ایران به قطب تحقیقات گندم و ذرت در خاورمیانه تبدیل می شود

double-quot
کرج – جارپرس – معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، ترویج و آموزش کشاورزی گفت: با اجرای طرح مشترک با موسسه تحقیقات سیمیت جهان، ایران به قطب بزرگ تحقیقاتی در زمینه گندم و ذرت در منطقه خاورمیانه تبدیل می شود.
کد خبر : 19231
تاریخ انتشار : شنبه 23 بهمن 1395 - 11:01
ایران به قطب تحقیقات گندم و ذرت در خاورمیانه تبدیل می شود

به گزارش جارپرس به نقل از ایرنا، اسکندر زند روز شنبه در حاشیه بازدید از مرکز تحقیقات بین المللی سیمیت (تحقیقات گندم و ذرت) در موسسه تحقیقات اصلاح وتهیه نهال و بذر کشور واقع در کرج افزود: ایران با مرکز تحقیقات بین المللی سیمیت مستقر در کشورمکزیک در توسعه ذرت و گندم جهان اثرگذار بوده در حال آغاز یک کار مشترک است.
وی اظهار داشت: این طرح مشترک از بهار سال ۹۶ به مدت ۵ سال کار به منظور توسعه تحقیقات گندم ، ذرت و کشاورزی حفاظتی در ایران آغازمی شود.
زند ادامه داد: در اجرای این طرح محققان بین المللی از کشورهای مکزیک، هند و بعضی از کشورهای اروپایی به ایران خواهند آمد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: اجرای این طرح بزرگ کشاورزی با مشارکت چند کارشناس محقق برجسته بین المللی، ایران را به قطب تحقیقات برای منطقه خاورمیانه تبدیل خواهد کرد.
زند بیان داشت: برای اجرای این طرح دفتر تحقیقات بین المللی سیمیت در موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر وزارت جهاد کشاورزی مستقردر کرج آماده سازی شده است.
وی به اهداف بلندمدت این طرح اشاره کرد وافزود: اجرای این طرح تحقیقاتی ۳ هدف بلند مدت را دنبال می کند که یکی توسعه کیفیت تولید بذر گندم در ایران است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: اکنون ایران در زمینه تولید بذر محصولات کشاورزی وضعیت نسبتا خوبی دارد ولی با اجرای این طرح به دنبال ارتقاء آن هستیم و هدف دیگر توسعه ارقام جدید است.
وی با بیان اینکه اکنون سالانه حدود ۱۰ الی ۱۵ رقم جدید گندم تولید می کنیم، گفت: در کشور ۷۰ رقم گندم در عرصه های زراعی داریم ولی برای برخی مناطق گرم و سرد لازم است از کمک های بین المللی استفاده کنیم.
رئیس مرکز تحیقاتی، ترویج و آموزش کشاورزی ادامه داد:هم اکنون ۳۰ لاین و رقم جدید را با استفاده از تحقیقات این موسسه در حال کار هستیم و امیدواریم که با همکاری این مجموعه تولید رقم که حدود ۱۵-۱۰ رقم است به ۲ برابر برسد.
وی هدف دیگر از اجرای این طرح بین المللی را کشاورزی حفاظتی عنوان کرد وافزود: اکنون خاک زراعی کشور در معرض شوری، فرسایش و کم شدن ماده آلی خاک است که طرحی پیاده می شود به نام کشاورزی حفاظتی که هم ماده آلی خاک اضافه شده و هم از فرسایش خاک جلوگیری شود.
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: اکنون در حال کنترل شوری خاک کشاورزی کشور هستیم ، بنابراین تمام این پروژه به نام سیستم گندم مبنا در کشور اجرا می شود.
زند تاکید کرد: در زراعت کشور اگر وضعیت کشت گندم به خوبی اصلاح شود کل سیستم زراعت و کشاورزی درست می شود زیرا تمام زراعت در کشور به گندم وابسته است.
دفترتحقیقات بین المللی سیمیت در ایران در سال ۱۳۸۶ آغاز به کار کرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.