چهارم مرداد در آینه تاریخ معاصر ایران

double-quot

تهران – جارپرس -امروز شنبه برابر با چهارم مرداد ۱۳۹۳ هجری خورشیدی، بیست و هشتم رمضان ۱۴۳۵ هجری قمری، بیست و ششم جولای سال ۲۰۱۴ میلادی است. ۱۷ سال پیش در چنین روزی، بزرگترین پالایشگاه نفت سنگین جهان در بندرعباس به بهره‏برداری رسید.

کد خبر : 4490
تاریخ انتشار : شنبه 4 مرداد 1393 - 4:16
چهارم مرداد در آینه تاریخ معاصر ایران

مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:

۴ مرداد ۱۳۷۶

بزرگترین پالایشگاه نفت سنگین جهان در بندرعباس به بهره‏برداری رسید. متخصصان و کارشناسان داخلی همه ی مرحله های طراحی، ساخت و نصب تجهیزات این پالایشگاه را انجام دادند.

۴ مرداد ۱۳۷۲

غلامرضا کیوان سمیعی شاعر معاصر و صاحب اثرهای ارزنده ی اوراق پراکنده، مقدمه بر خاک نشینان عشق، رساله تاریخ فلسفه، در ۸۰ سالگی درگذشت.

۴ مرداد ۱۳۶۰

عملیات محدود شهید چمران از طرف سپاه آبادان با هدف آزادسازی جاده ی مهم آبادان- ماهشهر از اشغال دشمن بعثی آغاز شد.

۴ مرداد ۱۳۵۶

روزنامه واشنگتن پست به نقل از کاخ سفید اعلام کرد دولت کارتر در نظر دارد به رغم درخواست رهبر اکثریت سنا مبنی بر به تأخیر انداختن فروش هفت فروند هواپیمای مجهز به سیستم رادار پیچیده به ایران ، تصمیم خود را عملی سازد.

۴ مرداد ۱۳۵۱

حاج حسین آقا ملک بنیانگذار کتابخانه و موزه ی ملی ملک در تهران و واقف بزرگترین مجموعه ی وقفیات آستان قدس رضوی در ۱۰۱ سالگی درگذشت.

۴ مرداد ۱۳۳۲

ژنرال شوارتسکف آمریکایی که پیش از آن، یک رایزن نظامی آمریکا در ژاندارمری ایران بود، وارد تهران شد. او به عنوان یکی از طراحان کودتای ۲۸ مرداد با همکاری عوامل داخلی دست به این کودتا زد.

۴ مرداد ۱۳۲۹

کنگره ی آمریکا اصلاحیه یی به قانون کمک به دفاع مشترک افزود و ایران را از رده ی کره جنوبی و فیلیپین خارج کرد و در ردیف ترکیه و یونان قرار داد، آمریکا مجموعا ۱۳۱ میلیون دلار برای کمک نظامی به این سه کشور در نظر گرفته بود. در مقدمه ی اصلاحیه ی مزبور قید شده بود که ایران پس از جنگ جهانی دوم همان اهمیتی را کسب کرده است که ترکیه و یونان دارند.

۴ مرداد ۱۳۲۳

رضا پهلوی سه سال پس از سرنگون شدن حکومتش در تبعیدگاه خود، شهر ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی در ۶۶ سالگی درگذشت .

۴ مرداد ۱۳۲۰

روزنامه تایمز لندن در کشاکش جنگ جهانی دوم به نقل از خبرنگار خود در تهران نوشت: چهار هزار تا پنج هزار آلمانی در ایران ساکن هستند.

۴ مرداد ۱۳۰۴

سفارت آمریکا از وزارت امور خارجه ایران خواست اطلاعاتی درباره ی منطقه هایی که در آنجا خرما کشت می شود و همچنین میزان محصول هر منطقه در اختیار آن سفارت قرار دهد.

۴ مرداد ۱۳۰۲

آپرسوف سرکنسول جدید روسیه در مشهد، وارد این شهر شد.

۴ مرداد ۱۳۰۰

سفارت آلمان در تهران یک نسخه از کتاب سفید با عنوان «اجرای معاهده صلح ورسای از طرف آلمان تا یکم آوریل ۱۹۲۱ میلادی» را برای محتشم السلطنه وزیر امور خارجه ایران ارسال کرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.