امسال پروژه راه آهن ایران – ترکمنستان – قزاقستان به بهره برداری می رسد

double-quot
تهران – جارپرس – رییس جمهوری با بیان اینکه ایران از لحاظ استراتژیک راه اتصال بسیار مهم آسیای مرکزی به آب های آزاد است گفت: امسال پروژه راه آهن ایران – ترکمنستان – قزاقستان به بهره برداری می رسد.

کد خبر : 5304
تاریخ انتشار : دوشنبه 17 شهریور 1393 - 10:17
امسال پروژه راه آهن ایران – ترکمنستان – قزاقستان به بهره برداری می رسد

به گزارش جارپرس به نقل از ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز دوشنبه، پیش از عزیمت به قزاقستان در فرودگاه مهرآباد تهران در جمع خبرنگاران افزود: با تاجیکستان نیز مسیر راه آهن دیگری وجود دارد که انجام می شود و چین، تاجیکستان و افغانستان تا خلیج فارس را به هم متصل می کند.

روحانی گفت: در منطقه طرح های بسیار مهم اقتصادی و زیربنایی بین ایران و کشورهای آسیای مرکزی به ویژه تاجیکستان و ترکمنستان در حال اجرا است.

وی در تشریح سفر پنج روزه خود به دو کشور قزاقستان و تاجیکستان گفت: دو روز این سفر برای دیدار دو جانبه در کشور قزاقستان، دو روز برای کشور هم فرهنگ و هم زبان، تاجیکستان و یک روز نیز برای شرکت در اجلاس شانگهای در تاجیکستان اختصاص دارد.

رییس جمهوری با بیان اینکه قزاقستان یکی از همسایه های مهم ما است اظهار داشت: هم از لحاظ استراتژیک، علمی و هم از لحاظ فناوری همکاری های بین دو کشور باید توسعه یابد و به همکاری در زمینه دریای خزر نیز اهتمام ویژه داریم.

روحانی با اشاره به اینکه ایران و قزاقستان دو کشور ساحلی دریای خزر هستند گفت: باید همکاری های فراوانی در زمینه های مختلف داشته باشیم.

روحانی همچنین محور گفت و گوهای خود با رییس جمهور قزاقستان و سایر مقامات را دوجانبه ذکر و اضافه کرد: البته مسایل منطقه ای نیز به دلیل حساسیت مورد بحث و گفت و گو قرار می گیرد.

وی یادآور شد که رییس جمهور قزاقستان سال پیش به ایران سفر کرده بود که این سفر وی در پاسخ به آن سفر و دعوت رییس جمهوری قزاقستان است.

روحانی درباره سفر خود به تاجیکستان نیز توضیح داد: ایران و تاجیکستان همکاری های فراوانی با هم دارند و برخی پروژه های مهم جمهوری اسلامی ایران در این کشور در حال اجرا و برخی نیز رو به اتمام است.

رییس جمهوری ادامه داد: همکاری های فراوان دیگری نیز می تواند بین دو کشور ایران و تاجیکستان به ویژه از لحاظ فرهنگی وجود داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه ایران و تاجیکستان دو کشور فارسی زبان هستند ادامه داد: ما می توانیم در کنار افغانستان به عنوان کشور دیگر فارسی زبان، همکاری های بیشتری داشته باشیم.

رییس جمهوری با تاکید بر اهمیت کریدور جنوب به شمال گفت: روابط با همه کشورها برای ما اهمیت بسیاری دارد.

رییس جمهوری توضیح داد: به دلیل بحران منطقه، مسائل اروپای شرقی، اوکراین و همچنین عراق، سوریه و فلسطین، اجلاس شانگهای اهمیت دوچندان دارد.

روحانی با بیان اینکه سازمان همکاری های شانگهای عمدتا امنیتی و نظامی است، گفت: این کشورها به دنبال برقراری امنیت بیشتر در این منطقه هستند.

وی اضافه کرد: در این اجلاس روسیه، چین، هند، پاکستان و دیگر کشورهای عضو یا عضو ناظر شرکت می کنند که فرصتی برای سخنرانی و بازگو کردن دیدگاه های جمهوری اسلامی ایران است.

رییس جمهوری دیدار با مقامات سایر کشورها را از جمله برنامه های سفر خود ذکر و اضافه کرد: همراه این سفر بازرگانان و تجار عزیز ایرانی در قزاقستان حضور می یابند و یکی از برنامه های من در این سفر شرکت در اجلاس اتاق بازرگانی دو کشور است که برای ما اهمیت بسیاری دارد.

روحانی تصریح کرد: برای ما بسیار مهم است که بخش خصوصی ایران با کشورهای مهم جهان به ویژه منطقه و همسایه ، همکاری های اقتصادی بیشتر داشته باشد.

وی گفت که دولت ها باید زمینه را برای همکاری بخش های خصوصی آماده کنند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.