0 نظر
98 بازدید

اردوغان: جنگ اوکراین هیچ برنده‌ای ندارد و صلح هیچ بازنده‌ای

double-quot تهران - جارپرس - رجب طیب اردوغان با تاکید بر اهمیت مذاکره و راهکارهای مسالمات‌آمیز در جنگ اوکراین، گفت: باور داریم که جنگ هیچ برنده‌ای ندارد و صلح هم هیچ بازنده‌ای.
کد خبر : 101984
تاریخ انتشار : چهارشنبه 30 شهریور 1401 - 1:06
اردوغان: جنگ اوکراین هیچ برنده‌ای ندارد و صلح هیچ بازنده‌ای

 

به گزارش جارپرس از ایسنا، به نقل از وبسایت سازمان ملل متحد، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه با اشاره به تاثیر این جنگ بر امنیت محموله‌های غذایی، به تلاش‌های ترکیه برای ازسرگیری صادرات غلات اوکراین اشاره کرد و گفت: کنوانسیون استانبول در از سرگیری صادرات نقش مهمی داشت و کشتی‌های حاوی محموله‌های غذایی به مرور زمان افزایش خواهند یافت.

او میانجی‌گری سازمان ملل را یکی از بزرگترین دستاوردهای این سازمان در دهه‌های گذشته دانست و گفت: با این کنوانسیون، جامعه جهانی دوباره به سازمان ملل اعتماد پیدا کرد.

او با بیان اینکه مناقشه اوکراین بیش از هفت‌ماه به طول انجامیده است، گفت آنکارا تلاش می‌کند تا این جنگ با حفظ تمامیت ارضی اوکراین به پایان برسد.

رئیس‌جمهوری ترکیه همچنین به افزایش بحران انرژی، غذا و مواد خام و تاثیر آن بر اقتصاد جهانی و رفاه اجتماعی اشاره کرد و گفت: آنکارا از ابتدا انرژی را نه مسئله‌ای رقابتی، بلکه یک حوزه همکاری دانسته و از پروژه‌هایی در سطح منطقه و جهان حمایت کرده است.

رجب طیب اردوغان همچنین در این نشست که نخستین گردهمایی حضوری سران کشورهای این مجمع در سه سال گذشته است، خواستار آشتی سیاسی در عراق شد وضمن تاکید بر لزوم حفظ هویت عراقی، گفت: متحد باشیم تا در عراق تروریسم متوقف شده و رفاه و شکوفایی داشته باشیم.

رئیس‌جمهوری ترکیه در ادامه سخنرانی خود، گفت که شهرک‌سازی غیر قانونی در مناطق اشغالی باید متوقف شود. با این حال، او تنها راهکار پایان مناقشه اسرائیل و فلسطین را یک راهکار «دو دولتی» دانست.

اردوغان همچنین درگیری‌های تازه میان نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان را مخدوش‌کننده روند صلح دانست، اما تصریح کرد: صلح هنوز قابل دستیابی است.

اردوغان در ادامه با بیان اینکه افغانستان ۲۰ سال است با تروریسم فقر و گرسنگی درگیر است، از طالبان خواست اطمینان حاصل کند که حقوق اساسی مردم افغانستان رعایت می‌شود. وی افزود: باور داریم تحولات امیدبخشی اتفاق افتاده و از برادران افغان خود حمایت می‌کنیم.

این رئیس‌جمهوری ترکیه همچنین در ادامه به لزوم حل‌وفصل مناقشاتی مانند درگیری پاکستان و هند، مسلمانان روهینجا در میانمار، مناقشات حوزه بالکان، مدیترانه شرقی و آمریکای لاتین اشاره کرد و گفت: عزم همزیستی از بین رفته، بیگانه‌هراسی افزایش یافته و نژادپرستی زیاد شده است. افزایش اسلام‌هراسی هم نگران‌کننده است.

او خواستار آن شد که ۱۵ مارس، روز حمله سال گذشته به مسلمانان در نیوزیلند به عنوان روز جهانی مبارزه با اسلام‌هراسی نام‌گذاری شود.

اردوغان همچنین با بیان اینکه ترکیه در مسئله قبرس، به دنبال یک راهکار عادلانه و باثبات است، گفت: در جزیره قبرس دو کشور و دو ملت مختلف وجود دارد و همه باید این را بپذیرند. حقوق حاکمیتی قبرس ترک‌نشین باید به رسمیت شناخته شود و جامعه بین‌المللی باید دست از تحریم آنها بردارد.

قبرس از سال ۱۹۷۴ عملا تقسیم شده و در سال ۱۹۸۳ قبرس ترک‌نشین با حمایت ترکیه در بخش شمالی جزیره قبرس تشکیل شد. مذاکرات اتحاد این دو بخش تقریبا از همان روز آغاز شده است.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.