احتمال کلید خوردن شروع روند مذاکرات برگزیت توسط ‘ترزا می’ در سه شنبه آینده

double-quot
لندن – جارپرس – برخی منابع انگلیسی روز جمعه گفتند، دولت «ترزا می» نخست وزیر انگلیس به رغم اینکه گفته می شود فاقد نیروهای مجرب در زمینه برگزیت است، احتمالا روز سه شنبه هفته آینده ماده ۵۰ پیمان لیسبون که ناظر بر روند خروج این کشور از اتحادیه اروپا است، را فعال خواهد کرد.

کد خبر : 19866
تاریخ انتشار : شنبه 21 اسفند 1395 - 5:35
احتمال کلید خوردن شروع روند مذاکرات برگزیت توسط ‘ترزا می’ در سه شنبه آینده

به گزارش جارپرس، «ترزا می» نخست وزیر انگلیس عزم خود را جزم کرده است تا پایان ماه جاری میلادی، ماده ۵۰ پیمان لیسبون را فعال سازد.
روزنامه های « دیلی میرور» و «سان» روز جمعه در گزارشی هایی از احتمال «فعال شدن ماده ۵۰ پیمان لیسبون» در روز سه شنبه آینده سخن به میان آوردند.
روزنامه سان روز جمعه در یادداشتی عنوان کرد: اگر نمایندگان مجلس عوام، اصلاحات مد نظر مجلس اعیان در لایحه برگزیت، چه در رابطه با تضمین حقوق اتباع اروپایی ساکن انگلیس و نیز ضرورت تصویب توافق نهایی دولت انگلیس با اتحادیه اروپا از سوی پارلمان، را نپذیرد، و مجلس اعیان نیز این نظر مجلس عوام را مورد قبول قرار دهد، ‘ترزا می’ قادر خواهد بود تا روز سه شنبه و یا چهارشنبه آینده ماده ۵۰ پیمان لیسبون را فعال کند.
نمایندگان مجلس اعیان انگلیس هفته گذشته با لایحه برگزیت که به دولت «ترزا می» اجازه فعال کردن ماده پنجاه پیمان لیسبون و شروع روند مذاکرات خروج از اتحادیه اروپا را می دهد، منوط به انجام اصلاحاتی در آن موافقت کردند.
این لایحه روز دوشنبه آینده دوباره در مجلس عوام به رای گذاشته خواهد شد؛ چنانچه نمایندگان مجلس عوام اصلاحات مطرح شده را فاقد مشروعیت دانسته و با آن مخالفت کنند، لایحه مزبور بار دیگر راهی مجلس اعیان خواهد شد، اما اگر لردها بر اصلاحات یاد شده پای فشارند، بار دیگر این لایحه به مجلس عوام باز خواهد گشت که اصلاحات به آن ‘بازی پینگ پنگ’ گفته می شود.
«ترزا می» شامگاه گذشته طی سخنانی در کنفرانس مطبوعاتی در بروکسل بیان داشت: شرکای اروپایی ما اعلام کرده اند که خواهان برگزاری هر چه زودتر مذاکرات برگزیت هستند.
«ترزا می» بیان داشت: همانطور که قبلا اعلام کرده ام ماده ۵۰ پیمان لیسبون را تا پایان این ماه مارس فعال خواهم ساخت.
با این حال منتقدین برگزیت بر این باورند که دولت انگلیس همچنان فاقد کادری مجرب از کارشناسان حوزه خروج از اتحادیه اروپاست.
روزنامه «ایونینگ استاندارد» روز جمعه در گزارشی مدعی شد: وزارتخانه های برگزیت و تجارت بین الملل که کلیدی ترین اهرم های دولت انگلیس پس از خروج از اتحادیه اروپا به شمار می روند، همچنان به کار استخدام کارشناس در حوزه برگزیت مشغول هستند.
این روزنامه انگلیسی به نقل از «نیک کلگ»، رهبر پیشین حزب لیبرال دمکرات و از منتقدین سرسخت خروج از اتحادیه نوشت: دولت انگلیس به سمت یکی از پیچیده ترین مذاکراتی که در طول تاریخ تجربه کرده است، شتاب می کند و این در حالی است که هنوز افراد کار بلد را در وایتهال (ساختمان دولت) ندارد.
«ایونینگ استاندارد» همچنین به نقل از «گارث تامس» معاون پیشین وزیر تجارت انگلیس نیز عنوان کرد: مثل این می ماند که تیمی بازی فوتبال را با ۹ بازیکن شروع کند و دو بازیکن دیگر را دائما تعویض کند.
«ترزا می» که جولای گذشته پس از کناره گیری دیوید کامرون نخست وزیر پیشین انگلیس، سکان دولت را برعهده گرفت، دو وزارت خانه جدید برگزیت و تجارت بین الملل را تاسیس کرد.
پیشین از این انگلیس تنها دارای وزارت بازرگانی و نوآوری بود که مجموعه تحولات اقتصادی، از این مسیر صورت می گرفت.
با این حال «ترزا می» که سکان «دولت برگزیت» را برعهده گرفته بود، علاوه بر انتصاب شماری از طرفداران برگزیت در پست های وزارتی، وزارت تجارت بین الملل را به منظور تمرکز و رونق بخشی به تعاملات تجاری با کشورهای خارج از بلوک اروپا تاسیس کرد.
بر اساس اخبار منتشر شده در حال حاضر کارکنان و کارشناسان وزارت تجارت بین الملل، در وزارت برگزیت نیز مشغول به خدمت هستند.
اتحادیه کارکنان بخش دولتی (FDA) نیز که بالغ بر ۱۹ هزار عضو از مدیران ارشد و روسای ادارات دولتی دارد مدعی شده است که دولت «ترزا می» فاقد کارشناس کافی، برای مواجه با تلاطم های پس از خروج از اتحادیه اروپاست.
مردم بریتانیا (انگلیس، اسکاتلند، ولز، ایرلندشمالی) در روز ۲۳ ژوئن ماه جولای ۲۰۱۶ ( سوم تیرماه ۱۳۹۵) با شرکت در همه‌پرسی رأی به خروج از اتحادیه اروپا دادند.
در همه‌پرسی ۲۳ ژوئن ( سوم تیرماه ) ۵۱٫۹ درصد مردم بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا و ۴۸٫۱درصد آنها به ماندن در این اتحادیه رأی دادند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.