0 نظر
146 بازدید

بهار در زمستان؛ سبزآپ بلوچستان و خانه تکانی زودهنگام سال نو

double-quot
چابهار – جارپرس – آب گل آلود بارندگی ها پس از گذشت چند روز که تبدیل به آب زلال و شفاف شده و در بلوچستان به «سبزآپ» مشهور است فرصت مناسبی برای مردم بومی جنوب سیستان و بلوچستان فراهم کرده تا خانه تکانی زودهنگام سال نو و نوروز و شستشوی وسایل خانه، لباس و ظروف را آغاز کنند.

کد خبر : 19173
تاریخ انتشار : چهارشنبه 20 بهمن 1395 - 8:00
بهار در زمستان؛ سبزآپ بلوچستان و خانه تکانی زودهنگام سال نو

به گزارش جارپرس به نقل از ایرنا، در شهرهای مختلف بلوچستان مرسوم است که در آستانه سال نو زنان با همکاری مردان و اعضای خانواده بصورت دسته جمعی به خانه تکانی و انتقال فرش، لباس، پتو، رختخواب و غیره برای شستشو به کنار رودخانه ها بپردازند که بارندگی های اوایل و اواسط بهمن ماه در جنوب سیستان و بلوچستان سبب شد مردم شهرها و روستاهای چابهار، نیکشهر، سرباز، قصرقند، فنوج و کنارک زودتر از همه خانه تکانی را آغاز کنند.
شستشوی وسایل خانه و همراه بردن کودکان خردسال توسط خانواده ها نوعی تفریح شاد و خوشحال کننده برای آنان است و ساعتها در گل و آب رودخانه ها مشغول بازیهای محلی مخصوص کودکان می شوندو بیشتر ناهار را در زیر سایه درختان گز، کنر و کهیر حاشیه رودخانه میل می کنند.
بارندگی های چند روز اخیر در منطقه سیستان وبلوچستان علاوه بر اینکه خسارتهایی در بخش زیربنایی در شهرها و روستاهای مختلف بلوچستان برجای گذاشت خوشبختانه بیشتر از همه سبب تقویت سفره های آب زیرزمینی، افزایش آب در پشت سدها و سازه های آبخیزداری شد.
بارندگی ها همچنین طراوت و شادابی خاصی به گل و گیاهان طبیعت بلوچستان بخشیده است و از هم اکنون در دشت و دمن سبزه و گل روییده و درختان به برگ و شکوفه نشسته اند و خبر از سال آباد و خوشی به ویژه برای دامداران می دهد.
بارش های رگباری و نم نم باران در مناطق مختلف بلوچستان بعد از گذشت سالها سبب شستشوی گرد و غبار گل و گیاهان شد و طبیعت را بار دیگر شاداب و سرزنده کرده است.
اکثر رودخانه های مهم بلوچستان چندین مرتبه طغیان کردند و آب آنها هم اینک تبدیل به سبزآپ شده است.
این بارندگی ها در ایام پایانی سال ارمغان های بزرگی چون جوانه زدن و رویش انواع گیاهان دارویی و خوراکی مانند تروبشوک، پترینک، گوَن، زیروک، صداپ، پیر، کلیر و غیره در طبیعت جنوب استان را برای مردم به هدیه آورده و نشان از طبیعتی شاد و با نشاط در روزهای پایانی سال و تعطیلات نوروزی دارد و دامان طبعیت را با شکوفه های زیبا آراسته می کند.
سرسبزی مراتع و جوانه زدن انواع علوفه مانند پیتار، ندگ، بون، دولِک وغیره که مورد تالیف دام ها قرار می گیرند و در دامنه کوه ها و دره ها رشد می کنند سبب زیاد شدن شیر و دیگر فرآورده های دامی و ایجاد شور و نشاط در میان دامداران و روستاییان می شود.
با وجودی که اکنون در اکثر نقاط کشور هوای سرد، یخبندان و همچنان برف می بارد ولی شهرهای جنوبی منطقه بلوچستان در استان سیستان وبلوچستان نظیر ایرانشهر، فنوج، نیکشهر، قصرقند، چابهار، کنارک و سرباز هم اینک بهترین آب و هوا را برای تفریح و گردش در طبیعت بهاری اش دارد.
سیستان و بلوچستان با گستره ۱۸۷ هزار و ۵۰۲ کیلومتر مربع و ۱۹ شهرستان پهناورترین استان کشور محسوب می شود.
این استان از ۲ منطقه سیستان در شمال و بلوچستان در جنوب تشکیل شده است که معمولا هوای شمال و مرکز استان نسبتا سرد و معتدل و هوای مناطق جنوبی گرم است.
با ورود سامانه بارشی در ۲ مرحله از ۳۱ دی تا پنجم بهمن و ۱۴ تا ۱۶ بهمن باران و برف بیشتر مناطق این استان را فراگرفت و در برخی روزها سبب جاری شدن سیلاب و طغیان رودخانه ها شد، با وجودی که این سیلاب ها خساراتی به همراه داشت اما از آنجایی که این استان در ۱۸ سال گذشته با خشکسالی مداوم رو به رو بود، مردم را امیدوار و شادمان کرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.