با استفاده از یک روش جدید دی اکسید کربن به سوخت تبدیل می‌شود

double-quot
تهران – جارپرس – محققان یک واکنش شیمیایی یافتند که با استفاده از نانوذرات نوعی فلز کمیاب موسوم به رودیوم، دی اکسید کربن را به ماده اولیه تولید انواع مختلفی از سوخت‌ها تبدیل می کند. این واکنش شیمیایی با بهره‌گیری از نور خورشید، امکان کاهش میزان دی اکسید کربن اتمسفر را فراهم کرده و زمینه را برای تولید موتورهای درون سوز جایگزین برای وسایل نقلیه امروزی آماده می سازد.
کد خبر : 19658
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 10 اسفند 1395 - 6:59
با استفاده از یک روش جدید دی اکسید کربن به سوخت تبدیل می‌شود

به گزارش جارپرس به نقل از ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی، برای ایجاد این فرآیند شیمیایی پودری حاوی نانوذرات مکعبی شکل رودیوم درون محفظه ای قرار گرفته و ترکیبی از دی اکسید کربن و هیدروژن از روی آن عبور داده شد. هنگامی که با استفاده از یک لامپ LED نور فرابنفش روی پودر تابیده شد، واکنش شیمیایی در دمای اتاق انجام گرفت و حاصل آن گاز متان بود.
در آزمایشی که پیش از این محققان در دمای ۳۰۰ درجه سانتیگراد و بدون استفاده از نور فرابنفش انجام دادند، حاصل این واکنش شیمیایی ترکیبی از متان و گاز سمی مونوکسید کربن بود.
در این واکنش شیمیایی جدید محققان دانشگاه دوک در امریکا از نور فرابنفش برای ایجاد فرآیند شیمیایی یک طرفه بین نانوذرات رودیوم و دی اکسید کربن استفاده کردند و بدین ترتیب ‌توانستند روند واکنش را کنترل کنند.
محققان در تلاشند تا واکنش‌های شیمیایی دیگری را بیابند که در آن رودیوم گرم شده نقش کاتالیزور را داشته باشد. همچنین امیدوارند بتوانند فرآیند را طوری تغییر دهند که امکان ایجاد آن تنها با نور خورشید امکانپذیر باشد تا به عنوان بخشی از یک سیستم تامین انرژی تجدید پذیر مورد استفاده قرار گیرد.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature Communications منتشر شده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.