ابلاغ جزئیات طرح مسکن اجتماعی

double-quot
تهران – جارپرس – روزنامه ایران در گفت وگو با عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی به بررسی جزییات طرح مسکن اجتماعی پرداخت و نوشت: طرح مسکن اجتماعی، درابتدای روی کارآمدن دولت، مطرح شده بود و حالا به تصویب نهایی رسیده است.

کد خبر : 19559
تاریخ انتشار : چهارشنبه 4 اسفند 1395 - 5:31
ابلاغ جزئیات طرح مسکن اجتماعی

در ادامه این گفت و گو می خوانیم: پرداخت هفتاد میلیون ریال کمک بلاعوض به ازای هر واحد مسکونی به گروه‌های کم‌درآمد برای خرید واحدهای مسکن مهر بدون متقاضی تعیین کمک هزینه اجاره خانوارهای کم‌درآمد ماهانه به ترتیب تا دو میلیون ریال برای شهرهای زیر۵۰۰ هزار نفر و تا چهار میلیون ریال برای شهرهای بالای ۵۰۰ هزار نفر با افزایش سالانه ۱۰ درصد تعیین وام قرض‌الحسنه ودیعه مسکن برای حمایت از خانوارهایی که توان بازپرداخت اقساط را دارند به ازای هر واحد هفتاد و پنج میلیون ریال با بازپرداخت ۶۰ ماهه وزیر راه و شهرسازی : توانمندسازی متقاضیان مسکن و بد مسکن‌ها از طریق نهادهای حمایتی و اجتماعی هدف این طرح است.

طرح مسکن اجتماعی، درابتدای روی کارآمدن دولت، مطرح شده بود و حالا به تصویب نهایی رسیده است. جزئیات آن نیز روز گذشته ابلاغ شد و بنیاد مسکن مسئول اجرایی این طرح شناخته شد.

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در گفت‌و‌گوی اختصاصی با «ایران» در توضیح این طرح می‌گوید:«درقالب مسکن اجتماعی هم این سؤال پیش می‌آید که چرا می‌گوییم مسکن اجتماعی؟ به این دلیل می‌گوییم اجتماعی چون این مسکن اصلاً اقتصادی نیست. خانه‌ سازی در مدل مسکن اقتصادی است یعنی باید مسکن بسازید و بازگشت سرمایه صورت پذیرد.»

**مسکن اجتماعی و حمایتی به چه کسانی می‌رسد؟
اولویت مسکن اجتماعی، با افراد سرپرست خانوارهای کم درآمد است. آن‌هایی که خود و افراد تحت تکفل‌شان از تاریخ اول فروردین سال ۹۰، فاقد واحد مسکونی با دوام یا وام مسکن بوده‌اند و از تاریخ ۲۲ بهمن سال ۵۷، ازهیچ یک ازامکانات دولتی یا امکانات نهادهای عمومی غیردولتی مربوط به تأمین مسکن شامل زمین، واحد مسکونی یا تسهیلات یارانه‌ای خرید یا ساخت واحد مسکونی استفاده نکرده باشند. همچنین آنها باید حداقل در شهرمورد تقاضا، ۵سال سکونت داشته باشند.

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی خود درباره شرایط مسکن اجتماعی و حمایتی، به «ایران» می‌گوید:«ما به گروه‌های کم درآمدی برخورد می‌کنیم که اصلاً در قالب مدل اقتصادی امکان تأمین سرپناه ندارند. در خارج هم که اینها به اسم مسکن اجتماعی معروف است به این خاطر است که اصلاً مدل اقتصادی نیست و بر اساس مدل اجتماعی پیش رفته است. وقتی مدل اجتماعی مدنظر قرار گرفت این سؤال پیش می‌آید که متولی آن کیست؟ چه کسی باید آن را تأمین کند. پاسخ این است که نهادهای حمایتی و نهادهایی که سیاست اجتماعی را تعقیب می‌کنند باید متولی شوند. یعنی این می‌شود بخشی از سیاست‌های اجتماعی دولت. لذا نهادهایی چون کمیته امداد، سازمان بهزیستی و بنیاد مسکن این مسکن اجتماعی را دنبال می‌کنند.»

جزئیات مسکن اجتماعی که روزگذشته ابلاغ شده، نشان می‌دهد بنیاد مسکن، مسئول اجرای این طرح است. همچنین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است با همکاری کمیته امداد امام خمینی(ره)، سازمان بهزیستی کشور، بنیاد و شهرداری‌ها نسبت به اولویت‌بندی و شناسایی گروه‌های هدف اقدام کند.

آخوندی درباره وظیفه وزارت راه و شهرسازی در گفت‌وگویی که با سالنامه «ایران» داشت،‌ می‌افزاید:«کاری که ما باید در این وزارتخانه انجام دهیم کمک به این نهادهاست نه کمک به اشخاص. اشخاص از طریق آن نهادها مورد حمایت ما قرار می‌گیرند. همین‌هفته پیش آقای ربیعی وزیر کار که برای تحویل آخرین واحدهای مسکونی به خانواده‌های دارای دو معلول به میاندوآب رفته بود، گفت: اگر ۱۰ درصد اعتباری که به ساخت مسکن مهر اختصاص یافت به نهادهای حمایتی اختصاص پیدا می‌کرد مسأله گروه‌های هدفی که دنبال توانمندی آنها بودیم تا حالا حل شده بود.»

**نیم نگاه
جزئیات ابلاغ شده طرح مسکن اجتماعی توسط معاون اول رئیس جمهوری
در صورت وجود متقاضیان از گروه‌های کم‌درآمد برای خرید واحدهای مسکن مهر بدون متقاضی، به ازای هر واحد مسکونی هفتاد میلیون (۷۰٫۰۰۰٫۰۰۰) ریال کمک بلاعوض پرداخت می‌شود.
به اشخاص حقیقی و حقوقی دارای زمین که تمایل به ساخت واحدهای مسکونی استیجاری با نرخ‌های اجاره ترجیحی و در قالب توافق با بنیاد مسکن داشته باشند، به ازای هر واحد استیجاری تا دو برابر سقف تسهیلات جزء (۱) بند (الف) این تصویب‌نامه تسهیلات اعطا می‌شود.

وزارت راه و شهرسازی موظف است نسبت به تأمین زمین در محدوده شهرها (دارای تأسیسات زیربنایی آب، برق و گاز) یا شهرهای جدید برای ساخت واحد استیجاری از طریق واگذاری به سازندگانی که تمایل به ساخت مسکن ملکی – استیجاری با رعایت حداقل چهل درصد (۰٫۴۰) اجاره‌ای دارند، اقدام کنند.

کمک هزینه اجاره خانوارهای کم‌درآمد ماهانه به ترتیب تا دو میلیون (۲٫۰۰۰٫۰۰) ریال برای شهرهای زیر (۵۰۰) هزار نفر و تا چهار میلیون (۴٫۰۰۰٫۰۰۰) ریال (با افزایش سالانه (۱۰ درصد) برای شهرهای بالای (۵۰۰) هزار نفر تعیین می‌شود.

وام قرض‌الحسنه ودیعه مسکن برای حمایت از خانوارهایی که توان بازپرداخت اقساط را دارند به ازای هر واحد هفتاد و پنج میلیون (۷۵٫۰۰۰٫۰۰۰) ریال با بازپرداخت (۶۰) ماهه تعیین می‌شود.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است با همکاری کمیته امداد امام خمینی(ره)، سازمان بهزیستی کشور، بنیاد و شهرداری‌ها نسبت به اولویت‌بندی و شناسایی گروه‌های هدف اقدام نماید
در معرفی متقاضیان لحاظ شرایط زیر الزامی است: الف – افراد سرپرست خانوارهای کم‌درآمد که خود و افراد تحت تکفل آنان از تاریخ ۱۳۹۰٫۱٫۱ فاقد واحد مسکونی با دوام یا وام مسکن بوده و از تاریخ ۱۳۵۷٫۱۱٫۲۲ از هیچ یک از امکانات دولتی یا امکانات نهادهای عمومی غیردولتی مربوط به تأمین مسکن شامل زمین، واحد مسکونی یا تسهیلات یارانه‌ای خرید یا ساخت واحد مسکونی استفاده نکرده باشند. ب – متقاضیان باید دارای حداقل پنج سال سابقه سکونت در شهر مورد تقاضا باشند.

*منبع: روزنامه ایران، ۱۳۹۵٫۱۲٫۴

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.