انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم حساس تر از دوره های گذشته است

double-quot
بجنورد- جارپرس – شماری از اصلاح طلبان خراسان شمالی شرکت کننده در میزگرد انتخاباتی ایرنا بر حساسیت انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری تاکید و تصریح کردند: شرایط حساس کشور و سیاه نمایی برخی علیه اقدامات زیربنایی دولت این حساسیت را دوچندان کرده است.

کد خبر : 20283
تاریخ انتشار : یکشنبه 20 فروردین 1396 - 11:31
انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم حساس تر از دوره های گذشته است

به گزارش جارپرس به نقل از ایرنا، سه عضو احزاب اصلاح طلب خراسان شمالی در این میزگرد گفتند: اقدامات انجام شده توسط دولت تدبیر و امید در همه عرصه ها، زیربنایی بوده که نتایج آن در سال های آتی نمود پیدا خواهد کرد.
آنها تصریح کردند: ارتقای رفاه مردم و تغییر در معیشت ، از مطالبه های مردم از دولت ها است و البته در زمان انتخابات نیز نامزدهای انتخاباتی بخش قابل توجهی از وعده های خود برای تغییر را، به موضوع اقتصاد و افزایش رفاه مردم اختصاص می دهند.
دبیر حزب اراده ملت ایران در خراسان شمالی در این باره گفت: انتخابات ریاست جمهوری در این دوره حساس تر از دوره گذشته است و به نظر می رسد اصلاح طلبان کار سخت و دشواری را پیش رو دارند.
میثم عزیزی اظهار کرد: دولت در چهار سال گذشته عملکرد خوب و ارزنده ای بویژه در حوزه اقتصاد داشته اما، شاید این دستاوردها برای مردم تبیین نشده است.
وی گفت: دولت تدبیر و امید درحالی زمام امور را تحویل گرفت که آسیب های جدی در حوزه اقتصاد وجود داشت و به یقین هدف اصلی دولت، رفع آن آسیب ها بود اما رفع آن کار ساده ای نبود.
وی اظهار کرد: در هشت سال دولت گذشته، پروژه های زیادی کلنگ زده شده و وارد مرحله اجرایی شده بود به طوری که در روستاهای مختلف سالن های ورزشی متعدد وارد مرحله اجرایی شده بود اما دولت گذشته نتوانست آن پروژه ها را تکمیل کند و به صورت ناتمام به این دولت تحویل داده شد.
وی با بیان اینکه جمع کردن این همه پروژه کار سختی بود که به سادگی میسر نیست افزود: آن کلنگ های بر زمین زده شده و پروژه های زخمی شده سبب شده است تا دیدگاه ها نسبت به آقای روحانی تغییر کند و نگاه ها، نگاه های چهار سال گذشته نباشد.
دبیر حزب اراده ملت ایران در خراسان شمالی گفت: عملکرد دولت ضعیف نبوده بلکه بسیار مناسب بوده است اما بسیاری از انرژی ها صرف جبران اشتباه ها و اجرای پروژه های ناتمام شد.
وی با بیان اینکه قبولاندن این مطلب که انرژی دولت صرف جبران برخی اشتباه های دولت گذشته شد، سخت است افزود: به هر حال رقیب نیز برای انتخابات برنامه های خاص خود را دارد و اصلاح طلبان نیز باید عزم خود را جزم تا به اهداف تعریف شده دست پیدا کنند.

* معرفی نشدن نامزد از اصول گرایان در کمتر از ۴۰ روز به انتخابات سابقه ندارد
دبیر مجمع فرهنگیان ایران اسلامی در خراسان شمالی هم گفت: اکنون کمتر از۴۰ روز به برگزاری انتخابات مانده، اما جناح مقابل فردی را معرفی نکرده است.
علی قلی زاده اظهار کرد: این امر سابقه نداشته است که در این زمان محدود مانده به انتخابات، هنوز گزینه ای از طرف اصول گرایان معرفی نشده باشد.
وی تصریح کرد: با توجه به عملکرد دولت گذشته در هشت سال دوره مدیریتی اش، اطمینان کامل مردم به جناح مقابل سلب شده است.
دبیر مجمع فرهنگیان ایران اسلامی در خراسان شمالی گفت: مردم می دانند که دولت گذشته در هشت سال مدیریتش، کشور را به چه ورطه ای کشاند از این رو نمی خواهند مشکلات تکرار شود.
وی خاطرنشان کرد: هنوز هم دولت گذشته پاسخی برای آن افتضاح های اقتصادی، فساد و اختلاس ها ندارد و نتوانسته است افکار عمومی را قانع کند، به همین لحاظ این نظام ریسک نمی کند که فردی روی کار آید که برای عملکرد خود به کسی پاسخگو نباشد.
قلی زاده با بیان اینکه تنها ابزار جناح مقابل برای حضور در انتخابات هوچی گری ها است اظهار کرد: اگر مردم ما هشت سال دوره مدیریت دولت گذشته را به یاد بیاورند، هرگز حاضر نمی شوند کسی روی کار آید که گرفتاری های کشور در آن دوران، تکرار شود.

* اقدامات اقتصادی دولت، اقدامات زیربنایی بوده است
عضو شورای مجمع دانش آموختگان خراسان شمالی نیز با بیان اینکه عملکرد دولت یازدهم بویژه در حوزه اقتصاد بسیار خوب بوده است گفت: دولت یازدهم، اقتصاد بیمار و رو به مرگ را تحویل گرفت و به خوبی این بیمار را مداوا کرد و سرپا نگه داشت.
علیرضا محمدی اظهار کرد: شاید اگر مدیریت و تدبیر این دولت نبود، دستاوردهای کنونی نصیب مردم ایران نمی شد.
وی تصریح کرد: به نظر من امکان انجام اقدامی بهتر از آنچه که در این دولت انجام شد با شرایطی که وجود داشت، میسر نبود.
وی گفت: دولت در حوزه اقتصاد بهترین کارنامه را دارد و بهتر از این نمی توانست کاری انجام دهد.
عضو شورای مجمع دانش آموختگان خراسان شمالی اظهار کرد: اقدامات اقتصادی دولت، اقدامات زیربنایی است که اثرات آن در سال های آتی نمود و بروز پیدا می کند.
محمدی افزود: شاید اکنون اثرات و مزایای این اقدامات برای مردم قابل لمس نباشد اما به یقین اثرات آن در رشد اقتصادی در سال های آتی ظاهر می شود و مردم از آن بهره مند می شوند.

*ارئه فهرست انتخاباتی به انتخاب مردم کمک می کند
افراد شرکت کننده در میز گرد انتخاباتی ایرنا در خراسان شمالی معتقدند که احزاب سیاسی، تنها مرجعی هستند که می توانند با ارائه لیست انتخاباتی، افراد مورد حمایت خود را معرفی و در انتخاب آگاهانه و بهتر کمک کنند؛ البته در این میان، شماری از صاحب نظران، عقیده دارند که ارائه لیست انتخاباتی برای انتخابات شورای اسلامی شهر کار مناسبی نیست و اصولا شورای شهر نباید سیاست زده شود.

*شورای شهر نباید سیاسی شود
دبیر حزب اراده ملت ایران در خراسان شمالی در این باره گفت: به نظر من شورای اسلامی شهر و حتی روستا، جای سیاسیون و یا ورزشکاران و جای رای های قبیله ای و طایفه ای نیست زیرا وظیفه شورای شهر، مدیریت شهر است و کسی که می خواهد برای ورود به شورای شهر کاندیدا شود ابتدا باید خود را محک بزند که توانایی مدیریت شهری و تخصص لازم را دارد یا ندارد.
عزیزی اظهار کرد: بسیاری از اعضای شورای شهر در دوره فعلی با دیدگاه سیاسی وارد عرصه شده اند در صورتی که به نظر من رویکرد اصلی در شورای شهر باید داشتن مهارت در مدیریت شهری و شهرسازی باشد.
دبیر حزب اراده ملت ایران در خراسان شمالی افزود: به نظر می رسد بسیاری از کسانی که برای نامزدی در انتخابات شوراها ثبت نام کرده اند نه تنها اطلاعاتی ندارند، حتی به دنبال به دست آوردن اطلاعات در این زمینه هم نیستند.
وی با تاکید بر اینکه عضویت در شورای شهر جایی برای آزمون و خطا ندارد و جای کسب تجربه برای جبران اشتباه نیست گفت: این بسیار مهم است که فردی که با انتخاب مردم عضو شورا می شود دانش فنی در زمینه مدیریت شهری را داشته باشد.
عزیزی خاطرنشان کرد: شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان در فراخوانی که داده، از کسانی که قصد ثبت نام برای نامزدی در انتخابات شورا ها را دارند، خواسته تا رزومه ای از توانمندی های خود را ارائه دهند اما من با حمایت هایی که به صورت لیست باشد موافق نیستم زیرا اکثر لیست هایی که داده می شود با دیدگاه سیاسی است و به مهارت فنی و کارشناسی توجه نشده است.
وی تاکید کرد: نباید شورای اسلامی شهر که محلی برای مدیریت شهری و حل مشکلات شهر است، سیاسی شود.

*احزاب سیاسی، تنها مرجع قانونی برای ارائه لیست انتخاباتی هستند
دبیر مجمع فرهنگیان ایران اسلامی در خراسان شمالی در این باره با بیان اینکه ارائه لیست انتخاباتی مزایا و محاسن فراوانی دارد و امروزه یکی از الزامات در رسیدن به موفقت های انتخاباتی است گفت: در تمام جوامع و در ایران، تنها مرجع قانونی که می تواند در فعالیت های انتخاباتی لیست افراد مورد حمایت خود را ارائه دهد، احزاب است.
علی قلی زاده اظهار کرد: شاید برخی نهاد ها همانند شهرداری ها، تمایل داشته باشند که لیست افراد مورد حمایت خود را ارائه دهند اما این لیست ها غیررسمی است اما احزاب به لحاظ قانونی می توانند لیست ارائه دهند.
وی افزود: از سال ۷۷ که نخستین انتخابات شورا ها برگزار شد تاکنون فراز و نشیب های زیادی در فعالیت احزاب سیاسی شاهد بودیم اما اکنون احزاب سیاسی برای فعالیت های سیاسی در بهترین شرایط قرار دارند، البته هر چند شرایط عالی و ایده آل نیست اما در بهترین وضعیت درمقایسه با ۳۸ سال گذشته قرار دارند.
وی تصریح کرد: اکنون چه اصلاح طلب ها و چه اصول گراها به این نتیجه رسیده اند که در فعالیت های سیاسی احزاب باید در کنار یکدیگر قرار گیرند و با هم فکری هم، لیستی از افراد اصلح و مورد تایید خود را برای انتخابات معرفی کنند.
قلی زاده گفت: در این فرایند شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان سه معیار مهم ‘پاک دستی و خوشنام بودن’، اصلاح طلب بودن’ و ‘تخصص’ را برای ارائه لیست در نظر گرفته است البته در احزاب استانی، عناوین دیگری به این معیار ها افزوده شده است به طور مثال در حزب مجمع فرهنگیان، معیار مدیریت به این معیارها افزوده شده است.
قلی زاده در بخش دیگر سخنان خود درباره تقویت فعالیت احزاب سیاسی اظهار کرد: مردم باید به فعالیت احزاب سیاسی کمک کنند تا شرایط بهتر از این، در فعالیت احزاب سیاسی حاکم شود، البته شرایط فرهنگی جامعه به گونه ای است که مردم استقبال خوبی از عضویت در احزاب سیاسی ندارند و بعضا عضویت در این احزاب را اقدامی غیرقانونی و خطرناک می دانند.
وی افزود: تا زمانی که این دیدگاه در جامعه باشد، احزاب قوت نمی گیرند و ضعیف می مانند، البته با همان ضعف، نهایت تلاش داریم تا کسانی وارد شورا شوند و برای شهر تصمیم بگیرند که منافع مردم را مد نظر داشته باشند.
قلی زاده گفت: اکنون برای نخستین بار، شورای عالی اصلاح طلب ها در مراکز استان ها تصمیم به ارائه لیست کرده است.
دبیر مجمع فرهنگیان ایران اسلامی در خراسان شمالی گفت: از کسانی که هم فکر و همچنین سو با دولت هستند دعوت می کنیم که رزومه خود را ارسال کنند تا به عنوان چهره های اصلاح طلب در احزاب شناخته شوند و نامشان در بانک اطلاعاتی احزاب به ثبت برسد.
قلی زاده اظهار کرد: پیشنهاد می شود فراخوان داده شود تا نامزدهای انتخابات اصلاح طلب نسبت به ارائه ازمون اقدام کنند و البته متعهد شوند که داوری شورای اصلاح طلبان را، در لیستی که ارائه می‌شود قبول کنند، و در صورتی که نامشان در لیست وجود نداشت، از رقابت ها کنار بروند.
قلی زاده افزود: خلاف منطق است که ۲۲۰ نفر در بجنورد هر کدام جداگانه ستاد انتخاباتی تشکیل دهند. اگر این گونه باشد باید تمام کسبه کار خود را تبدیل به ستاد انتخاباتی کنند.
وی تصریح کرد: منطق حکم می کند کسانی که در طیف واحد هستند، به لیست واحد برسند و به مردم در انتخاب، کمک کنند.
قلی زاده خاطرنشان کرد: البته در این میان هر قدر سازوکار شورای هماهنگی احزاب اصلاح‌طلب سالم و قوی باشد حکمیت آن بیشتر مورد قبول واقع می‌شود .

* احزاب انتخاب سیاسی مردم را تسهیل می کنند
عضو شورای مجمع دانش آموختگان خراسان شمالی نیز گفت: ترس و واهمه ای که مردم از عضویت در احزاب دارند حاکی از نحوه علکرد احزاب در گذشته است و در این زمینه، افرادی که در احزاب حضور داشتند فضای نگرانی را تشدید کردند.
علیرضا محمدی اظهار کرد: افرادی، در احزاب حضور داشتند و بعد ها از احزاب خارج شده و خود را فرا جناحی معرفی کردند که این امر سبب سرخوردگی فعالیت در احزاب شد.
وی درباره مزایای ارائه لیست انتخاباتی گفت: احزاب تشکیل می شوند برای اینکه انتخاب مردم را تسهیل کنند و یک حزب بر اساس سیاست ها و خط مشی ها در حوزه های مختلف می تواند نظر مردم را جلب کند.
محمدی پایبندی به رویکردهای احزاب را از محاسن ارائه لیست انتخاباتی، عنوان کرد و گفت: آیا فردی که به هیچ پایگاهی متصل نیست و تعهد و تعلقی به پایگاهی ندارد پس از چهار سال می توان انتظار پاسخ از او را داشت و از او سوال کرد که چرا چنین عملکرد و رفتاری داشته است؟
وی افزود: اگر افراد به حزب رای دهند چهار سال بعد، فرد منتخب را بر اساس تعلق به حزب، پاسخگو می دانند و اگر فرد جوابگو نباشد مردم حزب را مسئول پاسخ می دانند.
وی تاکید کرد: به اعتقاد من احزاب باید در انتخابات شورا فعالیت داشته باشند زیرا در هر جا که قرار است نظر مردم به رای گذاشته شود، نهادهای رسمی باید دیدگاه های خود را بیان کنند و مردم هم به آن دیدگاه رای د هد و در نهایت باید پاسخ رفتار و عملکرد را بخواهند.
وی افزود: به نظر می‌رسد، نیاز است کسانی که تمایل به انجام فعالیت‌های اجتماعی هستند باید فعالیت های خود را در قالب نهادهای اجتماعی پذیرفته شده انجام دهند زیرا جامعه ما به سمت نهادگرایی سوق پیدا کرده است و ناگزیر از انجام فعالیت‌های اجتماعی هم سو با نهادهای اجتماعی هستیم.
در خراسان شمالی، پنج هزار و ۴۶۹ نفر برای تصدی۲ هزار و ۴۴۵ کرسی شورای اسلامی شهر و روستا ثبت نام کرده اند.
از این تعداد ۸۲۹ داوطلب برای تصدی ۱۱۸ کرسی شورای شهر و چهارهزار و ۶۴۰ داوطلب برای تصدی ۲ هزار و ۳۲۷ کرسی شورای اسلامی روستایی وارد عرصه شده اند.
پنج هزار و ۲۱۲ نفر از داوطلبان مرد و ۲۵۷ نفر زن هستند
آرای مردم استان در دوره پنجم انتخابات شورای شهر و روستا، در ۷۴۹ حوزه انتخابیه و در یکهزار و ۶٨ صندوق، جمع آوری می شود.
انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا همزمان با انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری ۲۹ اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ برگزار می شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.