خاتمی: به تیم هسته ای کشورمان خداقوت می گوییم/ اظهارات رییس جمهوری در سازمان ملل مفید بود

double-quot

تهران – جارپرس -امام جمعه موقت تهران از مذاکرات هسته ای در چارچوب تعیین شده از سوی رهبر معظم انقلاب و با رعایت خطوط قرمز حمایت کرد و گفت: به مسوولان مذاکره کننده هسته ای کشورمان خداقوت می گوییم.

کد خبر : 5825
تاریخ انتشار : جمعه 11 مهر 1393 - 14:06
خاتمی: به تیم هسته ای کشورمان خداقوت می گوییم/ اظهارات رییس جمهوری در سازمان ملل مفید بود

آیت الله سید احمد خاتمی در خطبه دوم نماز جمعه تهران در دانشگاه تهران به موضوع مذاکرات هسته ای اشاره کرد و افزود: ما دراین عرصه حر ف نویی نداریم و همان حرف گذشته را می زنیم و از این مذاکرات در چارچوبی که رهبر معظم انقلاب فرموده اند و بارعایت خطوط قرمزها حمایت می کنیم و خط ما ولایت است.

وی ادامه داد: خطوط قرمز این است که اولا ظرفیت غنی سازی به اندازه مورد نیاز کشور باید حفظ شود و نیاز را هم نظام تعیین می کند.

امام جمعه موقت تهران خاطر نشان کرد: موضوع دوم که باید مورد لحاظ قرار گیرد این است که تحقیق و پژوهش در عرصه هسته ای باید ادامه یابد و فناوران هسته ای ما در این عرصه بتوانند تلاش کنند.

خاتمی سومین خط قرمز را حفظ غنی سازی سایت فردو دانست و افزود: سایت فردو مثل سایت نطنز باید ظرفیت غنی سازی اش را حفظ کند و باید ماهیت آب سنگین اراک محفوظ شود.

وی تاکید کرد: باید خروجی این مذاکرات رفع همه تحریم ها به صورت همزمان باشد و این ها خطوط قرمز ما در مذاکرات است.

امام جمعه موقت تهران با تاکید بر اینکه عزت ایران اسلامی در مذاکرات حفظ شود، گفت: اینکه برخی گفته اند هر توافقی بهتر از عدم توافق است نامش پذیرش ذلت است؛ توافقی که توام با ذلت باشد توافقی ننگین و قابل قبول این ملت نیست؛ عدم توافق با عزت بر توافق ننگین انچنینی شرافت دارد .

خاتمی در ادامه خطبه ها به صحبت های نخست وزیر انگلیس در هفته گذشته اشاره کرد و گفت: اظهارات سخیف نخست وزیر انگلیس دروغ اندر دروغ بود چرا که به دروغ برنامه هسته ای ایران را متهم کرد و کشور ما را متهم به حمایت از تروریسم کرد.

وی اضافه کرد: نخست وزیر انگلیس به دروغ گفت که با مردم بد رفتار می کنیم و تمام آنچه در خودشان بود را به ما نسبت داد.

امام جمعه موقت تهران در ادامه حضور رییس جمهوری در سازمان ملل و اظهارات وی را مفید دانست و تاکید کرد: نباید انتقاد از اظهارات سخیف نخست وزیر انگلیس سبب شود اظهارات و اقدامات مفید رییس جمهوری محترم در سازمان ملل نادیده گرفته شود.

خاتمی خاطر نشان کرد: آقای روحانی اظهارات و اقدامات مفیدی داشت و این اظهارات و اقدامات جای تشکر و سپاس دارد.

وی با بیان اینکه اظهارات سخیف نخست وزیر انگلیس توسط سخنگوی وزارت خارجه و مسوولان پاسخ داده شد، گفت: رییس جمهوری کشورمان نیز در بازگشت از سفر جواب صحبت های آن فرد را داد اما مردم انتظار داشتند که در نطق شان هم در سازمان ملل همان جا جواب اراجیف نخست وزیر انگلیس را می دادند؛ با اینکه قدری دیر انجام شد اما اینکه آن اظهار نظر ها از سوی رییس جمهوری مورد محکومیت قرار گرفت تشکر می کنیم.

امام جمعه موقت تهران پرونده انگلیس را بسیار سیاه دانست و گفت: یکی از آن اعمال مشهود حمایت از اشغال سرزمین فلسطین و پشتیبانی از رژیم کودک کش صهیونیستی است.

خاتمی به دیگر رویکرد انگلیس اشاره کرد و افزود: انگلیس و لندن پایه گذار گروههای تروریستی همچون القاعده و داعش است و این تروریست ها ساخته دست انگلیس و همدستانش است.

وی اضافه کرد: انگلیس تولید کننده سلاح کشتار جمعی بوده و هست؛ و این کشور حامی اصلی خاندان رژیم پهلوی در دوران خود بود.

امام جمعه موقت تهران یکی از اعمال دیگر انگلیس را انحراف نهضت مشروطیت دانست و ادامه داد: تحرکات این کشور به این اعمال بسنده نمی شود. انگلیس تحریک کننده رژیم بعث صدام علیه ایران بود و حتی گاز سارین که باعث شهادت رزمندگان در جنگ تحمیلی شد را این کشور وارد کرد.

خاتمی تصریح کرد: پرونده انگلیس در حمایت از تروریست های منافق که بسیاری را در سالهای ابتدایی انقلاب ترور کردند مشخص است.

وی اضافه کرد: رژیم انگلیس در خط مقدم حمایت از تروریست ها و حتی حمایت از فتنه ۸۸ بوده است.

امام جمعه موقت تهران تاکید کرد: ملت ایران هیچگاه خواهان ارتباط با این دولت مکار و روباه پیر نبوده، نیست و نخواهد بود و شما هستید که به ایران احتیاج دارید.

خاتمی با بیان اینکه برخی روزنامه نگاران از ملاقات نخست وزیر انگلیس و دکتر روحانی ذوق زده شده بودند، گفت: این جای تاسف دارد چرا که بگونه ای تیتر زدند که انگار سالیان سال ثانیه شماری برای ارتباط با دولت استعمار گر را داشتند .

وی به تیترهای منتشر شده اشاره کرد و گفت : آدم احساس می کند اینها بی قرار رابطه با این استعمار گران هستند؛ جالب است که بعد از آن اظهارات سخیف برخی روزنامه نگاران آن را سانسور کردند؛ به جای دلبستگی به استکبار ستیزی دلبسته حامی جنایتکاران هستید؟

امام جمعه موقت تهران اظهار داشت: یکی از روزنامه ها مقاله ای منتشر کرد که می گفت باید فراموش کنیم حرف های نخست وزیر انگلیس را چون تحت فشار صهیونیست ها بوده است؛ خب آنها غلط کرده اند مگر هرموقع فشار آمد باید فحش به ایران بدهند.

خاتمی راه درست را ادامه اعتراضات به مقامات انگلیسی عنوان کرد و افزود: آنقدر اعتراضات ادامه یابد و طنین مرگ بر انگلیس طنین انداز شود که مجبور به عذر خواهی از جمهوری اسلامی ایران شوند.

وی در ادامه به ائتلاف ضد داعش اشاره کرد و گفت: ائتلاف ضد داعش ائتلافی فریبکارانه و ریاکارانه است و اهداف شیطانی را دنبال می کند.

امام جمعه موقت تهران خطاب به ائتلاف ضد داعش گفت: این گروههای تروریستی تولید خود شماست و روزی ریگان بن لادن را قهرمان ملی نامید؛ وزیر خارجه آمریکا به صراحت گفت ما داعش را درست کردیم برای جهان اسلا م و سرکرده ی این گروهک توسط موساد تربیت شده است.

خاتمی تصریح کرد: هدف ائتلاف براندازی نظام قانونی سوریه است و هدف دست اندازی در استقلال عراق است ؛ تا کنون ۱۲ نقطه زیرساخت های سوریه مورد هدف قرار گرفته است.

وی خاطر نشان کرد: در عراق به جای زدن داعش ارتش عراق مورد هدف قرار می گیرد و اینها ۳ سال هزینه کردند تا در سوریه موفق شوند و می خواهند حال آن چیز بدست نیامده را با ائتلاف و حمله به دولت سوریه کسب کنند.

خطیب نماز جمعه تهران با انتقاد شدید از عملکرد ائتلاف ، گفت: این رفتار ها تجاوز آشکار به سوریه و عراق می باشد و نام این اشغالگری است؛ بی اجازه دولت یک کشور وارد خاک آن شدن و منطقه آن سرزمین را مورد حمله قرار دادن از جهت تمام حقوق بین المللی محکوم است.

خاتمی در ادامه به موضوع کم آبی اشاره کرد و افزود: در مسئله آب همه می دانند ما در این عرصه مشکل داریم و گاهی تعبیر به وضعیت قرمز می شود.

وی ادامه داد: مردم ما مسلمان و پیرو قرآن هستند و خداوند می فرماید که اسراف کاران را دوست ندارد ؛ کناره گیری از اسراف در این عرصه تکلیف شرعی ، میهنی و ملی است.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه برخی اقدامات می تواند بحران را کم کند، گفت: اصلاح سیستم آبیاری و جلوگیری از هدر رفت آب از کشور از جمله این کارهای علمی است که دولت و مسوولان به درستی به آن اهتمام دارند و در حال فعالیت در این زمینه هستند.

خاتمی بر تکیه بر عوامل معنوی برای خروج از بحران آب تاکید کرد و افزود: به ما گفته اند در خانه خدا بروید استغفار کنید تا خداوند باران را فرو فرستد ؛ صادقانه بروید در خانه خدا و خدا باران فراوان می ریزد.

وی خاطر نشان کرد: متاسفانه در جامعه ما نماز باران که در روایات و فقه آمده از ذهن ها رفته و مغفول واقع شده و من ازمومنین و علمای بلاد و ائمه جمعه می خواهم این سنت خدایی را زنده کنند.

امام جمعه موقت تهران درادامه از مدال آوران ورزش در بازی های آسیایی تشکر کرد و گفت: جوانان عزیز این عرصه موجبات شادی و غرور ملی را فراهم آورند.

خاتمی همچنین روز آتش نشان و هفته نیروی انتظامی را تبریک گفت و از فعالان این عرصه تشکر و قدردانی کرد.

وی با تبریک اعیاد قربان و غدیر مردم را به قرائت دعای عرفه، روزه داری و برپا داشتن نماز در عید قربان دعوت کرده و این عید را عیدی بین المللی نامید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.