارت های سرگردان در فرودگاه ها/شرایط ناعادلانه چندبرابر شده است
به گزارش ایرنا، تارنمای روزنامه پرشمارگان فیگارو نیز با تیتر «مهاجرت و پناهندگی؛ پازل جهانی پس از فرمان ممنوعیت آمریکا» به انعکاس اخبار مربوط به این حوزه پرداخته و نوشته است: «گرین کارت سرگردان در فرودگاه ها؛ فردای روز امضای فرمان منع ورود پناهندگان و اتباع هفت کشور مسلمان به آمریکا، شرایط ناعادلانه چند برابر شده است.»
در این گزارش با اشاره به مصاحبه یک دانشجوی ایرانی که در مقطع دکتری در آمریکا تحصیل می کند، آمده است: پس از فرمان جدید دونالد ترامپ در زمینه صدور روادید برای هفت کشور، دیگر نمی تواند برای دیدار خانواده اش به ایران بیاید.
همچنین یک تاجر در توئیت خود اعلام کرده است با وجود دریافت روادید آمریکا، دیگر نمی تواند در جلسه های کاری که در این کشور برگزار می شود، شرکت کند، در حالی که شرکتش قرارداد ۵۰۰ هزار دلاری با شرکت های هوافضای آمریکا دارد.
شخص دیگری که پدرش استاد دانشگاه «مورگان تاون» است و برای شرکت در آئین دفن یکی از اعضای خانواده اش به ایران سفر کرده بود نیز اعلام کرده است دیگر نمی تواند به آمریکا بازگردد.
یک زن ایرانی – کانادایی که گرین کارت دارد و در آمریکا زندگی می کند، نیز می گوید: می ترسم از اینکه به کانادا سفر کنم و دیگر نتوانم به آمریکا بازگردم.
به گزارش ایرنا، این شرایط حاصل تبیین جزئیات بیشتری است که مقام های بلندپایه آمریکایی از ممنوعیت سفر شهروندان هفت کشور مسلمان به آمریکا منتشر و اعلام کرده اند که این محدودیت شامل افرادی که گرین کارت دارند نیز می شود؛ اقدامی که چالش پیش روی مسافران آمریکا را وارد فاز جدیدی کرده است.
فیگارو در بخش دیگری از گزارش خود اعلام کرده است که از روز گذشته تاکنون، اتحادیه حقوق مدنی (ACLU) و چندین سازمان خدمات مهاجرت، فرمان ترامپ را در دادگاه به چالش کشده اند.
همچنین پس از دستگیری دو شهروند عراقی در فرودگاه جان.اف.کندی، شکایت از رئیس جمهوری و وزیر امنیت داخلی آمریکا در دادگاه فدرال نیویورک توسط اتحادیه آزادی های مدنی آمریکا و دیگر انجمن های دفاع از حقوق مهاجران به جریان افتاده است.
برخی رسانه های غربی نیز به نقل از وکیل دو پناهنده عراقی که با وجود داشتن ویزای آمریکا در فرودگاه نیویورک دستگیر شده اند، دستور اخیر رئیس جمهوری آمریکا را مغایر قانون اساسی ارزیابی کرده اند.
این اعتراض ها به شکل گسترده تر در برگزاری تجمع های اعتراضی در فرودگاه جان‌اف‌.کندی نیویورک و برخی دیگر از فرودگاه های بین المللی آمریکا همچون فرودگاه لس آنجلس، سن فرانسیسکو، دالس (ویرجینیا) و در حمایت از پناهندگان و مخالفت با فرمان اخیر دونالد ترامپ، تجلی یافته است.
تعدادی از وکلای داوطلب نیز اعلام کرده اند برای پیگیری حقوقی وضعیت پناهجویانی که از این قانون آسیب می بینند، در فرودگاه ها حضور پیدا می کنند.
«اریک اشنایدرمن» دادستان نیویورک نیز گفته است از تمام قدرتش استفاده می کند تا به کسانی که قربانی تبعیض‌ و فرمان های خطرناک ترامپ شده اند، کمک کند.
صد ها نفر از شخصیت های هنری همچون «ترانه علیدوستی» بازیگر فیلم نامزد اسکار «فروشنده» و «حسین حسن» فیلمساز عراقی که به جشنواره میامی دعوت شده بود نیز به این فرمان ترامپ اعتراض و سفر خود را به آمریکا و شرکت در جشنواره هایی که در این کشور برگزار می شود، تحریم کرده اند.
«ملاله یوسف زی» فعال نوجوان پاکستانی در زمینه حقوق دختران و برنده جایزه صلح نوبل ۲۰۱۴، «مادلین آلبرایت» وزیر امور خارجه پیشین آمریکا، «مارک زاکربرگ» رئیس فیس بوک و شماری از مقام های کشورهای متحد آمریکا از دیگر کسانی هستند که به این فرمان رئیس جمهوری آمریکا انتقاد کرده اند.
در این میان، سخنگوی «ترزا مِی» نخست وزیر انگلیس در بیانیه ای که نهم بهمن صادر شد، گفته است «سیاست های مهاجرتی در آمریکا، مساله ای مربوط به دولت خود آن کشور است… اما ما با چنین رویکردی موافق نیستیم و دولت بریتانیا چنین رویکردی را در پی نمی گیرد. ما در حال تحقیق در مورد این فرمان اجرایی هستیم، تا ببینیم چه معنا و نیز چه تاثیرات قانونی خواهد داشت؛ به طور مشخص چه تاثیری بر شهروندان بریتانیا خواهد گذاشت.»
پیشتر نیز وزیران امور خارجه آلمان و فرانسه در واکنشی مشترک گفته بودند این فرمان اجرایی رئیس جمهوری آمریکا «باعث نگرانی» است و آنها قصد دارند در این مورد با وزیر امور خارجه ایالات متحده (آمریکا) گفت و گو کنند.
رویترز نیز روز گذشته با انتشار گزارشی، اعلام کرد که به دلیل ابلاغ دستور ترامپ برای ممنوعیت ۹۰ روزه ورود شهروندان هفت کشور عمدتاً مسلمان از جمله ایران، نظام مهاجرت آمریکا «در آشوب فرو رفته است.»
سازمان دیده بان حقوق بشر نیز در بیانیه ای تاکید کرده است که آمریکا در این دوران سخت که شمار پناهجویان در سراسر جهان افزایش یافته است و آوارگان جنگی بیش از پیش به کمک نیاز دارند، از مسئولیت خود سر باز می زند.
سازمان بین المللی مهاجرت و کمیساریای عالی پناهندگان وابسته به سازمان ملل متحد نیز در بیانیه مشترکی به حکم ترامپ انتقاد و در حالی که تاکید کرده اند برنامه ایالات متحده برای پذیرش پناهجویانی که از جنگ و سرکوب می گریزند «یکی از بهترین برنامه های جهان» است، ابراز امیدواری کرده اند این کشور «سنت دیرینه» خود در این زمینه را ادامه بدهد.
هرچند تصمیم اخیر ترامپ چهل و پنجمین و جنجالی ترین رئیس جمهوری آمریکا در ممنوعیت ورود اتباع هفت کشور مسلمان با اعتراض های گسترده سازمان ملل، کشورهای اتحادیه اروپا و بسیاری از نهادهای بین المللی روبه ‌رو شده است؛ اما به نظر می رسد تا رسیدن به راه حل مناسب برای چالش های پیش روی این فرمان اجرایی، ضربه های سختی به وضعیت مهاجران، پناهندگان و افرادی که قصد سفر به این کشور را دارند، وارد شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.