ارتباط با عربستان تاثیری در روابط خوب تهران و پکن ندارد/ ریاض در اردوگاه چین نیست

double-quot
پکن – جارپرس – یکی از رسانه های دولتی چین در گزارشی با اشاره به سفر چهار روزه «ملک سلمان» پادشاه عربستان به پکن نوشت: ایران یکی از بهترین و نزدیکترین دوستان چین است و هر ارتباطی هم که با عربستان برقرار شود، باز هم نمی تواند مخل روابط خوب تهران و پکن شود.

کد خبر : 20032
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 26 اسفند 1395 - 6:17
ارتباط با عربستان تاثیری در روابط خوب تهران و پکن ندارد/ ریاض در اردوگاه چین نیست

به گزارش جارپرس به نقل از ایرنا، چاینا ارگ روز پنجشنبه نوشت: سفر ملک سلمان به پکن می تواند روابط دو کشور را گرم تر کند، اما اصولا عربستان برخلاف مناسبات نزدیک تهران و پکن جزو اردوگاه چین نیست.
گزارش تارنمای چینی حاکی است که ایران به جز روابط نزدیک با چین و روسیه یک شریک راهبردی هم برای پکن محسوب می شود.
چاینا ارگ تصریح می کند که ایران از لحاظ راهبردی برای چین اهمیت بسیار زیادی دارد و با توجه به همکاری با ایران؛ نقش چین در مسایل آسیای مرکزی و افغانستان می تواند پررنگ تر باشد.
گزارش تصریح می کند: بنابراین چنانچه هر نوع توافقی که قرار باشد با عربستان صورت گیرد، نمی تواند تاثیری منفی بر روابط چین و ایران داشته باشد و پکن هرگز این اجازه را نخواهد داد و مقام های چین هم این مساله را کاملا مد نظر دارند.
در ادامه گزارش چاینا ارگ آمده است: رابط صمیمی ایران و چین در حال استمرار است. ایران برای چین اهمیت دارد و می تواند باعث حضور چین در آسیای مرکزی و افغانستان شود.
از سوی دیگر تارنمای چینی تاکید کرده است که ایران یک شریک مهم چین در برنامه راه ابریشم جدید است و به دلیل مرز طولانی که با پاکستان دارد برای چین از اهمیت بالایی برخوردار است.
چاینا ارگ همچنین نوشت: چین باید استقلال سیاسی خود را در روابط با عربستان و ایران حفظ کند و حتی می تواند به نوعی آنها را به یکدیگر نزدیک سازد.
این گزارش خاطر نشان کرده است که با نفت عربستان و گاز ایران و مشارکت آنها در برنامه راه ابریشم و کریدور اقتصادی چین – پاکستان یک نقشه راه برد – برد برای همه طرف ها ترسیم خواهد شد.
گفتنی است، «ملک سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان پس از سفر به کشورهای مالزی، اندونزی و ژاپن شب گذشته (چهارشنبه) وارد پکن پایتخت چین شد.
گفت و گو در خصوص گسترش همکاریهای اقتصادی با مقامات کشور چین از مهمترین محور سفر پادشاه عربستان به پکن عنوان شده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.