ترامپ هنوز در سیاست جمهوری‌خواهان نیرویی قدرتمند است

double-quot تهران - جارپرس - "دست‌کم برای الان، این هنوز حزب جمهوریخواه دونالد ترامپ است. اینکه تنها هفت تن از جمهوریخواهان به محکومیت ترامپ در سنا رای دادند و این استیضاح در نهایت راه به جایی نبرد، نشان میدهد که قدرت او در حزبی او طی پنج سال گذشته آن را دستخوش تحولاتی کرده است، تا چه میزان است."
کد خبر : 47903
تاریخ انتشار : دوشنبه 27 بهمن 1399 - 12:02
ترامپ هنوز در سیاست جمهوری‌خواهان نیرویی قدرتمند است

به گزارش جارپرس از ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا که از زمان خروج از کاخ سفید در بیستم ژانویه در فلوریدا اقامت کرده است، وفاداری پرشوری را در میان حامیانش رهبری می‌کند و همین موجب شده تا اکثر سیاستمداران جمهوریخواه به ابراز وفاداری مجبور شده و از خشم او بترسند.

اما بعد از دو استیضاح، ماه‌ها دروغ پراکنی درباره شکست انتخاباتی‌اش مقابل جو بایدن و حمله به کنگره آمریکا از سوی هوادارانش که پنج کشته بر جای گذاشت، ترامپ همچنان در بسیاری از مناطق کلیدی که غالبا نتیجه انتخابات آمریکا را رقم میزنند، سم سیاسی است.

همه این عوامل جمهوریخواهان را در موقعیت پرمخاطره‌ای قرار می‌دهند، آن هم در شرایطی که آنها برای تشکیل یک ائتلاف پیروز در انتخابات ۲۰۲۲ برای کنترل کنگره و رقابت ۲۰۲۴ کاخ سفید که ترامپ هم ممکن است جزو نامزدها باشد، آماده می‌کنند.

الکس کونانت، استراتژیست جمهوریخواه و دستیار سناتور مارکو روبیو در رقابت انتخاباتی ۲۰۱۶ مقابل ترامپ میگوید: تصور اینکه جمهوریخواهان بدون حامیان ترامپ به این زودی پیروز شوند، دشوار است. این حزب برای ۲۰۲۲ با یک چالش واقعی روبروست؛ نمیتواند با ترامپ پیروز شود اما آشکار است که نمیتواند بدون آن هم پیروز شود.

یک مشاور میگوید: اینکه او دوباره نامزد ریاست جمهوری شود یا خیر به خودش بستگی دارد اما او همچنان از نفوذ زیادی در دو سوی سیاست برخوردار خواهد بود و همچنین در اینکه ارزیابی کند چه کسی واقعا استانداردهای لازم برای حمل این پیام را دارد. شما میتوانید آن را مهره ساز یا هر چیز دیگری بنامید.

ترامپ در نظرسنجی‌ها، حتی بعد از حمله شش ژانویه به کنگره، از حمایت قدرتمند جمهوریخواهان برخوردار است. چند روز پس از آن شورش، نظرسنجی رویترز – ایپسوس نشان داد که ۷۰ درصد جمهوریخواهان هنوز عملکرد ترامپ را تایید میکنند و یک نظرسنجی دیگر هم نشان داد که درصد مشابهی باور داشتند که او باید بتواند دوباره در انتخابات شرکت کند.

اما خارج از این حزب او نامحبوب است. نظرسنجی روز شنبه ایپسوس نشان داد که ۷۱ درصد آمریکایی‌ها معتقدند که ترامپ دستکم تا حدی مسوول آغاز حمله به کنگره بود. پنجاه درصد معتقد بودند که او باید در سنا محکوم شود و ۳۸ درصد با آن مخالفت کرده و ۱۲ درصد هم اطمینان نداشتند.

دموکرات‌ها میگویند که بسیاری از سناتورهای جمهوریخواه از اعطای رای مثبت به محکومیت ترامپ واهمه داشتند چون نگران اقدام تلافی جویانه حامیان او بودند. ریچارد بلامنتال، از سناتورهای دموکرات گفت: اگر این رای گیری مخفی انجام میشد، محکومیت قطعی بود.

میچ مک کانل، رهبر اقلیت سنا جزو جمهوریخواهانی بود که به تبرئه شدن ترامپ رای داد اما بعدا او را به لحاظ “عملی و اخلاقی” مسبب آن خشونت دانست. این نشان میدهد که چطور برخی از رهبران جمهوریخواه تلاش میکنند از ترامپ فاصله گرفته و نفوذ او را بدون به راه انداختن جنجال با ترامپ و حامیانش، محدود کنند.

سناتور لیندسی گراهام از متحدان ترامپ که تلاش میکند این حزب را زیر پرچم ترامپ متحد کند، معتقد است که حرفهای مک کانل به حزب جمهوریخواه در انتخابات میان دوره ۲۰۲۲ کمکی نمی‌کند. فرماندار جمهوریخواه مریلند هم معتقد است که جنگ بزرگی بر سر اساس این حزب به راه می‌افتد.

در حالیکه ترامپ فعلا بر این حزب کنترل دارد، بسیاری از سناتورهای جمهوریخواه میگویند که لکه‌ای که با محاصره مرگبار کنگره و چند ماه ادعاهای غلط ترامپ درباره وقوع تقلب گسترده ایجاد شد، فرصت‌های او برای کسب دوباره قدرت در ۲۰۲۴ را کمرنگ میکند. با توجه به خروج ترامپ از قدرت و توقف فعالیت او در توییتر که رسانه ارتباطی محبوب او بود، برخی از جمهوریخواهان میگویند که کنترل او بر این حزب به مرور کم خواهد شد چون مسائل و شخصیت‌های جدیدی ظهور میکنند.

جان کورنین، از سناتورهای جمهوریخواه متحد ترامپ میگوید که میراث این رئیس جمهوری سابق متحمل یک لطمه دائمی شده است. کورنین گفت: متاسفانه، در حالی که رئیس جمهور ترامپ اقدامات خوب زیادی داشت، مدیریت او در دوره پسا انتخاباتی چیزی است که او با آن به یادها خواهد آمد. و به اعتقاد من این فاجعه است.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.