0 نظر
160 بازدید

یک نماینده سابق مجلس شورای اسلامی پیرامون لایحه استرداد محکومان بین ایران و بلژیک عنوان کرد؛

اهمال دولت روحانی در اقدام متقابل با دولت بلژیک در لغو مصونیت اسدالله اسدی

double-quot تهران - جارپرس - یک نماینده سابق مجلس پیرامون مبادله اسدالله اسدی در پی تصویب لایحه استرداد محکومان بین ایران و بلژیک می گوید: اشتباه دولت روحانی این بود که وقتی آن ها مصونیت اسدی را برداشتند باید یکی از دیپلمات های بلژیک را بلامصونیت می کرد و در نظام بین الملل قانون جنگل حاکم است که اگر به دادگاه ها مراجعه کنیم هرگز چیزی بدست نمی آوریم.
کد خبر : 96529
تاریخ انتشار : دوشنبه 27 تیر 1401 - 17:18
اهمال دولت روحانی در اقدام متقابل با دولت بلژیک در لغو مصونیت اسدالله اسدی

احمد بخشایش اردستانی در گفتگو با خبرنگار جارپرس پیرامون تصویب لایحه استرداد محکومان بین ایران و بلژیک اظهار داشت: یکی از دیپلمات های ما بنام آقای اسدی در بلژیک ۱۸ ماه محبوس است و ایشان به نحوی گفته می شود که در فرانسه اقدامی داشته که این هم اتهام بی دلیلی است که در بلژیک و در سفارت ما بوده و نهایتا حبس شده است.

 

وی ادامه داد: ما در این رابطه می توانیم مقابله به مثل کنیم؛ دو تا از بلژیکی هایی که به ایران آمدند در دسترس و زندانی ما هستند و برای اینکه این کار تسریع شود باید لایحه مبادله زندانی با هم داشته باشیم که همه دنیا هم دارد.

 

بخشایش اردستانی ضمن بیان اینکه چنین مبادلاتی میان زندانیان ایران و مالزی وجود دارد، عنوان کرد: مثلا زندانیان ایرانی که در مالزی هستند می آیند ادامه زندان شان را در زندان ایران می گذرانند و افراد مالزیایی که در زندان ایران هستند ادامه زندان شان را در مالزی می گذرانند.

 

این نماینده سابق مردم اردستان در مجلس ادامه داد: ایران و بلژیک می خواهند که مقاوله نامه و لایحه مبادله زندانیان را امضا کنند تا بخشی از مشکلی که بین ایران و آنها هست حل شود.

 

بخشایش اردستانی با بیان اینکه بعد از انقلاب، ایرانیان زیادی در اروپا و امریکا هستند که نقش اپوزیسیون را بازی می کنند، اظهار کرد: طبیعی است که هیچ کشوری در هیچ جای دنیا دوست ندارد اپوزیسیون اش در کشوری دیگر طراحی و توطئه کند.

 

وی در ادامه به انقلاب مردم چین اشاره کرد وعنوان داشت: در کشور چین هم انقلاب شده است و کسانی که خارج از این کشور  زندگی می کنند در راستای سیاست های آن عمل می کنند؛ چینی ها در تمام دنیا (china town) دارند و با یک میلیارد و سیصد میلیون جمعیت اینطور عمل می کنند که اگر کسی مخالف سیاست های این کشور عمل کند، اختلاسی بکند و به کشورهای غربی برود، آن ها گروهی را می فرستند که او را ترور کند و یا در بیرون از چین گروه های گنگی وجود دارند که او را حذف کنند.

 

اردستانی افزود: تنها کشوری که این کار را نمی کند ایران است؛ مثلا فلانی رفته کانادا و ۳ هزار میلیارد تومان برداشته و برده است، نه پلیس اینترپل او را تحویل می دهد و نه ایران می تواند اقدامی علیه آن بکند.

 

این نماینده سابق مجلس به افرادی که در ایران دچار معضلاتی هستند و به خارج می روند اشاره کرد و افزود: این افراد علیه ایران توطئه می کنند و طبیعی است که مورد پیگرد قرار گیرند و باید یک طوری به سزای اعمالشان برسند، ولی در ایران هیچ اقدامی در این رابطه انجام نمی گیرد.

 

احمد بخشایش اردستانی اضافه کرد: حالا یک ایرانی به اسم آقای اسدی در بلژیک زندانی است و دو تا بلژیکی در ایران زندان هستند و این ها می خواهند مبادله کنند و باید هر چه سریع تر مقاوله نامه های آن امضا شود.

 

وی پیرامون علت فشار کشورهایی مانند آلمان و فرانسه به پارلمان بلژیک برای تصویب این لایحه، اظهار کرد: دلیل اینکه فرانسه و آلمان برای تصویب این لایحه اصرار دارند این است که بلژیک عضو اتحادیه اروپاست و این اتحادیه می خواهد که برجام انجام بگیرد.

 

وی با بیان اینکه اروپا تا دو ما دیگر وارد زمستان می شود و قیمت انرژی، گاز و نفت بیداد می کند، افزود: اروپا برای اینکه بر این تورم تفرق پیدا کند می خواهد بخشی از مشکل بین ایران و اتحادیه اروپا حل شود تا این اتحادیه بتواند میانجگری کند و بخشی از مشکلات ایران و امریکا حل شود که متعاقب آن گاز و نفت ایران به سمت اروپا باز شود و قیمت یک مقداری پایین بیاید.

 

اردستانی همچنین در مورد چگونگی گذراندن حبس محکومان پس از استرداد به کشور مبدا، گفت: بستگی به نوع زندانی دارد که آقای اسدی دیپلمات بوده و ایران اعتقاد ندارد که در آنجا ایشان دچار مشکلی شده است؛ ایران ادعا می کند که بی رحمانه و بلاوجه به ایشان اتهام وارد شده است.

 

این نماینده ادوار مجلس همچنین در مورد لغو مصونیت دیپلماتیک اسدالله اسدی، عنوان کرد: اشتباه دولت روحانی این بود و وقتی آن ها مصونیت اسدی را برداشتند باید یکی از دیپلمات های بلژیک را بلامصونیت می کرد اما دولت روحانی این کار را نکرد و اسدی در زندان ماند و این جزو اقدامات متقابل است.

 

وی افزود: در نظام بین الملل که قانون زور و جنگل حاکم است؛ مثل کشتی یونانی و کشتی انگلیسی؛ اگر ما می خواستیم به دادگاه ها مراجعه کنیم هرگز چیزی بدست نمی آوردیم، وقتی یک کشتی انگلیسی را گرفتیم انگلیس کشتی ایران را آزاد کرد؛ وقتی کشتی نفتی را گرفتیم یونان کشتی ما را آزاد کرد و این طبیعی است.

 

بخشایش اردستانی در پایان تاکید کرد: وقتی ما دو بلژیکی را بگیریم، آن ها فرد بی گناهی که در زندان است را آزاد می کنند؛ وگرنه با دادگاه رفتن طبیعی است که ایشان را مادام العمر در آنجا زندانی خواهند کرد.

 

 

 

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.