تاکید بر نقش مهم ایران در سوریه/در مبارزه با تروریسم استاندارد چندگانه نداشته باشیم

double-quot
تهران – جارپرس – فرستاده ویژه چین در امور سوریه بر نقش مهم ایران در سوریه و تمایل چین برای همکاری با ایران تاکید کرد و گفت: باید همزمان در چهار مدار تثبیت آتش بس، مبارزه با تروریسم، کمک های انسانی و انتقال سیاسی گام برداریم.
کد خبر : 19538
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 3 اسفند 1395 - 11:38
تاکید بر نقش مهم ایران در سوریه/در مبارزه با تروریسم استاندارد چندگانه نداشته باشیم

به گزارش جارپرس به نقل از ایرنا، «شیه شیائویان» که در تهران به سر می برد، روز سه شنبه در نشست خبری با بیان اینکه چین و ایران دارای روابط دوستانه و راهبردی هستند، افزود: ایران کشور بزرگی در منطقه است و نقش مهمی در سوریه ایفا می کند؛ چین تمایل دارد با ایران تبادل نظر و هماهنگی داشته باشد.
شیائویان با اشاره به اینکه در حال حاضر وضعیت سوریه رو به بهبود است، ادامه داد: در اوایل سال گذشته میلادی با میانجی گری روسیه و کشورهای دیگر، آتش بس در سوریه برقرار شد و در حال حاضر آتش بس در حال اجراست. علاوه بر این کمیسیونی برای نظارت بر آتش بس تاسیس شد که کشورهای روسیه، ایران و ترکیه به عنوان مسئولین این کمیسیون معرفی شدند.
فرستاده ویژه چین در امور سوریه با مفید ارزیابی کردن مکانیسم آتش بس در سوریه اظهار داشت: نشست آستانه با تشریک مساعی روسیه،ایران و ترکیه به طور موفقیت آمیز برگزار شد؛ بخصوص برای نخستین بار دولت سوریه و معارضین باهم گفت و گو کردند که خود این مذاکره پیشرفت مثبتی برای حل و فصل سیاسی بحران سوریه است.
شیائویان مساله سوریه را پیچیده ترین مساله در دوران کاری خود برشمرد و اضافه کرد: به هر حال مساله سوریه بسیار پیچیده و دارای طرف های متعددی است.
وی ابراز امیدواری کرد در نشست ژنو که به زودی برقرار می شود، همه طرفها حضور داشته باشند و دیدگاه همه طرفها در آنجا در نظر گرفته شود.
این دیپلمات چینی اضافه کرد: در مساله انتقال سیاسی قدرت، آتش بس و کمک های انسانی قدم های مثبتی است و نباید فراموش کرد که مساله پیچیده به زودی حل نمی شود و باید تشریک مساعی کرد. به اعتقاد ما باید از مشکلات آسان به سمت مشکلات پیچیده تر گام برداریم و با اعتماد به نفس، صبر و حوصله به راهکار سیاسی پای بند باشیم.
شیائویان از همه طرف های درگیر و کشورهای قدرتمند منطقه خواست به نشست آتی ژنو کمک کنند و اظهار کرد: بعد از ایران به ژنو سفر می کنم و با نمایندگان کشورهای دیگر برای حل و فصل بحران سوریه تبادل نظر خواهم داشت.
وی با بیان اینکه هدف چین از مشارکت در حل و فصل بحران سوریه برقراری آتش بس ،توقف درگیری و برقراری صلح و پیشبرد انتقال سیاسی است، گفت: ما از این مذاکرات سه توقع داریم؛ اول اینکه باید از روند مذاکره حمایت کنیم. دوم باید به راهکار سیاسی پای بند بوده و اعتماد به نفس را از دست ندهیم؛ سوم اینکه مردم سوریه هستند که باید در نهایت بحران سوریه را حل و فصل کنند.
فرستاده ویژه چین در امور سوریه خاطرنشان کرد: کشورهای روسیه، ترکیه و ایران برای نشست آستانه بسیار کوشش کردند و این مذاکره به نتایجی هم رسیده است. به باور من جامعه بین الملل و چین هم از این نشست استقبال می کند.
شیائویان خاطرنشان کرد: تروریسم دشمن مشترک و تهدید بزرگی برای منطقه و جهان است وهم مشکل بزرگی برای حل و انتقال سیاسی و آتش بس در سوریه است.
این دیپلمات چینی خاطرنشان کرد: به اعتقاد ما برای حل بحران سوریه باید چهار اقدام را به طور همزمان پیش ببریم؛آتش بس، مبارزه با تروریسم، کمک های انسانی و انتقال سیاسی.این چهار مساله به هم بستگی دارند و جامعه بین الملل و طرف های درگیر باید تلاش کنند این چهارمساله به طور همزمان پیش برود.
شیائویان در پاسخ به سوال ایرنا مبنی بر اینکه رویکرد چین در قبال سیاست های جدید آمریکا در سوریه چیست، اظهار داشت:سیاست دولت جدید امریکا در حال تدوین است باید منتظر باشیم تا این سیاست روشن شود. امیدواریم امریکا در سوریه نقش سازنده ای ایفا کند.
وی خاطرنشان کرد:چین هم مثل طرف های دیگر تمایل دارد با آمریکا همکاری کند ودرباره طرح ایجاد منطقه امن چین برخورد باز از خود نشان می دهد.
فرستاده ویژه چین در امور سوریه تصریح کرد: از هر راهکاری که به تثبیت آتش بس،کمکهای انسانی و فرایند انتقال سیاسی کمک کند، استقبال می کنیم.
شیائویان در پاسخ به سوال دیگری در خصوص رویکرد چین در قبال تروریست هایی که از این کشور به سوریه رفته اند و احتمال بازگشت آنها به کشورهای متبوعشان می رود، گفت: ورود عناصر تروریسم بسیار مهم است. همه باید به آن توجه جدی داشته باشند. به ویژه با توجه به درگیری هایی که در موصل، حلب و رقه پیش می رود، ممکن است تروریست ها هم به کشورهای دیگر و شاید هم به چین وارد شوند.
دیپلمات چینی خاطرنشان کرد: جامعه بین الملل باید همکاری ها برای مقابله با تروریست ها را تقویت کند و با همه تروریست هایی که در لیست شورای امنیت سازمان ملل قرار دارند، مبارزه کنیم؛ در این زمینه استاندارد دوگانه و چندگانه نداشته باشیم.
وی در خصوص احتمال موفقیت نشست آتی ژنو اظهارداشت: مذاکراتی که در گذشته در ژنو برگزار شد، بخصوص دور سوم این مذاکرات ،خوب برگزار نشد تا اینکه نشست آستانه برگزار شد. نقش نشست آستانه در این بوده که گفت و گوی صلح آمیز برقرار شده و روند گفت و گوها حفظ شده است . فرستاده ویژه چین در امور سوریه خاطرنشان کرد: جامعه بین الملل انتظار دارد در نشست آتی ژنو روند مذاکرات به خوبی حفظ شود و همه طرف های درگیر با در نظر گرفتن منافع ملی و آینده سوریه، تبادل نظر کرده و ایده های سیاسی خود را ارائه کنند تا مشکلات به تدریج حل و فصل شود.
شیائویان با تاکید بر اینکه مشکلات سوریه باید توسط مردم سوریه حل شود، خاطرنشان کرد: امیدواریم طرف های درگیر کینه ها را کنار گذاشته و برای صلح و ثبات تلاش کنند تا در این کشور، صلح برقرار شده و در مسیر توسعه قرار گیرد.
وی در عین حال تاکید کرد: در روند حل و فصل بحران سوریه باید سازمان ملل نقش محوری داشته باشد و مذاکرات از کانال اصلی این سازمان پیگیری شود چرا که سازمان ملل پرنفوذترین سازمان در جامعه جهانی است و شورای امنیت که تجارب خویی هم دارد، مسئولیت اصلی را بر عهده دارد. بنابر این همه باید از سازمان ملل حمایت کنند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.